Nekromanti Co-op på två

Vimes

Sillkung
Tjo!

Jag och min sambo spelar en del brädspel, tyvärr är en av oss väl dålig förlorare för att det ska vara en riktigt kul aktivitet för någon av oss. Så, vi har pratat om att skaffa något co-op-spel.

Alltså: förslag på bra co-op som funkar för två (men gärna som går att spela flera när tillfälle bjuds)?

Pandemic har jag förstått ska vara poppis, men hur är det på två? Dessutom är jag inte helt tänd på spelets fluffpremiss av någon anledning.

G

Guest

Guest
Arkham Horror eller vad det heter? Det är riktigt kul på tre så jag tror nog att det funkar på två med.
Annars kan man ju ta två investigators per skalle.

Xyas

Swashbuckler
Pandemic spelar jag och sambon på två och det funkar fint.

Space alert är ett väldigt skoj spel, men funkar inte särdeles bra på två spelare. Men en någotsånär erfaren spelare kan säkert modda reglerna så de funkar (finns säkert husregler där ute på internätet redan).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag och Enhörning spelar en hel del Coop-spel.

Pandemic
E tycker: Det är roligt för man får planera och tänka tillsammans. Funkar bra på 2.
W tycker: Det var jättekul, nu börjar vi ha spelat sönder det. Jag håller med om att det funkar bra på 2.

Wrath of Ashardalon
E tycker: Man måste husregla bort några av korten, men sen det roligt. Funkar bra på 2.
W tycker: Jag håller med om husreglandet, vi är casualspelare båda två. Spelet är kul på 2, det är nog så att jag föredrar det på två eller tre spelare, med fler blir det för mycket downtime.

Red November
W tycker: Regelboken är katastrofalt svårläst, men när man väl listat ut hur det funkar blir det riktigt kul. Går absolut att spela på två deltagare.

Forbidden Island
E tycker: Nästan samma spel som Pandemic, annat tema och lite mindre att hålla reda på.

Lord of the Ring
E tycker: Jättetråkigt, det går bara dåligt hela tiden.
W tycker: Fint, men svårt, jag har börjat husregla det lite så det skall gå lättare. Och då tycker jag att nivån blir rätt lagom. Kul för alla spelarantal, 2 till 5.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eldar Sign är som Arkham Horror, fast snabbare och lättare.

Sedan tror jag alla de jag brukar spela tagits upp. Tillåter man att det finns en "spelledare" kan man ju kanske spela gamla Kampen om Citadellet eller Mansions of Madness. Men annars är det typ Arkham Horror, Forbidden Island, Pandemic etc. som gäller.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Skrumpenpungen said:
Arkham Horror eller vad det heter? Det är riktigt kul på tre så jag tror nog att det funkar på två med.
Annars kan man ju ta två investigators per skalle.
Arkham Horror funkar på två.

Även Lord of the Rings.

Vimes

Sillkung
Hum, jag tror att det står mellan att skaffa Red November och Pandemic. RN är förstås jättespexigt, men jag tror eventuellt att Pandemic håller lite bättre i längden. Vad tror ni?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Hum, jag tror att det står mellan att skaffa Red November och Pandemic. RN är förstås jättespexigt, men jag tror eventuellt att Pandemic håller lite bättre i längden. Vad tror ni?
Det tror jag också. RN är lite kul men jag tröttnade rätt fort på tematiken. Å andra sidan har Pandemic rätt trist grafik och tematik; det skulle behövas lite mer schwung i det. Jag väntar på utgåvan som lägger till zombiepest =)

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
Finns en expansion till Pandemic också som ger det lite extra livslängd.