förveckla
Tror snarare att den riktiga japanska skräcken finns att hämta i en blandning med japanska mytologin och tiderna då folket fortfarande trodde på det.
Då är Vampire: the Dark Ages (alt Dark Ages: Vampire) det ultimata skräck-rollspelet ur västerländsk synvinkel? Folk trodde ju uppenbarligen på både Gud och Satan, liksom vampyrer och varulvar.
Jag tycker däremot att exempelvis satanist-filmer fungerar bäst i nutids-miljö, trots att de som faktiskt tror på Den lede lär vara ännu färre än de som tror på den gode Herren.
Sedan är CoC främst ett 1900-tals-rollspel, precis som Lovecraft var en 1900-tals-författare. (Att slutet av 1800-talet också fungerar kan ju skyllas på att Howard Philip faktiskt var född innan sekelskiftet, vad jag kan minnas.) Att flytta CoC till ett annat århundrade eller en annan tidsepok känns därför ganska radikalt. (GURPS CthulhuPunk torde bevisa min tes, eller?) Jag skulle alltså tro att CoC i japansk miljö är tillräckligt udda för de flesta.
Slutligen så råkar jag veta att föregående talare är väldigt intresserad av Japan och äger antagligen också en ansenlig mängd material om ämnet. Även om den officiella modulen främst behandlar modern tid så borde det väl vara en smal sak att flytta sin egen kampanj till exempelvis 1600-talet, alternativt plocka Mythos-kopplingarna från Japan-modulen till ett annat rollspel som utspelar sig under ett lämpligt århundrade.
/Baldyr, som själv gärna modifierar befintliga spel