Hade alla använt "bevakade forum"- funktionen som vettiga människor så hade jag sluppit skapa en ny tråd om det här; nu vet jag att den isf skulle missas av alla skumma typer som kör trådat och forskar forum manuellt.
Nå; Jag har snackat tidigare om att jag ville strömlinjeforma mitt hemmabygda CoC-system. Bifogade till den här trådstarten finns två filer - ett spelarformulär och ett SL-formulär (där man håller koll på 1-3 karaktärer).
Den uppmärksamme märker att spelarformuläret är väldigt självförklarande. Det är med vilje. Det enda som saknas, möjligen, är en förklaring av de tre stegen man kan ha i kunskapsfärdigheter.
Steg 1 - amatörkunskaper; du hittar ledtråden automatiskt men får inte ut mer än det mest ytliga; du måste hitta någon som kan mer för att få ut allt.
Steg 2 - Du har ett fördjupat intresse eller jobbar som "dussinexpert". Du får mer kunskaper, men det mest detaljerade är fortfarande bortom dig.
Steg 3 - Top of your field, du kan nästan allt om det här ämnet.
Sedan slår man under sina Egenskaper med 1d12 (kan komma att ändras till "slå 2d12 och välj det bästa resultatet), med målet att slå så högt som möjligt (Pendragon). Ledtrådar får man som sagt automatiskt.
Den uppmärksamme observerar bristen på sanityrutor eller öht såna regler på spelarformuläret, medan SL's formulär har nåt som kallas "Vansinneskällor". Varje gång man stöter på något hemskt noterar SL vad det är för något och hur stark upplevelsen var (död kropp 2, Byakhee 3, Cthulhu 10). Sedan är det SL's jobb att portionera ut förvrängd verklighet som är relaterad till just individens upplevelser - den som sett en död kropp drömmer om kroppar fulla med larver eller tycker sig känna en vag lukt av ruttet kött inne hos slaktaren, den som dett en Byakhee flyga iväg tycker sig se hotfulla fåglar som cirklar precis framför solen, hör vingslag, känner klor i håret eller nacken där det egentligen bara är vinden... och så vidare. Ju högre värde, desto fler (och värre) upplevelser.
Att se samma sak flera gånger ger ingen ökning (dvs, att se ett lik en gång till, t.ex), medan att se samma sak fast värre/mer (se en glimt av ett lik/se ett lik/se ett ruttet lik/se en hel hög med lik/se någon som äter en hel hög med lik) ger ökning, med 1 i taget.
Sänkning sker med hjälp av längre perioders konvalescens, eventuellt psykologhjälp, och att ta det lungt. Olika mediciner kan dämpa symptomen, men innebär bara en temporär sänkning som gäller så länge medicinen gör det.
I framtiden tänker jag dels hitta på listor med symptom (t.ex krafsande, lukter, verka förföljd, etc) och dessutom försöka kolla om jag kan hitta uppskattningar vad gäller effektiviteten hos olika psykofarmaka anno 1920-30 som kan ligga till grund för en medicinlista.
Åh, en sak till: Strid.
Stridsordningen är reaktiv - alla reagerar på vad som hände tidigare, utan egentlig turordning. Det blir kaos, men så ska det vara i strid.
För att skjuta, rulla under Eldhandvapen. För att slåss, rulla under Handgemäng. Resultatet av slaget är också skadan, som dubblas vid eldstrid (och kan undvikas med ett motstående slag i närstrid). Skadan är, rakt av, den negativa modifikationen man får på alla sina tärningsslag framöver. Eldstrid mellan människor innebär ganska ofta att minst en av kombattanterna blir satt ur spel efter att första skottet avfyras.
Typ: Olle skjuter på Pelle. Olle har 7 i Eldhandvapen, och rullar 5. Han gör 10 i skada. Nu får Pelle -10 på alla sina slag. Kan han inte göra något, så är han utslagen.
Pelle slår på Olle. Pelle har 12 i Handgemäng. Han slår 4. Olle försöker försvara sig. Han har 7 i handgemäng. Han slår 1. Pelle gör 3 i skada. Nu får Olle -3 på alla sina slag.
Ganska enkelt.
Nå; Jag har snackat tidigare om att jag ville strömlinjeforma mitt hemmabygda CoC-system. Bifogade till den här trådstarten finns två filer - ett spelarformulär och ett SL-formulär (där man håller koll på 1-3 karaktärer).
Den uppmärksamme märker att spelarformuläret är väldigt självförklarande. Det är med vilje. Det enda som saknas, möjligen, är en förklaring av de tre stegen man kan ha i kunskapsfärdigheter.
Steg 1 - amatörkunskaper; du hittar ledtråden automatiskt men får inte ut mer än det mest ytliga; du måste hitta någon som kan mer för att få ut allt.
Steg 2 - Du har ett fördjupat intresse eller jobbar som "dussinexpert". Du får mer kunskaper, men det mest detaljerade är fortfarande bortom dig.
Steg 3 - Top of your field, du kan nästan allt om det här ämnet.
Sedan slår man under sina Egenskaper med 1d12 (kan komma att ändras till "slå 2d12 och välj det bästa resultatet), med målet att slå så högt som möjligt (Pendragon). Ledtrådar får man som sagt automatiskt.
Den uppmärksamme observerar bristen på sanityrutor eller öht såna regler på spelarformuläret, medan SL's formulär har nåt som kallas "Vansinneskällor". Varje gång man stöter på något hemskt noterar SL vad det är för något och hur stark upplevelsen var (död kropp 2, Byakhee 3, Cthulhu 10). Sedan är det SL's jobb att portionera ut förvrängd verklighet som är relaterad till just individens upplevelser - den som sett en död kropp drömmer om kroppar fulla med larver eller tycker sig känna en vag lukt av ruttet kött inne hos slaktaren, den som dett en Byakhee flyga iväg tycker sig se hotfulla fåglar som cirklar precis framför solen, hör vingslag, känner klor i håret eller nacken där det egentligen bara är vinden... och så vidare. Ju högre värde, desto fler (och värre) upplevelser.
Att se samma sak flera gånger ger ingen ökning (dvs, att se ett lik en gång till, t.ex), medan att se samma sak fast värre/mer (se en glimt av ett lik/se ett lik/se ett ruttet lik/se en hel hög med lik/se någon som äter en hel hög med lik) ger ökning, med 1 i taget.
Sänkning sker med hjälp av längre perioders konvalescens, eventuellt psykologhjälp, och att ta det lungt. Olika mediciner kan dämpa symptomen, men innebär bara en temporär sänkning som gäller så länge medicinen gör det.
I framtiden tänker jag dels hitta på listor med symptom (t.ex krafsande, lukter, verka förföljd, etc) och dessutom försöka kolla om jag kan hitta uppskattningar vad gäller effektiviteten hos olika psykofarmaka anno 1920-30 som kan ligga till grund för en medicinlista.
Åh, en sak till: Strid.
Stridsordningen är reaktiv - alla reagerar på vad som hände tidigare, utan egentlig turordning. Det blir kaos, men så ska det vara i strid.
För att skjuta, rulla under Eldhandvapen. För att slåss, rulla under Handgemäng. Resultatet av slaget är också skadan, som dubblas vid eldstrid (och kan undvikas med ett motstående slag i närstrid). Skadan är, rakt av, den negativa modifikationen man får på alla sina tärningsslag framöver. Eldstrid mellan människor innebär ganska ofta att minst en av kombattanterna blir satt ur spel efter att första skottet avfyras.
Typ: Olle skjuter på Pelle. Olle har 7 i Eldhandvapen, och rullar 5. Han gör 10 i skada. Nu får Pelle -10 på alla sina slag. Kan han inte göra något, så är han utslagen.
Pelle slår på Olle. Pelle har 12 i Handgemäng. Han slår 4. Olle försöker försvara sig. Han har 7 i handgemäng. Han slår 1. Pelle gör 3 i skada. Nu får Olle -3 på alla sina slag.
Ganska enkelt.
Attachments
-
20 KB Views: 17
-
162.3 KB Views: 22