Nekromanti CoC, Color out of Space

anth

Vetefan
Ni som spelar i min kampanj - sluta läsa nu.
.
.
.
.
.
Jag skrev i en tidigare tråd:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post713587
om en rollperson i min grupp som råkat ut för en Color out of Space.
Efter mycket om och men har de funnit en bok som beskriver en ritual som kan fixa rollpersonens skador.

Ritualen måste utföras under polarnatt, eftersom det är precis efter vårdagjämningen har rollpersonerna missat sin chans att utföra den uppe vid Murmansk. Istället satsar de på att åka till Antarktis i maj/juni.

Ritualen åkallar en Color out of Space och tvingar den att lägga ett ägg för att sedan försvinna.
Den drabbade rollpersonen ska sedan äta upp ägget för att bli frisk.

Frågan jag ställer mig nu är: vad händer när man äter ägget?
Givetvis ska man bli frisk, d.v.s. få tillbaka sina förlorade grundegenskaper - men vad mer ska hända?

För er som inte känner till Color out of Space:
- varelsen är bara ljus, men av en färg som inte finns på jorden.
- varelsen kan "charma" offren så de inte vill lämna området.
- varelsen kan disintegrera föremål, men det är en långsam process, det tar dagar att göra hål i väggar eller gräva tunnlar.
- varelsen kan delvis ta fysisk form och förflytta föremål.
- varelsen tycker inte om dagsljus, men av vad man vet skadar det inte varelsen.
- varelsen sänker offrens grundegenskaper - det är så varelsen äter och det är vad som hänt rollpersonen.
- det ryktas att varelsen inte tycker om magnetfält, och att det är jordens magnetfält som håller den kvar tills den drainat tillräckligt mycket grundegenskaper så att den kan bryta sig loss.

Jocke

Man med skägg
I novellen så suger ju Färgern sakta men säkert all färg ur området där den finns, allt blir grått och livlöst.

Så en tanke är att rollpernsonen kanske blir grå, och forsätter vara det även när han tillfrisknat.

Eller det motsatta, efter att ah ätit ägget så blir han överrelaistiskt färgad, typ som om han var fotad med dia-film.

Eller att karaktären blir färgblind av sjukdommen och alla färger ut om en återvänder när han tillfrisknar, typ gult är för alltid grått.

En helt annan take är att han blir delvis en färg från bortom tid och rum, han kan temporärt suga egenskaper ur folk och charma men tappar sin humanity.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gillar tanken på att leka med färgperspektivet: karaktärerna förlorar förmågan att uppfatta färger korrekt. Ibland kanske allt är helgrått, men så får de plötsligt saker tydliga färger. Ungefär som i Schindlers list där färg används vid ett ställe för att förstärka intrycken. Just att leka med sådana saker öppnar för trevliga spelmöten.

Rickard

Urverk speldesign
Here are some responses from people eating the eggs.

"it felt as if my insides were like outer space. Like planets and meteoroids floating around inside of me. I have had the melting sensation before. Like fusing into a couch or the floor "

"yes there is the fusing feeling to everything and you will get stuck in thought loops for basically the entire trip."

"you'll feel like your arms are static,and feel as if you can 'see ' the static in your arm. different waves of color red blue and yellow flashing and melting, sudden apihpanies of how life works and how people interact emerge into your brain. depending on the mood"

"I have heard it can make you see things, hear things, and feel things that aren't there.
It's different for everybody I think."

"It's like the colors are brighter. Sharper! Like you for the first time can see them for real. They are alive, the colors. All you can do, while watching the colors dance in front of you, is to smile."

"you dont hallucinate..rather u see distortion of things..instead of
seeing like a pencil ull see like a pencil dancing or a school bus
or wat ever ur brain makes u see..
ull feel like one with the universe..ull feel like ull floating and the melting
yup yup :)"

/Han som gärna skulle vilja spela ut det där med att allting går i loopar hela tiden