Nekromanti CoC-frågor

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jo, jag funderar på att köpa det för eventuella julklappspengar så jag har några frågor...

Vad är det för något?
Är det kul?
Mycket action eller mycket skräck?
Behöver man ha läst HP Lovecrafts (eller vad personen i fråga heter) böcker för att få roligt med spelet?

Rising

Vila i frid
Re: CoC-svar

Vad är det för något?

-superklassikern på skräckhyllan. Monstrena är rubbade, och det är mer tentakler än slängkappor, om man säger så.

Är det kul?

-"Kul" ska ju helst inte sammanfatta ett skräckrollspel, men det är helt klart lustigare än tex. Kult. Har du spelare med vilka du tror att man kan spela skräckrollspel, ska du defenitivt prova CoC.

Mycket action eller mycket skräck?

-Mycket skräck. Grundregeln är väl att "om du måste dra vapen, har du spelat helt fel" - och det gör det hela rätt läbbigt. Man kan förstås spela bofferkampanjer om man så önskar, precis som i Kult.

Behöver man ha läst HP Lovecrafts (eller vad personen i fråga heter) böcker för att få roligt med spelet?

-Nej, men ett par monster tycker man bara ser löjliga ut innan man har läst böckerna. Spelledare brukar tycka att det känns töntigt att lira kampanjer kring förra sekelskiftet innan de bekantat sig med Lovecrafts berättelser. Jag tror du klarar dig utan böckerna.

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tack

Det var bra svar...känner mig dragen till att köpa det...

Rising

Vila i frid
Ehrm... Yass? [ot]

Försöker du boosta upp dig till "magiker", eller försöker du skriva inlägg i alla forum så att ditt namn kommer upp på alla "senaste inlägg"?

I vilket fall som helst föreslår jag att du lägger av med det. Jag är ju inte en moderator eller något, men som vanlig användare tycker jag att det är ganska trist att behöva bläddra igenom oinspirerade inlägg.

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ehrm... Yass? [ot]

Nix...det slutade jag med för ungefär 500 inlägg sedan... bara att jag kommit på en jävla massa saker att skriva om så tyckte jag att jag kunde skriva det medans jag kom ihåg dem... Teflon-minne vet du...

Rising

Vila i frid

Mmm, inlägg som "måste man spela som Jedi i Star Wars [nt]" måste ju vars svårt att komma ihåg...

Sedan har vi lysande inlägg som lyder "lite konstiga, nej, MYCKET konstiga", "Hur mycket kostar det att göra ett konvent? Funderar på att göra något liknande ute hos mig..." och liknande som inte direkt känns behövliga. Det framgår ganska klart att du bara spottat ut inlägg i världens takt i annat syfte än att berika debaterna.

Så snälla, ta det lugnt med inläggen om du inte verkligen behöver skriva dem. Att BARA haspla ur sig kommentarer som "Kan alla raser vara schamaner?" blir drygt i längden. Så snälla, lägg ned. För min skull, om inte annat. ;^D

MVH / Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!

Men de frågor jag "hasplat" ur mig känns för mig relevanta eftersom jag vill veta... Vissa inlägg kan kännas överflödiga man sådana skriver alla...

Är tacksam för att inte folk hackar på en för att man ställer frågor man vill ha svar på...
"Frågar man ingenting får man ingenting veta..."

Rising

Vila i frid

"kan alla raser vara schamaner?" är ju en fråga som rimligen borde besvaras i regelboken. Den har jag inte, och det verkar som om inte du har den heller. Då undrar man ju varför du ställer frågor om det. "Måste man spela som Jedi i Star Wars [nt]" VET jag däremot att det framgår med all önskvärd tydlighet i regelboken att man inte behöver. Så det är en typisk utfyllnadsfråga. Du kunde ju skrivit om hur ditt spelgäng lirade redan i ditt första inlägg men (till allas förvåning) väntar du med det förrän din fråga blivit besvarad och ditt namn inte längre står på listan över "senaste inlägg".

Så är alla dina inlägg nu. Den kortaste möjliga informationen så snabbt som möjligt, i alla olika forum samtidigt. Det är uppenbart att du bara vill se ditt namn över hela listan. Och jag tycker det är skittrist. Ta och gör någorlunda genomtänkta inlägg nu, och inte bara en massa "håller med [nt]" eller liknande.

Annars kommer jag göra inbrott i servern och nollställa din inläggsräknare, och sedan får du börja om från "grisodlare" igen... ;^D -Nä, bara skojade, men du borde faktiskt skärpa till dig.

/Rising

Organ

Out of time, out of mind
>Vad är det för något?

Gå in på den officiella hemsidan (www.chaosium.com) för mer info.

>Är det kul?

Som alla spel blir det vad man gör det till, men enligt mig finns det enorm potential till kuligheter med CoC. Jag har haft några av mina bästa spelerfarenheter spelandes det.

>Mycket action eller mycket skräck?

Det är mer inriktat på skräck än action. Fast som jag just sade: alla spel blir vad man gör dem till. Så vill man ha action så går även det alldeles utmärkt.

>Behöver man ha läst HP Lovecrafts (eller vad personen i fråga heter) böcker för att få roligt med spelet?

Det skadar inte men är inte nödvändigt. Jag tycker känslan i böckerna skiljer sig ganska mycket från känslan i spelet.

/Anders (som om han inte redan ägde spelet skulle lägga sina julklappspengar på det omedelbums)

Rickard

Urverk speldesign
En sak jag kom att tänka på

Jag tror detta är taget från en rollspelstidning, tror det är en av de äldre Sverox.. Antingen det, eller så var det min bror som sade det.

"I Wastelands har man hur många vapen som helst, men ingen ammo till dem. I Call of Cthulhu så kan man ha hur många vapen som helst, men man dör ändå."

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar båda de nämnda rollspelen

Rickard

Urverk speldesign

Själv brukar jag göra inlägg som "Håller med [NT]" för att en person inte ska känna att denne inte är ensam med den känslan, regeln eller vad det nu kan vara.. Hur tror ni annars jag har stigit till Druid?

Yassilus frågor må vara dumma... Eller jag menar "obefogade" (No hard feelings hoppas jag, Yass? /images/icons/smile.gif) men man kan ha faktiskt t.ex. missat att alla kan vara shamaner för att man inte har regelboken, shamaner bara står som en liten text och inga regler eller så kan man bara ha missat den texten. *Tänker på alla frågor som svarats med "Se sidan xx" i DoD-forumet*
Tycker visserligen att "Måste man spela som Jedi i Star Wars [nt]" är ett idiotinlägg eftersom det är så uppenbart att man inte måste det, men det som är uppenbart för mig behöver inte vara det för alla.
"Hur spelar man rollspel" är en idiotfråga det också.. Det finns ofta att läsa i en regelbok men jag anstränger ändå mig (om jag tillför nåt) att skriva ett svar..
Att man dessutom skriver saker i uppföljande inlägg som man lika gärna kunde ta och skriva tyder väl ändå på att man glömt att ta upp det i det första?

Varför skickade du, Rising, inte ett privat meddelande istället för att belasta oss med "...oinspirerade inlägg."?
/[color:448800]Han</font color=448800> som antar att Rising bara ville få en högre grad när han skrev klagomålsinlägget /images/icons/smile.gif
/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske förolämpade Yassilus mer än försvarade honom /images/icons/crazy.gif
/[color:448800]Han</font color=448800> som kunde skrivit de två svaren i ett inlägg men ville hellre få fler inlägg /images/icons/smile.gif
/[color:448800]Han</font color=448800> som kommit på ett sätt så han kan bli den som sist skrivet i ett forum (förutom skriva inlägg då, DUUH!)

(/[color:448800]Han</font color=448800> som bara skojade om den sista slutkommentaren ovan. Försökte bara få en struktur på inläggen
/[color:448800]Han</font color=448800> som inte kunde bestämma sig för vilken slutkommentar han skulle ha så han skrev allihop /images/icons/smile.gif)

Rising

Vila i frid
Hupp -Avslöjad!! [oviktigt}

Varför skickade du, Rising, inte ett privat meddelande istället för att belasta oss med "...oinspirerade inlägg."?

Gnägg! Dumma Han -du lyckas alltid få mig på fall, på något sätt! ;^D

Okej, jag erkänner - när jag såg att Yassilus stod som namn på nästan varenda "senaste inlägg"-plats, så gav jag mig fan på att jag skulle svara och på så sätt "beröva" honom från alla sådana platser. -Så jag är i själva verket fånigare än vad han var. -Nja, i själva verket tänkte inte Yass alls på det där (vi har viskat med varann) så -hmm- den ende som var barnslig och fånig var alltså -det tar emot att säga det- jag. Som vanligt, mao. ;^D

För övrigt kan jag erkänna att jag var lite extra sur på Yassilus, för att han skrev den femhundrade tråden här på skräckforumet. Det ville ju jag göra! Grrr...

Nå, det är bara tjugosex trådar kvar tills vi är uppe i niohundra trådar på Rollspelsmakarforumet, och det tänker jag banne mig sno åt mig! Och det femtusende inlägget på www.rollspel.nu, det sjutusende inlägget på Skräckforumet och jag kanske tillochmed måste köpa Gemeni så jag har något att diskutera på det 1900:e inlägget och hö höö, äta grodor, äta grodor... Mamma kommer med teflonpannan när som helst, mandrillerna kryper i flanellen, de kryyyper i flanellen!, silverskridskon i tandådalen, överallt dessa mandrilleeeeer! Aiiiigh...

(återigen ett Rising-inlägg som ballar ur... hmm, "för mycket arbete och för lite lek gör Rising till en rubbad pojke...")

Obs! Jag menade inte riktigt något av det jag skrev ovanför. Så barnslig är jag inte. Dessutom är det här inte skrivet av mig, utan av en elak person som snott mitt alias. Jag lovar. Banna mig inte nu, snälla...

/Rising *tar en tablett och blir fastspänd vid sjukhussängen*

Ps. börjar bli rejält avundsjuk på Hans smarta sätt att använda signaturer... Jag kommer försöka sno det konceptet på något sätt. Vänta bara... Ds.

Organ

Out of time, out of mind
CoC-citat

>"I Wastelands har man hur många vapen som helst, men ingen ammo till dem. I Call of Cthulhu så kan man ha hur många vapen som helst, men man dör ändå."

Vill minnas att följande citat kunde hittas i nån av de äldre CoC-regelböckerna: "In this game, safety in numbers does not apply". /images/icons/grin.gif

/Anders

Nemesis_UBBT

Warrior
Re: Hupp -Avslöjad!! [oviktigt}

Var det inte du och Krille som gaddade ihop sig när jag skrev om napoleon? Ok, jag gjorde ett nytt inlägg om det men så mycket strunt som du skriver här så måste det ju jämna ut sig. Så ett tips är: Klaga inte på andra om du är likadan.

(Observera att det här inte är ett klagomål, bara min hämnd för att ni tryckte ned Napoleon)

Rising

Vila i frid
Re: Hupp -Avslöjad!! [oviktigt}

Nja, som jag kommer ihåg det, sa jag att det naturligtvis är okej att skoja, men att hålla sig till ämnet någorlunda. Det är ju skillnad på en hel TRÅD som bara var napoleonblaj, och att -som jag- blaja avslutningsvis i ett inlägg. Här gällde det folk som spammar forumen med ogenomtänkta inlägg, jag svarade på Hans iaktagelser, och tänkte "vad fan ska jag skriva nurå? Det blev ju inte mer än ett par rader, det här" och så tyckte jag det var på sin plats att ironisera över något jag faktiskt tänkt lite på, på allvar. Att bli den som skriver det 20000:e inlägget på rollspelsforumet, texempel. Eller det sjutusende här på skräckforumet.

Att dra likhetstecken mellan det och ditt "blä! hu! jag är napoleon!" känns inte riktigt rättvist.

*örfil örfil* -där fick du! ;^)

/Rising

Nemesis_UBBT

Warrior
Blaj som blaj=Min åsikt

*suck* jag får aldrig vinna... men ok då...*suck*

Men om du får för dig att vara skadeglad så skickar jag spaghettihögen™ och Napoleon på dig!!!!

Rising

Vila i frid
Blaj blaj blajjeli blajjelo blaj. [ot]

Äh, du har väl rätt, egentligen. Från och med nu skärper jag till mig. Promiss! (ja, tjeeeena)

/Rising