Nekromanti CoC d20 (Hit Points och Massive Damage)

rjonas

Hero
Jag har hittat lite info om hp i CoC d20 på Monte Cooks messageboards. (www.montecook.com). Jag och Vildhand diskuterade detta i en tidigare tråd. Med den nya informationen har jag blivit lite fundersam.

En karaktär får 1d6+Con bonus hp per nivå, precis som Vildhand trodde. Dessutom används Massive Damage (en optional rule från DMG) fullt ut redan vid 10 hp i skada. Det betyder att en 10:e nivåns bibliotekarie har cirka 35 hp. Om han tar mer än 10 hp i skada från en attack måste han klara en Fort save mot 15 eller dö. En tionde nivåare riskerar att dö 20%-40% av gångerna han träffas av en så kraftfull attack.

Monte Cook (författaren) anser att vapen skrämmer alla spelare/karaktärer oavsett med denna regel. Det har han säkert rätt i men det känns ändå som en rätt märklig kompromiss. Visserligen var ju folk mycket tveksamma till d20s initiativregler när de introducerades (som blev en stor succé till slut) men detta verkar lite för enkelt. Nåja, så länge det fungerar är jag nöjd. Och om det inte gör det så får jag ändra på det.

Storuggla

Champion
Hmm, jooo, det verkar ju då som om en intrepid undersökare -med någorlunda hög level naturligtvis - kan ta en hel del småskador, i stil med knytnävsslag och grejjer utan att trilla pin, medan en stor Elak Pickadoll kan ta kål på nästan vemsomhelst.
Det verkar nästan genomtänkt om det är så de har tänkt. Men vad det jag? ^^;

Storuggla, vill ha Film Noir

rjonas

Hero
En annan intressant aspekt är ju att i CoC har en modig undersökare en färdighet för att undvika. Den finns inte i CoC d20. Det betyder att hp blir en slags undvike-valuta som kan ta slut.

Otäck icke-varelse griper efter en undersökare med en giftklo:

CoC-snubbe undviker attacken (förlorar inga kp).
CoC d20-snubbe undviker attacken och blir tröttare (förlorar hp).

Undra om Keepern ska slå skada öppet?

Storuggla

Champion

CoC-snubbe undviker attacken (förlorar inga kp).
CoC d20-snubbe undviker attacken och blir tröttare (förlorar hp).

Det där en sådan hiskerlig smaksak så att det inte är sant. Vissa tycker om sina Undvika-slag, vissa inte. Jag har inga som helst problem med en färdighet som Undvika, men sen har jag alltid satt ett tak på 50% på den när jag är spelledare /images/icons/devil.gif

Undra om Keepern ska slå skada öppet?

Där har vi en intressant fråga. ^_^
Jag spelade en gång i ett äventyr där spelledaren tittade på oss en efter en och sa "Ja, nu måste en av er dö, så jag slår en t6. Den av er från mig medsols räknat dör."
Det var inte kul. Men skadan som slås öppet, det är lite intressant. Rent äventyrsmässigt kan det vara lurigt när en varvsarbetare som RPna försökt fråga ut drar till dem med en brevlåda och enligt tärningen dödar dem och spelarna (de odjuren!) ser slaget.
"Bosse e döööh! Han e döööh!" *bosse gråter*
Nej tvi, jag fortsätter nog slå på den bleka sidan av skärmen.

Storuggla, SleeperKeeper

rjonas

Hero
Visst är det trist om nån går och dör av en brevlåda i skallen men vad ska man göra? Det är inte kul att som spelare genomskåda en fuskande spelledare heller.

Vi brukar säga (i D&D) att när man dör så dör man på sitt nästa initiativ. Det betyder att karaktärer som kommer i mellan har en chans att rädda livet på sin käre vän. Heal DC 15. Det kanske går att tillämpa även här. Vi slår alltid öppet.

Här tänkte jag lägga till en grej mest för att jäklas. Nedan finns det stats på Cthulhu. Läs inte längre om du blir magsjuk av stats på gudar och överstepräster.
.
.
Detta är bara internet hörsägen så vem vet om det stämmer.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Cthulhu

Str 42
Dex 12
Con 29
Int 33
Wis 27
Cha 29
Hitpoints 882 (en kula gör cirka 2d6)
San damage d10/d100 (San är lika med 5*Wis från början)
Attacks +56 (9 attacks per round) (En orustad karaktär har 6-14 i AC, Cthulhu missar inte automatiskt på en etta som alla andra gör)
Tentacle 4d6+16 (Massive Damage save eller dö i ren bonus för samtliga attacker)
Claw 2d8+8
Stomp 4d6+8
Improved Grab with horrid constriction 4d6+12 with special effect chosen by Cthulhu
Reach 25' (En drake eller jätte kan hoppas på reach 15' ungefär)
Dmg Reduction 40/+4 (Du behöver ett +4 vapen annars absorberar Cthulhu 40 hp per attack)
Fast Healing 50 (Cthulhu läker 50 hp per runda. Han regenererar inte förlorade kroppsdelar)
Spell Resistance 37 (En 20:e nivåns trollkarl har 20% chans att affektera Cthulhu med spells)
Spells as 40th level Sorcerer (Cthulhu trollar hårt)
+tons of resistances and divine qualities (Jag gissar att Cthulhu är immun mot det mesta som syra, eld, köld, ljud osv)

Storuggla

Champion
Det är gott, broder! Cthulhu kicks it old school! Peas! ^_^v

Nåja, nu när jag lugnat ner mig så kan jag konstatera att han inte blev skabbigare precis. Jag är nöjd. Men... vad har han i skillen Cthulhu Mythos tro?

Storuggla, diggar Nyllet bättre

Vindhand

Myrmidon
Det lindrar problemet något...

Det betyder att en 10:e nivåns bibliotekarie har cirka 35 hp. Om han tar mer än 10 hp i skada från en attack måste han klara en Fort save mot 15 eller dö. En tionde nivåare riskerar att dö 20%-40% av gångerna han träffas av en så kraftfull attack.

Litet huvudräkning ger att om man skjuter två kulor (skada 2d6) mot samma veteranbibliotekarie och båda anfallen övervinner ac (vad det nu innebär) så finns det _ingen_ chans att killen dör av slut på HP. Med massive-damage regeln så är det litet under 5% chans att endera skottet dödar.

Det är bättre, men inte i närheten av bra. Varför har bibliotekarien 95% chans att överleva två skott?

Jämför det med CoC, Anta att killen har 11 hp. Chansen att han däckar av första skottet är 17%. Chancen att båda skotten tillsammans tar ned honom är ganska stor... minst 75%.

Jaja... smaksak kanske...

rjonas

Hero
Ta med avsaknaden av dodge i beräkningen också. En karaktär med 50% dodge är rätt svår att ta kol på också. Hp kan betraktas som dodge som kan ta slut.

Vindhand

Myrmidon
Man får bara dodga det första skottet under rundan så det är inte så stor skillnad som man skulle kunna tro. Ett överslag ger drygt 40% utslagning på de två skotten tillsammans..., notervärt mer än 5%.

Om man inte ser personen som skjuter får man inte heller dodgea alls... det "implicita undvikandet" i d20-hitpoints påverkas inte av en sådan faktor om jag förstått rätt. Det ökar ytterligare den relativa dödligheten i original-CoC.

Det är väl litet av poängen med ökande HP, oavsett om man gillar dem eller inte, att det skall minska risken för att man dör av mundana orsaker?

chrull

Stockholm Kartell
väntar ni alltid till lvl 10 innan ni skjuter på era spelare?

personligen händer det ganska ofta redan vid lvl 1. och med det där spelet och monstrena tvivlar jag på att så många kommer nå upp till lvl 5 ens än gång...

chrull

Vindhand

Myrmidon
Problemet, som det hypotetiska exemplet är tänkt att illustrera, är att det faktiskt skulle vara helt möjligt att spela upp en CoC-karaktär till lvl-10 utan att han någonsin hamnat i direkt strid. Det är säkert rent teoretiskt möjligt även i andra D20-spel men i CoC är det särskilt enkelt. Mycket av problemen i CoC (som jag spelat det) är sådana att strid i sig innebär att man misslyckats. Det är så mycket bättre att hindra Great Old One X från att summonas än att försöka ge den pisk.

Med det i åtanke så frågar jag mig oroligt varför en revolver skall vara ganska ineffektiv bara för att målet har mycket erfarenhet av att läsa böcker, studera ledtrådar och kanske göra litet psykoanalys. HP som abstrakt representation för implicit förmåga att undvika att bli skadad funkar inte alls IMHO, om det rör sig om karaktärer som inte borde ha sådana förmågor.

Det är det som upprör mig en aning. De hade en förlaga som visade hur man gör det ganska rätt. Trots detta gjorde de totalt omotiverade fel. Som många D20-förespråkare förklarade för mig och andra som hade låga förväntningar när spelet fortfarande låg på ritbordet finns det inget i D20 som kräver att folk skall stiga minst x hp per level. De hade kunnat göra det 1 hp/level eller t.o.m 0 hp level (och kanske ha kvar det som en Feat).

Om D20 skall gå fram genom genre efter genre och mutera dem till pseudo-D&D med litet lokalfärg och några nya vapen och monster så börjar det bli dags för varningsettiketter. Socialstyrelsen varnar att D20 allvarligt kan skada din kreativitet.

Tragiskt...

Vindhand

Myrmidon
Re: Varför göra en massa beräkningar...

Det var en bra sida...

Jag vill lära mig Dissmiss D20... :gremsmirk:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: CoC d20 (Hit Points och Massive Damage) [OT]

Jo, men tänk på att Lovecraft själv var en stor förespråkare av HP /images/icons/hairy.gif

-JPS-

Storuggla

Champion
Re: CoC d20 (Hit Points och Massive Damage) [OT]

Och detta baserar du på hans initialer då eller?

Storuggla, tror att Lovecraft skulle tyckt om en t100.

Krille

Super Moderator
Kryddning (OT)

"Jo, men tänk på att Lovecraft själv var en stor förespråkare av HP"

Bara till maten. HP-sås forever!

chrull

Stockholm Kartell
Det är säkert rent teoretiskt möjligt även i andra D20-spel men i CoC är det särskilt enkelt.

precis lika enkelt som i WoT d20 verkar det som...

Det är så mycket bättre att hindra Great Old One X från att summonas än att försöka ge den pisk.
och det innebär att det inte blir fight?

Såklart det GÅR. Men om xp-systemet funkar som i WoT, vilket det verkar så kommer jag INTE göra det. med tanke åp att ett spelmöte i WoT ger runt 300 XP och man behöver 1000 för att en ta sig till level 2 så skulle jag nog inte orka igenom x antal spelmöten utan lite fight.

Jag tycker fighter är trevliga. lite action sitter aldrig fel så att säga...

detta gjorde de totalt omotiverade fel.
jo. ja jävlar. FEL gjorde de. precis som att FEL låt van schlager-sm ...

Jag tror de gjorde vad de tyckte var bäst... att det inte stämmer med in bild är ju synd.
därför har jag en lösning, vilket skulle vara samma lösning jag själv skulle använda om jag spelade coc d20 i klassik CoC anda (men det vill jag inte. jag har ett CoC 5th ed för det ändamålet. coc d20 ger bara mer HP sås till mitt d&d spel. kanske kan kombineras riktigt bra ihop med spelljammer från senaste dungeon eller kanske d20 modern som dyker upp om ett halvår...). Det heter Grim N Gritty.

Regler som verkar fungera bra. faktiskt bättre än vissa andra brp-regler...

chrull