Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag gillar brädspel där man sammarbetar, både sådana är alla spelar mot spelet och sådana där flera spelar mot en enskild spelare.
Men, i nästan alla spel blir det inte sammarbete, utan sk. play by committee. En eller två spelare som begriper spelet mest säger åt övriga spelare vad de ska göra.
Det jag vill åt, menar med samarbete, är att spelarna hjälps åt mot ett gemensamt mål utan att bli av med sin individuallitet. Det som är kul i brädspel är att ta beslut, det som är kul i samarbets-spel är att ta egna beslut som hjälper dina medspelare.
Arkham Horror blir kommitté. Alla stora beslut tas av den erfarna spelaren. Några beslut tar man ändå själv eftersom den duktiga medspelaren inte håller reda på allt. Alltid något, men inte bra nog.
Space Alert gör på något sätt tvärt om. Det är jättemycket kommitté, men det är meningen. Kaptenen frågar »kan du skjuta kanonen i blå rummet i runda fem?«, det enda du gör är att svara »ja« och spela dina kort så att du gör det också.
I Middle Earth Quest, där Sauron-spelaren spelar mot övriga, förloras inte individualliteten. Du tar i stor utsträckning dina egna beslut. Problemet blir istället att du inte samarbetar med övriga spelare. Ni strävar efter samma mål, men gör det själva. Inga synergi-effekter.
Nu undrar jag. Finns det »riktiga« sammarbetsspel?
Men, i nästan alla spel blir det inte sammarbete, utan sk. play by committee. En eller två spelare som begriper spelet mest säger åt övriga spelare vad de ska göra.
Det jag vill åt, menar med samarbete, är att spelarna hjälps åt mot ett gemensamt mål utan att bli av med sin individuallitet. Det som är kul i brädspel är att ta beslut, det som är kul i samarbets-spel är att ta egna beslut som hjälper dina medspelare.
Arkham Horror blir kommitté. Alla stora beslut tas av den erfarna spelaren. Några beslut tar man ändå själv eftersom den duktiga medspelaren inte håller reda på allt. Alltid något, men inte bra nog.
Space Alert gör på något sätt tvärt om. Det är jättemycket kommitté, men det är meningen. Kaptenen frågar »kan du skjuta kanonen i blå rummet i runda fem?«, det enda du gör är att svara »ja« och spela dina kort så att du gör det också.
I Middle Earth Quest, där Sauron-spelaren spelar mot övriga, förloras inte individualliteten. Du tar i stor utsträckning dina egna beslut. Problemet blir istället att du inte samarbetar med övriga spelare. Ni strävar efter samma mål, men gör det själva. Inga synergi-effekter.
Nu undrar jag. Finns det »riktiga« sammarbetsspel?