Zykopat
Veteran
Till att börja med vill jag med anledning av en annan spelidé jag skrev om väldigt nyligen påpeka att jag inte är så kringhoppande man kan tro. Jag har funderat på båda spelen en tid och när jag tog mig för att utveckla något av dem valde jag av någon obegriplig anledning att utveckla det seriösare PSI-spelet.
Nu har jag därimot sett ljuset och insett att det komiska och lättsamma ligger mer för mig och mitt sätt att skriva.
Med det avklarat övergår vi till min faktiska idé...
Grundidén till spelet (kallat Clox om någon hade missat det) är att man spelar människor som reser i historien medelst tidsmaskiner utrustade med Nolltidsaggregat, inte nödvändigtvis den historia som faktiskt var utan snarare den som varit om Gud haft ett sinne för humor. Med andra ord blir det mycket klyschor och annat skoj (Vikingarna HAR horn på hjälmarna oavsett vad någon historiker säger).
Anledningen till denna företeelse är att i en stad på en okänd plats i en okänd framtid har företaget Tidslinjen lanserat portabla tidsmaskiner på den offentliga marknaden. Detta har gett upphov till samma sak som alltid skett vid exploateringen av nya platser och resmål, dvs. en laglös röra av skurkar, turister, slagskämpare, lurendrejare och lagens arma väktare som försöker hålla ordning.
Tidsmaskinen det rör sig om finns i form av en "tidsdräkt" (söker bättre ord) som förutom Nolltidsaggregat med tillhörande batteri är utrustad med diverse andra hjälpmedel en tidsturist kan tänkas behöva. I övrigt får ingen utrustning medtas så ytterliggare utrustning blir man tvungen att skaffa på plats.
Nedan så klistrar jag in vad jag fått ihop hitills och vore tacksam om folk kunde ge mig idéer, kritik, utskällningar eller liknande som jag kan ge spelet dess optimerade (komiska) potential.
När det gäller regler så tänker jag förövrigt använda mig av Krilles eminenta (smör, smör...) T10-system med en bunt extraregler för tidsresor och annat skoj.
De "yrken" som än så länge finns är följande Stereotyper, beskrivningen av dem är uppdelat i ett citat från en utövare av yrken (en metod skamlöst plankade från Western), en kort beskrivning, några Ledord om hur de brukar uppföra sig och några saker de bör vara bra på.
Plundrare
Män i min profession brukar kallas pirater eller plundrare, jag tycker att det ger en orättvis bild av sakernas faktiska förhållande. I själva verket titulerar jag mig Kronologistisk Omdisponerare av Materiella Värden. Det är inte heller någon barnlek som vissa tycks inbilla sig, det här med att åka runt i flödet och stjä… förse sig med de saker folk kan tänkas betala för. Sannerligen inte, speciellt inte sen de där CENSUR kronologerna började dyka upp hela tiden.
Vad det låter som, plundrar drar runt i historien och stjäl vad de kommer över för att sedan kränga det till langare hundratals år efter de stal det. Snacka om kallt spår.
Ledord: Listig, hänsynslös
Bra på: Stjäla mycket och slåss lite
LUFFARE
Detta är sann frihet! Gamla tiders resenärer kunde resa någorlunda fritt i tre dimensioner men inte förrän vi tyglade den fjärde och började resa genom tiden blev vi fullständiga!
Genom att krossa och korsa nolltidens barriär har vi börjat vår resa mot evig lycka och fulländning…
… förövrigt har Jura-tiden det bästa gräset.
Historiens egna turistande hippies. Tidsluffarna drar runt och gör vad som faller dem in större delen av tiden vilket brukar ge både plundrare, guider och kronologer gråa hår.
Ledord: Flummig, gatsmart
Bra på: Flumma mycket,
Historiker
Jo, ser du, det är faktiskt inte många som vet att slaget om Rotegryt stod här den sjunde maj femtonhundratrettiosex och dessutom levde den välkände Tyrbjörn Vargtasser här borta där… Du känner inte till honom? Det var en verkligt fascinerande människa, känd främst för sina stora upptäckte inom bla…bla…bla…bla…
Ungefär som en vanlig historiker förutom att dessa fått möjlighet till mer praktik.
Ledord: Påläst, tråkig, besserwisser
Bra på: Historia, föreläsa
Guide
För än ringa summa av tvåhundra krediter kan jag ge dig en plats på första parkett invid slaget vid Waterloo eller är du kanske intresserad av annat än krig? Får jag kanske föreslå en tur till dinosaurierna för den zoologiintresserade eller kanske ett autentiskt möte med Casanova för damerna? Allt är möjligt och det kostar endast tvåhundra krediter! Och då ingår snacks!
Ni har säkert sett typen för. De som hänger på turistorter och använder alla tänkbara trick för att blåsa turisterna på deras pengar.
Ledord: Pratsam, inställsam
Bra på: Prata, Kronologistik
Huligan
I förra veckan tog jag en snabbtripp till niohundratalets Skandinavien och jävlar vilken upplevelse det är att spöa vikingar. Min brorsa påstår att det bästa våldsupplevelsen är stenåldern men jävlar i min lilla tidsmaskin vad han har fel. Bärsärkar, skumma svampar och enorma mängder mjöd är receptet till en schysst utekväll. För fan.
Huliganer har ett enkelt mål: de vill slåss. Mycket. Då stränga straff väntar om de gör det hemma drar de runt i historien på jakt efter de värsta slagskämparna den har att erbjuda.
Ledord: Brutal,
Bra på: Mycket våld, mer våld
Kronologistiker
(Citat, ledord och Bra på saknas)
Kronologistiker är expert på den svåra vetenskapen att skapa, reparera och kalibrera Nolltidsaggregat och tvingas med jämna mellanrum iväg på räddningsuppdrag när någon klantat sig.
Kronolog
Det är inte ett lätt jobb, det kan ingen påstå. För en minimal lön tvingas vi flänga runt i tidslinjen för att ta hand om allt slödder som drar runt och skändar historia. Ena dagen kan det vara vilsekomna luffare och andra dessa förbannade pirater men i slutändan är det samma patrask alltihop.
Kronologerna är en ideell organisation som patruellerar tidslinjen, tar skurkar och försöker hålla historien som vi känner den relativt intakt.
Ledord: Envis, rättvis
Bra på: Våld, Kronologistik
Nu följer de Grundegenskaper och färdigheter jag har klurat ihop, de är inte många så jag tar gärna emot förslag på fler. Särskilt fler färdigheter till Klyftighet.
Grovhet (Storlek, styrka, fysik osv.)
- Slagsmål
- Närstrid med tillhygge
Charm (Utstrålning, karisma och ett välsmort munläder)
- Prata
- Förföra
- Köpslå
Bildning (Hur mycket man har pluggat)
- Kronologistik
- Historia (Djupa kunskaper om specifik period eller översikt)
- Elektronik
- Mekanik
Klyftighet
- Mekanik*
*= Finns under flera grundegenskaper. Bästa värdet används.
Tja, det var väl ungefär vad jag fått ner på papper än så länge men jag har många idéer och funderingar som ska sättas på pränt den närmaste tiden.
Jag inser att konceptet bakom idén kanske är lite förvillande så tveka inta att be om förtydlingar
Nu har jag därimot sett ljuset och insett att det komiska och lättsamma ligger mer för mig och mitt sätt att skriva.
Med det avklarat övergår vi till min faktiska idé...
Grundidén till spelet (kallat Clox om någon hade missat det) är att man spelar människor som reser i historien medelst tidsmaskiner utrustade med Nolltidsaggregat, inte nödvändigtvis den historia som faktiskt var utan snarare den som varit om Gud haft ett sinne för humor. Med andra ord blir det mycket klyschor och annat skoj (Vikingarna HAR horn på hjälmarna oavsett vad någon historiker säger).
Anledningen till denna företeelse är att i en stad på en okänd plats i en okänd framtid har företaget Tidslinjen lanserat portabla tidsmaskiner på den offentliga marknaden. Detta har gett upphov till samma sak som alltid skett vid exploateringen av nya platser och resmål, dvs. en laglös röra av skurkar, turister, slagskämpare, lurendrejare och lagens arma väktare som försöker hålla ordning.
Tidsmaskinen det rör sig om finns i form av en "tidsdräkt" (söker bättre ord) som förutom Nolltidsaggregat med tillhörande batteri är utrustad med diverse andra hjälpmedel en tidsturist kan tänkas behöva. I övrigt får ingen utrustning medtas så ytterliggare utrustning blir man tvungen att skaffa på plats.
Nedan så klistrar jag in vad jag fått ihop hitills och vore tacksam om folk kunde ge mig idéer, kritik, utskällningar eller liknande som jag kan ge spelet dess optimerade (komiska) potential.
När det gäller regler så tänker jag förövrigt använda mig av Krilles eminenta (smör, smör...) T10-system med en bunt extraregler för tidsresor och annat skoj.
De "yrken" som än så länge finns är följande Stereotyper, beskrivningen av dem är uppdelat i ett citat från en utövare av yrken (en metod skamlöst plankade från Western), en kort beskrivning, några Ledord om hur de brukar uppföra sig och några saker de bör vara bra på.
Plundrare
Män i min profession brukar kallas pirater eller plundrare, jag tycker att det ger en orättvis bild av sakernas faktiska förhållande. I själva verket titulerar jag mig Kronologistisk Omdisponerare av Materiella Värden. Det är inte heller någon barnlek som vissa tycks inbilla sig, det här med att åka runt i flödet och stjä… förse sig med de saker folk kan tänkas betala för. Sannerligen inte, speciellt inte sen de där CENSUR kronologerna började dyka upp hela tiden.
Vad det låter som, plundrar drar runt i historien och stjäl vad de kommer över för att sedan kränga det till langare hundratals år efter de stal det. Snacka om kallt spår.
Ledord: Listig, hänsynslös
Bra på: Stjäla mycket och slåss lite
LUFFARE
Detta är sann frihet! Gamla tiders resenärer kunde resa någorlunda fritt i tre dimensioner men inte förrän vi tyglade den fjärde och började resa genom tiden blev vi fullständiga!
Genom att krossa och korsa nolltidens barriär har vi börjat vår resa mot evig lycka och fulländning…
… förövrigt har Jura-tiden det bästa gräset.
Historiens egna turistande hippies. Tidsluffarna drar runt och gör vad som faller dem in större delen av tiden vilket brukar ge både plundrare, guider och kronologer gråa hår.
Ledord: Flummig, gatsmart
Bra på: Flumma mycket,
Historiker
Jo, ser du, det är faktiskt inte många som vet att slaget om Rotegryt stod här den sjunde maj femtonhundratrettiosex och dessutom levde den välkände Tyrbjörn Vargtasser här borta där… Du känner inte till honom? Det var en verkligt fascinerande människa, känd främst för sina stora upptäckte inom bla…bla…bla…bla…
Ungefär som en vanlig historiker förutom att dessa fått möjlighet till mer praktik.
Ledord: Påläst, tråkig, besserwisser
Bra på: Historia, föreläsa
Guide
För än ringa summa av tvåhundra krediter kan jag ge dig en plats på första parkett invid slaget vid Waterloo eller är du kanske intresserad av annat än krig? Får jag kanske föreslå en tur till dinosaurierna för den zoologiintresserade eller kanske ett autentiskt möte med Casanova för damerna? Allt är möjligt och det kostar endast tvåhundra krediter! Och då ingår snacks!
Ni har säkert sett typen för. De som hänger på turistorter och använder alla tänkbara trick för att blåsa turisterna på deras pengar.
Ledord: Pratsam, inställsam
Bra på: Prata, Kronologistik
Huligan
I förra veckan tog jag en snabbtripp till niohundratalets Skandinavien och jävlar vilken upplevelse det är att spöa vikingar. Min brorsa påstår att det bästa våldsupplevelsen är stenåldern men jävlar i min lilla tidsmaskin vad han har fel. Bärsärkar, skumma svampar och enorma mängder mjöd är receptet till en schysst utekväll. För fan.
Huliganer har ett enkelt mål: de vill slåss. Mycket. Då stränga straff väntar om de gör det hemma drar de runt i historien på jakt efter de värsta slagskämparna den har att erbjuda.
Ledord: Brutal,
Bra på: Mycket våld, mer våld
Kronologistiker
(Citat, ledord och Bra på saknas)
Kronologistiker är expert på den svåra vetenskapen att skapa, reparera och kalibrera Nolltidsaggregat och tvingas med jämna mellanrum iväg på räddningsuppdrag när någon klantat sig.
Kronolog
Det är inte ett lätt jobb, det kan ingen påstå. För en minimal lön tvingas vi flänga runt i tidslinjen för att ta hand om allt slödder som drar runt och skändar historia. Ena dagen kan det vara vilsekomna luffare och andra dessa förbannade pirater men i slutändan är det samma patrask alltihop.
Kronologerna är en ideell organisation som patruellerar tidslinjen, tar skurkar och försöker hålla historien som vi känner den relativt intakt.
Ledord: Envis, rättvis
Bra på: Våld, Kronologistik
Nu följer de Grundegenskaper och färdigheter jag har klurat ihop, de är inte många så jag tar gärna emot förslag på fler. Särskilt fler färdigheter till Klyftighet.
Grovhet (Storlek, styrka, fysik osv.)
- Slagsmål
- Närstrid med tillhygge
Charm (Utstrålning, karisma och ett välsmort munläder)
- Prata
- Förföra
- Köpslå
Bildning (Hur mycket man har pluggat)
- Kronologistik
- Historia (Djupa kunskaper om specifik period eller översikt)
- Elektronik
- Mekanik
Klyftighet
- Mekanik*
*= Finns under flera grundegenskaper. Bästa värdet används.
Tja, det var väl ungefär vad jag fått ner på papper än så länge men jag har många idéer och funderingar som ska sättas på pränt den närmaste tiden.
Jag inser att konceptet bakom idén kanske är lite förvillande så tveka inta att be om förtydlingar