Nekromanti CoC-regelsystem; taggar för skräck?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar inte Sanity. Det är en hundragradig skala som höjs eller (framför allt) sänks regelmekaniskt och slumpartat. Den ger inget vidare berättelsestöd, utan visar bara hur tokig - på en endimensionell skala - en rollperson är. Sedan knyts detta till ganska... torra och medicinska fobier och liknande som man drabbas av.

Jag har svårt för det här, för det är inte skräck för mig. Och jag vill ha skräck. Jag vill ha känslan av att långsamt bli tokig, inte bara att man raddar upp vilka tokigheter man har på en lista bredvid sina vapen, så att säga.

Så; jag konstruerade inför mitt spelledande av kampanjen tatters of the King ett eget regelsystem. Det funkade ungefär såhär:

Spelledaren har ett papper. På det antecknar han saker rollpersonerna är med om. Till exempel "byakhee" eller "död kropp".

Första gången man ser nånting, så ser man det inte riktigt. Spelledaren beskriver inte i medicinsk detalj så som det brukar göras i CoC-äventyr, utan i vaga ordalag, kanske med inbyggda motsatser. Beskrivningen kanske utmynnar i nåtslags glossolalia, eller så är beskrivningen bara en rationalisering ("ni ser en väderbalong, gulblek och flottig, som långsamt drar sig framåt med hjälp av sina... rep...") eller kanske bara ett hål i minnet.

Andra gången man ser samma sak, så får man en lite mer detaljerad beskrivning. Eller åtminstone en begriplig beskrivning. Någorlunda.

Och så vidare. Ju mer man utsätts för något vansinnigt, desto bättre beskrivningar får man. Spelledaren håller reda på hur många gånger man sett varje grej.

(Jag kan ha haft nån variant av att skilja på att "skymta" eller "se helt och hållet" också, olika grader av upplevande, men det vetefan om jag använde mig av i praktiken)

Men - och här är grejen - varje grej har också ett antal "taggar"; egenskaper prylen man upplever har. En byakhee kanske har "flygande" till exempel.

Spelledaren skriver upp de här taggarna också.

Taggarna används sedan för att förändra beskrivningen av spelvärlden. Om rollpersonerna har "flygande"-taggen kanske de känner sig iakttagna av fåglar, eller ser olycksbådande korpar på hustak... Kort sagt, spelledaren blir en opålitlig narratör; spelarna kan inte lita på det han säger. På samma sätt som rollpersonerna inte kan lita på sina upplevelser av världen.

Jag funderar på om man på pappret också ska kunna notera återkommande saker taggarna givit upphov till för framtida referens. Kanske fokusera på de upplevelser spelarna själva upplevt som mest obehagliga, och återanvända dem på nya sätt?

Det jag vill utveckla:
- Ytterligare sätt att använda taggarna som inspiration till att gestalta varianter av faktiska psykiska sjukdomar; fobier, vanföreställningar och schizofreni och så vidare. Kan man komplettera taggarna på något smart sätt?
- Är det en bra idé att gradera även taggarna, på något sätt
- Listor med exempel på taggar?
- Andra förbättringar?

Är det här ett intressant system? Vilket regelstöd skulle DU vilja se för att det här ska bli ett användbart verktyg för dig som CoC/skräckspelledare?

krank

Åh, och om nån kan komma på ett bra namn på ett CoC-system så vore jag jätteglad. Systemet är som en slimmad version av Gumshoe kombinerat med Null State; dödlig strid, simulationistiskt fokus, undersökande färdigheter.

Regmolar

Swashbuckler
Det låter som ett bra verktyg. Min erfarenhet av helt annat rollspel med inlagda skräckelement säger att Taggar-principen fungerar bra om spelaren är intresserad av att bli skrämd; jag har då utgått från vad spelaren reagerat starkt på och använt det för att färga beskrivningar.

Det jag skulle vilja ha är ett system med så praktiskt hjälp som möjligt och inte mer abstraktioner än nödvändigt; gradera gärna skalan med namn tillsammans med siffrorna för att förenkla referensanvändning (1: Förträngning/Rationalisering, 2: En glimt, 3: Skymta sanningen, 4: Detaljer, 5: Ögonen öppnade).

Lite roligt kan vara att låta beskrivningarna hoppa över "objektiv" och komma ut på andra sidan (6: Insikt): precis när du börjar kunna få en beskrivning har Mythoset gått in i hjärnan så pass att spelledaren ersätter delar av en tänkt objektiv beskrivning med information som spelaren inte vet; "en svart, blå, svartblå N...letar efter något, där... med långa, klor eller... från Xsztazzls höjder, där... sveper över marken, mot huset". Eller så, du kanske förstår vad jag syfta på bättre än jag kan förklara det...

Taggar tror jag av erfarenheten är roligast att basera åtminstone delvis på spelarens upplevelse, eftersom de då kommer att ge ett starkare gensvar; om spelaren är mindre engagerad kan man gå på ren "objektiv" upplevelsemängd. Att "hjälpa" spelaren att tolka allt misstänkt (och med tiden det mesta) på ett sätt som relaterar till den tidigare upplevelsen.

Lite roligt kan det också vara om rangordningen av Taggar inte är helt logiskt; spelaren har sett en massa X, men ändå envisas beskrivningarna av någon anledning att hela tiden syfta tillbaka till den där enda gången som Y hände istället... och Z kommer knappt upp alls längre, eller, åtminstone inte sedan den där senaste händelsen... finns det ett mönster, eller är det bara hjärnan som hakar upp sig på olika saker? Eller?

Det kan också vara kul att variera taggarna, så att "ballongen" kan ge både "flottigt, gulblekt", "uppblåst" och "flytande, svävande", eventuellt till olika personer vid samma tillfälle.

Att hjälpa till med hur man ska använda taggarna i sina beskrivningar tror jag är viktigt. Exempel är nog bra.

Nu ska jag sluta skriva för jag känner hur hjärnan gradvis stänger av för att jag är trött, men jag gillar systemet!

krank

Regmolar said:
Lite roligt kan det också vara om rangordningen av Taggar inte är helt logiskt; spelaren har sett en massa X, men ändå envisas beskrivningarna av någon anledning att hela tiden syfta tillbaka till den där enda gången som Y hände istället... och Z kommer knappt upp alls längre, eller, åtminstone inte sedan den där senaste händelsen... finns det ett mönster, eller är det bara hjärnan som hakar upp sig på olika saker? Eller?
Fast spelaren vet väl inte om vilka taggar som finns, eller har använts? Eller har många kryss?

rjonas

Hero
Spännande! Berätta mer. Vad händer om rollfigurerna på en fiskecampning stöter på en deep one vid fyra tillfällen under en helg?

Xyas

Swashbuckler
Jag gillar verkligen det här. Framförallt:

krank said:
Kort sagt, spelledaren blir en opålitlig narratör; spelarna kan inte lita på det han säger. På samma sätt som rollpersonerna inte kan lita på sina upplevelser av världen.
... är fucking ascoolt! Jag har spellet lite åt det hållet men att formalisera det på sättet du beskriver vore verkligen schysst.

krank said:
Det jag vill utveckla:
- Ytterligare sätt att använda taggarna som inspiration till att gestalta varianter av faktiska psykiska sjukdomar; fobier, vanföreställningar och schizofreni och så vidare. Kan man komplettera taggarna på något smart sätt?
- Är det en bra idé att gradera även taggarna, på något sätt
- Listor med exempel på taggar?
- Andra förbättringar?
Tycker absolut att taggarna ska graderas. Ta fågelexemplet. Först tycker personen att fåglarna titta misstänksamt på en, sen börjar de viska saker och så vidare.

Tycker även listor med taggar och exempel på upplevelser med associerade beskrivningar och taggar ska vara med. Generiska exempel som "död kropp", "extremt våld" och "slemmigt tentakelmonster" som kan använda i fler olika sammanhang.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Det jag vill utveckla:
Om man ger exempel på olika taggar, skulle man inte då även kunna associera dem till olika mentala sjukdomstillstånd? Paranoia när man har taggar som gör att man börjar se saker, våldsamma tendenser när man har taggar som gör att man slutar uppfatta att man gör andra människor illa.

Dvs om någon tittar på personen utifrån så får man en uppfattning som baseras på personens taggar.

Regmolar

Swashbuckler
Fast spelaren vet väl inte om vilka taggar som finns, eller har använts? Eller har många kryss?
Jag har en tendens att börja lista ut sådana saker intuitivt under spel på ren logik och statistik, speciellt om jag vet grunderna i hur systemet fungerar (mycket Deep Ones => troligen en massa fisktaggar, osv.). Det går automatiskt, och saker blir lätt förutsägbara om spelledaren inte är medvetet oförutsägbar... och jag har mig själv som utgångspunkt när jag spelledartänker.

Men har man mindre besvärliga spelare så behöver man ju inte bekymra sig :gremwink:

krank

rjonas said:
Spännande! Berätta mer. Vad händer om rollfigurerna på en fiskecampning stöter på en deep one vid fyra tillfällen under en helg?
Första gången skulle jag nog inte beskriva deep onen som en sådan. Beroende på vad den gör, sammanhanget, så skulle jag antingen försöka beskriva den som något helt naturligt (en människa t.ex) men låta min beskrivning inkludera saker som "inte riktigt stämde". Och så skulle jag notera "deep one" och taggar som typ "blött", "stirrande" eller liknande.

Andra gången skulle jag fortfarande inte beskriva exakt utseende, men iaf göra klart att det var något skumt. Motsägelser i beskrivningen till exempel (men hur kan den vara BÅDE kort och lång?) och kanske lägga till saker som inte finns. Förstärka existerande taggar och kanske lägga till ett par beroende på hur situationen ser ut (vad gör deep onen?)

Tredje gången ser de den ganska tydligt, och fjärde får de kanske en ordentlig beskrivning.

Vid det laget har omvärlden förändrats ganska rejält; de känner sig konstant iakttagna, kaffet och allt annat man dricker smakar svagt av saltvatten, det känns som att man aldrig riktigt kan få sina kläder helt torra...

krank

xyas said:
Tycker även listor med taggar och exempel på upplevelser med associerade beskrivningar och taggar ska vara med. Generiska exempel som "död kropp", "extremt våld" och "slemmigt tentakelmonster" som kan använda i fler olika sammanhang.
Bra, lite så tänker jag också. Fast jag tänker kanske mer att man ger exempel på att en "död kropp" kan ge taggar som "blod", "död", "slem", "benvitt" eller vad man nu kan tänka sig... Jag tänker mig taggar som är ganska specifika grejer. Fast jag kanske tolkar dig fel...

krank

Regmolar said:
Men har man mindre besvärliga spelare så behöver man ju inte bekymra sig :gremwink:
Besvärlig och besvärlig; sitter du och tänker så så är du tydligen inte ute efter att bli skrämd =)

Alltså, klart det här systemet funkar bäst om man har en rollpersonsinlevelsefokuserad agenda. Sitter man och tänker på systemet eller på sin rollperson ur tredjepersonsläge så blir det mycket mindre effektivt =)

Xyas

Swashbuckler
krank said:
xyas said:
Bra, lite så tänker jag också. Fast jag tänker kanske mer att man ger exempel på att en "död kropp" kan ge taggar som "blod", "död", "slem", "benvitt" eller vad man nu kan tänka sig... Jag tänker mig taggar som är ganska specifika grejer. Fast jag kanske tolkar dig fel...
Jo absolut. Taggarna ska vara väldigt specifika tycker jag (men många så man kan variera sig). Jag menade mer att som SL-hjälpmedel inkluderar man exempel typ såhär:

Död kropp

Lista över associerade taggar (eventuellt med grader då).

-Beskrivningsförslag/tips första gången man ser en
-Beskrivningsförslag/tips andra gången man ser en
-Tredje gång.. ja du fattar

krank

xyas said:
Jag menade mer att som SL-hjälpmedel
Absolut.

Vad gäller hur man beskriver tror jag däremot på mer allmänt hållna riktlinjer (första gången man ser något naturligt men hemskt kan man beskriva det typ såhär... Första gången man ser något övernaturligt kan man beskriva det typ såhär...) ALlmänt hållna tips om glossolalia, minneskrångel och motsägelser helt enkelt.

En grej jag funderar på är om man kan bygga upp nåtslags immunitet. När man sett tolv olika sorters Mythosmonster, påverkas man lika starkt av det trettonde då?

Regmolar

Swashbuckler
våldsamma tendenser när man har taggar som gör att man slutar uppfatta att man gör andra människor illa.
Den där blir ju riktigt läskig.

"Han ramlar till marken när du slår honom med järnröret, men verkar ha klarat sig oskadd. Han verkar på väg att börja resa sig, drar något ur fickan..." - Jag slår honom igen!

"Det verkar bara vara bli en skråma, han håller på att resa sig..."

- Jag siktar mot huvudet!

Ni förstår...

krank

Regmolar said:
våldsamma tendenser när man har taggar som gör att man slutar uppfatta att man gör andra människor illa.

"Han ramlar till marken när du slår honom med järnröret, men verkar ha klarat sig oskadd. Han verkar på väg att börja resa sig, drar något ur fickan..." - Jag slår honom igen!

Ni förstår...
Absolut. Skitbra idé. När man sett hemska saker och ser faror överallt, och dessutom vant sig vid att saker tål mycket spö - och inte räds blod/våld för att man varit med om mycket sånt...

Skitbra som sagt; helt klart en aspekt att tipsa kring.

anth

Vetefan
krank said:
Jag gillar inte Sanity. Det är en hundragradig skala som höjs eller (framför allt) sänks regelmekaniskt och slumpartat. Den ger inget vidare berättelsestöd, utan visar bara hur tokig - på en endimensionell skala - en rollperson är. Sedan knyts detta till ganska... torra och medicinska fobier och liknande som man drabbas av.
Men sjunkande sanity ska ju efterlikna mental skada.
Tycker du inte heller om att det är slumpmässigt om rollpersonerna blir träffade eller ej i en strid?

Däremot håller jag fullständigt med om att det är idioti att slumpa ut fobier.
Jag använder mig av GURPS i min CoC-kampanj och de mentala nackdelar rollpersonerna får är:
- antingen kopplade till det som orsakade den menatla nackdelen
- eller kopplade till omgivningen där de fick den
- eller kopplade till spelarnas spelstil

Ex 1: En rollperson stöter på en mythos-varelse som ser ut som en människa men som kan ändra utseende till något som liknar svart slem. Rollpersonen drabbas av fobi mot olja.

Ex 2: En rollperson är ombord på en båt som attackeras av Deep Ones, rollpersonen drabbas av fobi mot vatten.

Ex 3: En spelare är vapenfixerad och väljer alltid de bästa vapnen till sin rollperson - rollpersonen drabbas av en fobi mot att vara obeväpnad, "tyvärr Sir, men man får inte ha en AK-47:a och handgranater som handbagage på flyget".

Nu är samtliga exempel fobier, men det kan givetvis vara vilken mental nackdel som helst.
Roligast är delusions - rollpersonen "ser" saker som inte finns.
Speciellt kul är det om man får de övriga spelarna med på noterna och de hjälper till: "nä, vi såg ingen flicka med en blodig yxa" - då kan man t.o.m. driva spelaren till vansinne - inte bara rollpersonen. :gremlaugh:

krank

anth said:
Men sjunkande sanity ska ju efterlikna mental skada.
Tycker du inte heller om att det är slumpmässigt om rollpersonerna blir träffade eller ej i en strid?
Jag tycker inte att "mental skada" är det minsta intressant ur skräcksynpunkt. Det blir inte skrämmande, det blir bara "mentala hit points".

Så på samma sätt som ett system som skulle markera blodigt våld och hur ont det gör skulle må bättre av ett system som fokuserade på konkreta benbrott, blödningar etc. snarare än ett klassiskt KP-system, så tycker jag att skräckgenren förtjänar något bättre än Sanitymekaniken.

anth said:
då kan man t.o.m. driva spelaren till vansinne - inte bara rollpersonen. :gremlaugh:
För mig är det där mest att trivialisera mentalsjukdom; det blir en "rolig grej" ens rollperson har. Man skojar till det lite, kanske tillsammans med övriga spelare - hoho, haha. Det är det jag vill bort ifrån.

Regmolar

Swashbuckler
Besvärlig och besvärlig; sitter du och tänker så så är du tydligen inte ute efter att bli skrämd =)

Alltså, klart det här systemet funkar bäst om man har en rollpersonsinlevelsefokuserad agenda. Sitter man och tänker på systemet eller på sin rollperson ur tredjepersonsläge så blir det mycket mindre effektivt =)
Det fungerar att bli skrämd och ha inlevelse även om hjärnan gör motstånd mot det. Ett relaterat problem är att jag gärna instinktivt jobbar på att regeloptimera mina rollpersoner, men det betyder ju inte att jag inte kan låta blir att göra det. Inlevelse kan bli riktigt awesome när man får till det; jag har det bara lite svårare och får jobba på en speciell approach, eftersom jag väldigt, väldigt lätt drar mot metatänk och tredjepersonsläge.

Därför tycker jag väldigt mycket om när spelledaren klarar att spelleda mig så att jag faktiskt inte klarar av att räkna ut scenariot på en metanivå (för då blir jag inte distraherad och kan ägna mig åt att rollspela rollpersonen), och det är därför jag siktar på det som spelledare. Min erfarenhet är att det fungerar bra när jag har använt det.

Det är därför jag gärna vill ha ett system som kan lyckas förvirra mig som spelare även om jag vet hur det fungerar. Jag gillar oförutsägbara saker :gremwink:

Xyas

Swashbuckler
Regmolar said:

Ni förstår...
Ja precis så jag tänkte.

rjonas

Hero
Tricket hänger på att man kan behandla gruppen som en och samma person. Det kan förklaras med masspsykos. Inget nollställer skräckkänslan som att få reda på att man är galen. Om en rollfigur får en galen beskrivning medan de andra får en riktig beskrivning så faller det platt. Hur kan man styra upp detta?