Rickard
Urverk speldesign
Jag har läst en del pulpspel på sistone och där står det att spelledaren ibland kan sluta ett spelmöte mitt i en cliffhanger. Jag har inte riktigt förstått hur det ska funka, då spelarna alltid vill spela vidare när det är som mest spännande.
Det finns exempel på andra liknande typer av dramatiska slut. Säg att rollpersonen vaknar upp och finner en lapp vid sin säng. Lappens information leder rollpersonen till ett äventyr där spelaren inser att rollpersonen är fast i en mardröm. Under äventyret kämpar rollpersonen för att vakna upp och slutligen lyckas personen med det ... bara för att finna en lapp vid sin säng.
Det här skulle kunna vara ett stämningsfyllt slut, men de gånger jag testat något liknande vill alltid spelarna köra vidare och det stämningsfyllda blir istället antiklimax. Går det att använda sig av cliffhangers och andra liknande typer av dramatiska slut i rollspel och i vilka situationer fungerar de i så fall bäst?
[edit] När jag skriver "slut" så menar jag "slut på spelmötet", inte "slut på scenariot". Att cliffhangers inte funkar som slut på scenarion fattar ju vem som helst. I exemplet med mardrömslappen menar jag däremot både slut på spelmötet och scenariot.
/Han som tycker det är 138:an Löken att vägra spela vidare som spelledare i ett desperat försök att försöka bibehålla sitt stämningsfyllda slut
Det finns exempel på andra liknande typer av dramatiska slut. Säg att rollpersonen vaknar upp och finner en lapp vid sin säng. Lappens information leder rollpersonen till ett äventyr där spelaren inser att rollpersonen är fast i en mardröm. Under äventyret kämpar rollpersonen för att vakna upp och slutligen lyckas personen med det ... bara för att finna en lapp vid sin säng.
Det här skulle kunna vara ett stämningsfyllt slut, men de gånger jag testat något liknande vill alltid spelarna köra vidare och det stämningsfyllda blir istället antiklimax. Går det att använda sig av cliffhangers och andra liknande typer av dramatiska slut i rollspel och i vilka situationer fungerar de i så fall bäst?
[edit] När jag skriver "slut" så menar jag "slut på spelmötet", inte "slut på scenariot". Att cliffhangers inte funkar som slut på scenarion fattar ju vem som helst. I exemplet med mardrömslappen menar jag däremot både slut på spelmötet och scenariot.
/Han som tycker det är 138:an Löken att vägra spela vidare som spelledare i ett desperat försök att försöka bibehålla sitt stämningsfyllda slut