Nekromanti [CoC] - Regelsystem v.2 (rollformulär etc)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hade alla använt "bevakade forum"- funktionen som vettiga människor så hade jag sluppit skapa en ny tråd om det här; nu vet jag att den isf skulle missas av alla skumma typer som kör trådat och forskar forum manuellt.

Nå; Jag har snackat tidigare om att jag ville strömlinjeforma mitt hemmabygda CoC-system. Bifogade till den här trådstarten finns två filer - ett spelarformulär och ett SL-formulär (där man håller koll på 1-3 karaktärer).

Den uppmärksamme märker att spelarformuläret är väldigt självförklarande. Det är med vilje. Det enda som saknas, möjligen, är en förklaring av de tre stegen man kan ha i kunskapsfärdigheter.

Steg 1 - amatörkunskaper; du hittar ledtråden automatiskt men får inte ut mer än det mest ytliga; du måste hitta någon som kan mer för att få ut allt.

Steg 2 - Du har ett fördjupat intresse eller jobbar som "dussinexpert". Du får mer kunskaper, men det mest detaljerade är fortfarande bortom dig.

Steg 3 - Top of your field, du kan nästan allt om det här ämnet.

Sedan slår man under sina Egenskaper med 1d12 (kan komma att ändras till "slå 2d12 och välj det bästa resultatet), med målet att slå så högt som möjligt (Pendragon). Ledtrådar får man som sagt automatiskt.

Den uppmärksamme observerar bristen på sanityrutor eller öht såna regler på spelarformuläret, medan SL's formulär har nåt som kallas "Vansinneskällor". Varje gång man stöter på något hemskt noterar SL vad det är för något och hur stark upplevelsen var (död kropp 2, Byakhee 3, Cthulhu 10). Sedan är det SL's jobb att portionera ut förvrängd verklighet som är relaterad till just individens upplevelser - den som sett en död kropp drömmer om kroppar fulla med larver eller tycker sig känna en vag lukt av ruttet kött inne hos slaktaren, den som dett en Byakhee flyga iväg tycker sig se hotfulla fåglar som cirklar precis framför solen, hör vingslag, känner klor i håret eller nacken där det egentligen bara är vinden... och så vidare. Ju högre värde, desto fler (och värre) upplevelser.

Att se samma sak flera gånger ger ingen ökning (dvs, att se ett lik en gång till, t.ex), medan att se samma sak fast värre/mer (se en glimt av ett lik/se ett lik/se ett ruttet lik/se en hel hög med lik/se någon som äter en hel hög med lik) ger ökning, med 1 i taget.

Sänkning sker med hjälp av längre perioders konvalescens, eventuellt psykologhjälp, och att ta det lungt. Olika mediciner kan dämpa symptomen, men innebär bara en temporär sänkning som gäller så länge medicinen gör det.

I framtiden tänker jag dels hitta på listor med symptom (t.ex krafsande, lukter, verka förföljd, etc) och dessutom försöka kolla om jag kan hitta uppskattningar vad gäller effektiviteten hos olika psykofarmaka anno 1920-30 som kan ligga till grund för en medicinlista.

Åh, en sak till: Strid.

Stridsordningen är reaktiv - alla reagerar på vad som hände tidigare, utan egentlig turordning. Det blir kaos, men så ska det vara i strid.

För att skjuta, rulla under Eldhandvapen. För att slåss, rulla under Handgemäng. Resultatet av slaget är också skadan, som dubblas vid eldstrid (och kan undvikas med ett motstående slag i närstrid). Skadan är, rakt av, den negativa modifikationen man får på alla sina tärningsslag framöver. Eldstrid mellan människor innebär ganska ofta att minst en av kombattanterna blir satt ur spel efter att första skottet avfyras.

Typ: Olle skjuter på Pelle. Olle har 7 i Eldhandvapen, och rullar 5. Han gör 10 i skada. Nu får Pelle -10 på alla sina slag. Kan han inte göra något, så är han utslagen.

Pelle slår på Olle. Pelle har 12 i Handgemäng. Han slår 4. Olle försöker försvara sig. Han har 7 i handgemäng. Han slår 1. Pelle gör 3 i skada. Nu får Olle -3 på alla sina slag.

Ganska enkelt.

Attachments

mr_si

Warrior
ok är jag enfaldig nu eller? Om Olle har sju i eldhandvapen och rullar 5 borde effekten av slaget bli 2 dubblerat till 4 nu borde Pelle alltså ha minus 4 på alla sina slag eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Effekten funkar på samma vis som den gör i till exempel Pendragon -- man tar slaget rätt av, utan att lägga till något steg där man utför subtraktion. Således är det bästa att slå så högt som möjligt, men under färdighetsvärdet.

mr_si

Warrior
ahh okej tackar lite boulespel alltså, med död kropp menas en "vanlig" död kropp eller nån form av levande död?

mr_si

Warrior
Verkar va enkla och bra formulär, dock kan jag tycka att vissa undersökande färdigheter skulle kunna slås ihop t ex smicker och uppmuntran

krank

Mr_Si said:
ahh okej tackar lite boulespel alltså, med död kropp menas en "vanlig" död kropp eller nån form av levande död?
Vanliga döda kroppar. They're quite scary, in real life. De flesta moderna människor har på sin höjd sett en död kropp på begravning (jag vet att jag bara gjort det) och bland klubbgående gentlemen of independent means anno 1929 gissar jag att även där är erfarenheten av döda kroppar ganska begränsad. Utom för de som varit med om krig och sånt, såklart.

Levande döda skulle jag se som en eskalering av "döda kroppar", helt klart.

krank

Mr_Si said:
Verkar va enkla och bra formulär, dock kan jag tycka att vissa undersökande färdigheter skulle kunna slås ihop t ex smicker och uppmuntran
Det är absolut möjligt. Listan har reviderats många gånger, och är från början snodd från Trail of Cthulhu - inte för att det ursäktar, men det är iaf en förklaring. Kan nämna att fram till denna version så fanns "Vildmarkskunskap" med två gånger, så jag ser det som en förbättring. Ska fixa till nästa gång =)

krank

Mr_Si said:
ok är jag enfaldig nu eller? Om Olle har sju i eldhandvapen och rullar 5 borde effekten av slaget bli 2 dubblerat till 4 nu borde Pelle alltså ha minus 4 på alla sina slag eller?
Jag citerar texten direkt, med risk att låta dryg:

Sedan slår man under sina Egenskaper med 1d12 (kan komma att ändras till "slå 2d12 och välj det bästa resultatet), med målet att slå så högt som möjligt (Pendragon)
Högt är med andra ord alltid bra. Det betyder att "lyckat 7" är bättre än "lyckat 6" och att "misslyckat 9" är ett mindre misslyckande än "misslyckat 8".

"Han" har med andra ord helt rätt. Ville bara vara övertydlig.

Shölva mekaniken ter sig ganska bakvänd för alla oss som är vana vid BRP's "slå så lågt som möjligt", men å andra sidan var jag själv helt lost första gången jag stötte på "addera 1t20 till ditt FV och slå över svårighetsgrad" också - jag ba' "vaddå, svårighetsgrad, hur vet man vad den är då? Då kan ju SL ba' hitta på vadsomhelst"... När man spelat med det här systemet ett par gånger ter det sig ganska enkelt. Högt = Bra, och slå under FV. Att saker är olika svåra löser man antingen genom att kräva en viss nivå på det lyckade slaget ("slå över...") eller genom att helt enkelt modifiera FV direkt ("du får minus 3 på..."). Jag har inte riktigt bestämt mig för vilket som är enklast än.

Ska förresten förtydliga: Det finns ingen Ob, inga automatiska lyckanden, och inget fummel i systemet. Inte för att jag tror att nån trodde det, men det är alltid bra att vara tydlig.

mr_si

Warrior
är SL formuläret till för att hålla koll på RP eller är det till för olika SLPare eller både och?

mr_si

Warrior
Det borde iofs vara skillnad på olika döda kroppar, att hitta sin mor hängd i köket borde ge bra många fler vansinnespoäng än att se en främmande gammal man som dött fridfullt på hans begravning. I övrigt undrar jag om galenskapen kommer ha några regelmässiga efekter (att olika handlingar blir svårare t ex) eller om de bara visar sej i SL:s beskrivningar?

krank

Mr_Si said:
är SL formuläret till för att hålla koll på RP eller är det till för olika SLPare eller både och?
Framförallt rollpersonerna, fast om man är sån att man håller sig med stats för vissa viktigare SLP:er kan man väl använda det så också, antar jag. fast jag funderar isf mer på att göra ett mer komprimerat formulär för SLP:er, där man kanske får plats med 6+ på ett papper.

krank

Mr_Si said:
Det borde iofs vara skillnad på olika döda kroppar, att hitta sin mor hängd i köket borde ge bra många fler vansinnespoäng än att se en främmande gammal man som dött fridfullt på hans begravning.
Det är precis det som "styrkan" på varje källa till galenskap anger. Hitta sin mot hängd i köket ger kanske 6-7 eller nåt. Ser man då senare en främmande gammal man på sin begravning, så ökas det inte (det var inte e4n eskalering), men om man ser den gamle mannen först så är man ändå liiiite mer förberedd än om man aldrig setyt en död kropp, och då får man kanske typ 2-4 för den gamle mannen och sedan +1 eller kanske +2 för eskaleringen när man ser sin döda mor. Man blir alltså avtrubbad efter ett tag och slutar eskalera; man blir van vid att se döda kroppar. Typ. Det betyder inte att mardrömmarna slutar komma, men de slutar åtminstone bli värre...

Mr_Si said:
I övrigt undrar jag om galenskapen kommer ha några regelmässiga efekter (att olika handlingar blir svårare t ex) eller om de bara visar sej i SL:s beskrivningar?
Inga regelmässiga effekter whatsoever, utom möjligen att SL kan öka svårighetsgrader om man t.ex hör ett högt ljud som inte finns medan man försöker göra något etc, beroende på situationen. men nä, inga hårdkodade regelmässiga effekter.

Nabu

Warrior
Rollformulären verkar kompakta, vilket alltid är en fördel så länge man får med allt man vill ha med. Detsamma går för spelledarformuläret, och jag tycker vansinnes-systemet känns som en bra lösning. Även nivåerna för kunskapsfärdigheterna är vettiga.

Striderna sedan blir nog väldigt snabba, farliga och kaotiska, vilket jag antar att du var ute efter.

Sedan en OT-fråga: vad använder du för program för att skapa formulären?

//Nabu, som är väldigt långt ifrån en Cthulhu-expert.

krank

Nabu said:
Rollformulären verkar kompakta, vilket alltid är en fördel så länge man får med allt man vill ha med.
Mitt mål var att få med en ganska god mängd skrivyta samtidigt som jag ville hålla allt på ett papper; jag skulle kunna plocka bort en del element eller ändra storlek på dem så att layouten blev "luftigare", men då fick man plötsligt mindre plats att skriva på - eller så blev det flera sidor, och jag AVSKYR rollformulär med flera sidor.

Nabu said:
Detsamma går för spelledarformuläret, och jag tycker vansinnes-systemet känns som en bra lösning. Även nivåerna för kunskapsfärdigheterna är vettiga.
Kul att höra! Ska ju testa systemet inledande i helgen, får se hur våra reaktioner blir. Funkar systemet så kommer jag att börja leta andra testare och dessutom försöka komma på ett bra namn...

Nabu said:
Striderna sedan blir nog väldigt snabba, farliga och kaotiska, vilket jag antar att du var ute efter.
Precis. Det brukar sägas att det finns två sätt att spela CoC: Som ett renodlat skräckspel där man generellt sysslar med att bli topkig, ha ångest och råka ut för saker Människan Icke Var Menad Att Veta - eller som ett pulpäventyrsspel, lite som Indiana Jones med tentakler.

Det här systemet är då tänkt att vara fokuserat kring det första sättet; vill jag ha tentakelpulp kan jag spelleda Hellboy istället.

Så jag ville ha snabba, dödliga och kaotiska strider; varje vettig människa försöker så långt som det är möjligt undvika bråk och eldstrider. Framförallt om man är en torr akademiker med obskyra kunskaper, vilket man ju får räkna med att rollpersonerna är i CoC. Själv har jag en journalist, en läkare och en psykologi i gänget, och ingen av dem känns som några rambotyper direkt.

Nabu said:
Sedan en OT-fråga: vad använder du för program för att skapa formulären?
InDesign. Rollformuläret är gjort i InDesign CS3 som jag har hemma, SL-formuläret är gjort på jobbet i InDesign CS1.

Jag funderade på att försöka använda Scribus, som väl är det enda open source-alternativ som finns, men eftersom jag använder tabeller en hel del när jag gör layouter och Scribus' tabellstöd är sämre än sämst, så fick det (återigen) bli InDesign.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker att det i det hela taget låter finfint. Skriv gärna någon krönika om hur regelsystemet fungerade i praktiken, för jag är nyfiken vad som funkade och inte funkade med dina beskrivningar av förvrängd verklighet. Håller på själv och experimenterar med sådant. Den enda besvikelsen var att rollformuläret var såpass fult och kantigt. Eftersom det är du hade jag hoppats på lite mer, då du har talang för bildmanipulering.

Steg 1 - amatörkunskaper; du hittar ledtråden automatiskt men får inte ut mer än det mest ytliga; du måste hitta någon som kan mer för att få ut allt.

Steg 2 - Du har ett fördjupat intresse eller jobbar som "dussinexpert". Du får mer kunskaper, men det mest detaljerade är fortfarande bortom dig.

Steg 3 - Top of your field, du kan nästan allt om det här ämnet.
Här låter det som att man inte behöver slå tärningen.

Sedan slår man under sina Egenskaper med 1d12...
Fast här låter det som att man alltid ska slå tärningar.

Pelle slår på Olle. Pelle har 12 i Handgemäng. Han slår 4. Olle försöker försvara sig. Han har 7 i handgemäng. Han slår 1. Pelle gör 3 i skada. Nu får Olle -3 på alla sina slag.
Ett varningens ord, eftersom jag har erfarenhet av system där man gör lika mycket i skada som tärningens resultat.

Om båda är dåliga tar striden jättelång tid. Det blir väldigt tråkigt att strida då. Säg att Pelle har 4 i Eldhandvapen och Olle har 8 i Handgemäng. Pelle slår 4 och träffar medan Olle slår 1. Olle får (2×[4-1]=) -6 på alla handlingar. Olle slår sedan 2 medan Pelle misslyckas. Nu har både Olle och Pelle 2 i värde. Räkna själv ut hur många omgångar det tar innan någon slås ut.

/Han som undvek detta genom att ha någon sorts begränsning för hur mycket minus man kan ha samt att ha en regel där man får plus på sin färdighet men tiden det tar att utföra handlingen fördubblas

krank

Han said:
Jag tycker att det i det hela taget låter finfint. Skriv gärna någon krönika om hur regelsystemet fungerade i praktiken, för jag är nyfiken vad som funkade och inte funkade med dina beskrivningar av förvrängd verklighet. Håller på själv och experimenterar med sådant. Den enda besvikelsen var att rollformuläret var såpass fult och kantigt. Eftersom det är du hade jag hoppats på lite mer, då du har talang för bildmanipulering.
Jag har försökt delvis härma stilen på originalspelets rollformulär, och ville dessutom försöka hålla nere mängden bläck som krävdes. Visst hade jag kunnat använda nån av de ganska hyfsade CoC-kollage jag gjort, men då hade ytan snabbt ätits upp, formulären hade blivit mindre funktionella, och dessutom hade de stackare som sitter med bläckstråleskrivare blivit utmobbade.

Han said:
Här låter det som att man inte behöver slå tärningen.
[...]
Fast här låter det som att man alltid ska slå tärningar.
Man slår inte tärningen för sina undersökande färdigheter. Man slår tärning för sina Egenskaper. Det är precis vad som står, också. Fast kanske inte så tydligt.

Undersökande färdigheter ger automatiska ledtrådar, som i Trails of Cthulhu. Egenskaper använder man generellt i "contests", där jag avskyr översättningen "tävling", och då slår man.

Han said:
Ett varningens ord, eftersom jag har erfarenhet av system där man gör lika mycket i skada som tärningens resultat.

Om båda är dåliga tar striden jättelång tid. Det blir väldigt tråkigt att strida då. Säg att Pelle har 4 i Eldhandvapen och Olle har 8 i Handgemäng. Pelle slår 4 och träffar medan Olle slår 1. Olle får (2×[4-1]=) -6 på alla handlingar. Olle slår sedan 2 medan Pelle misslyckas. Nu har både Olle och Pelle 2 i värde. Räkna själv ut hur många omgångar det tar innan någon slås ut.
Japp. Om två riktiga klåpare försöker få varandra ur stridbart skick så kommer det att ta ganska lång tid. Precis som i verkligheten. Låt två skinntorra professorer slåss mot varandra och ta tid på hur lång tid det dröjer innan det hänt nåt =)

Jag är alltså inte ute efter något dramatiskt händelseförlopp, utan en hyfsat realistisk återgivelse. Vad som är roligast dramaturgiskt bryr jag mig inte om. Rimlighet är viktigare, typ.

Sen får man väl fråga sig - liksom, när man är nere på 2, är det då inte liksom dags att skita i det hela och ta sig därifrån istället? Jag kan tänka mig att de ovan nämnda professorerna, efter ett par slagutväxlingar, antagligen inte är så pigga på att slåss längre - de är trötta, lessa och skadade.

mr_si

Warrior
"Japp. Om två riktiga klåpare försöker få varandra ur stridbart skick så kommer det att ta ganska lång tid. Precis som i verkligheten. Låt två skinntorra professorer slåss mot varandra och ta tid på hur lång tid det dröjer innan det hänt nåt"

Protest jag misstänker starkt att han som slår till först däckar den andra på första slaget

krank

Mr_Si said:
Protest jag misstänker starkt att han som slår till först däckar den andra på första slaget
Jag håller inte med, ty professorer är sällan tillräckligt starka för att kunna ge någon nämnvärd stoppverkan, oavsett målets klenhet.

Möjligen skulle det första slaget sänka ner motståndaren till en nivå där han är trött, vimsig och har för ont för att vara effektiv. Det vill säga ungefär 1-2 i värde.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Japp. Om två riktiga klåpare försöker få varandra ur stridbart skick så kommer det att ta ganska lång tid. Precis som i verkligheten.
Jag tror dock inte som att professorerna tycker att det är tråkigt under själva striden. Spelarna kommer dock att gäspa. Hur roligt är det att säga "Jag attackerar" gång efter annan? För någonstans måste du väl ändå spela rollspel för att "det är roligt". Men ok, jag har väl inte direkt spelat i spelgrupper som inlevelsefullt har utbristit "Gud, vad realistiskt" på ett förnöjt sätt. Det har väl kanske du.

Jag kan tänka mig att de ovan nämnda professorerna, efter ett par slagutväxlingar, antagligen inte är så pigga på att slåss längre - de är trötta, lessa och skadade.
Kul att du tänker så. Jag undrar om dina spelare tänker på samma sätt. Min erfarenhet är att spelare fortsätter slåss tills mekaniken sätter stopp för det på något sätt. Måhända att det räcker med ett visst antal minus för att de ska inse att de slutar. Du tror det - jag tror det inte.

Ska bli intressant hur dina spelare tycker att det känns under speltestet. Fast nu snackar vi om en specialsituation som inte inträffar särskilt ofta.

/Han som antog hur krank tänkte för att tydligare visa hur krank framstår

krank

Han said:
Jag tror dock inte som att professorerna tycker att det är tråkigt under själva striden. Spelarna kommer dock att gäspa. Hur roligt är det att säga "Jag attackerar" gång efter annan? För någonstans måste du väl ändå spela rollspel för att "det är roligt". Men ok, jag har väl inte direkt spelat i spelgrupper som inlevelsefullt har utbristit "Gud, vad realistiskt" på ett förnöjt sätt. Det har väl kanske du.
Mja, alltså, jag förstår det upplevda problemet. Jag är bara osäker på hur stort det är. I mina ögon måste det nämligen balanseras mot att det faktiskt är jobbigt att lägga till extraregler också, och hålla dem i huvudet. Anledningen till att systemet ser ut som det gör är just för att jag ville ha minsta möjliga, och smidigast möjliga, regelsystem. Varje tillägg, framförallt om det rör sig om en "fix" för ett ganska litet problem, riskerar att göra dessa förhoppningar om intet.

Du hade två specialregler som förslag. Vari ligger då skullnaden mot att bara lägga till en styrkebonusregel alt. ge varje vapen etc en egen tärningskombination? Det kan tyckas att reglerna kräver olika grad av detaljrikedom, men för mig är alltihop helt enkelt nya, jobbiga regler.

Det coola vore om jag kunde hitta en lösning som innebar nästan inga nya regler (möjligen en mindre ändring av någon existerande).

Sedan undrar jag - "gräns för hur mycket minus man kan få" - när blir man då utslagen? Behövs det då inte en specialregel för utslagenhet, eftersom det inte längre regleras av ens minusmodifikation?

Den andra regeln förstår jag bättre, och skulle eventuellt kunna tänka mig om problemet visar sig vara stort och jobbigt.

(Ett problem är ju att det inte direkt duggar tätt med strider när man har mig som SL... och även i det skrivna äventyret kan antalet strider räknas på ena handens fingrar, och då är Tatters of the King en ganska mastodontig kampanj. Med andra ord, speltest kan bli jobbigt eftersom det blir för lite data)

Han said:
Kul att du tänker så. Jag undrar om dina spelare tänker på samma sätt.
Jag kan såklart inte säga säkert, men jag tror att det handlar om kommunikation. Om man som spelledare gör klart för spelarna att jag tänkt mig att man i vissa fall inte blir utslagen men heller inte i stridbart skick...

Han said:
Min erfarenhet är att spelare fortsätter slåss tills mekaniken sätter stopp för det på något sätt. Måhända att det räcker med ett visst antal minus för att de ska inse att de slutar. Du tror det - jag tror det inte.
Jovisst är det så, åtminstone per default. Det är nog åratal av indoktrinering i den sortens system, kan jag tro - tråkigt värre. Alla slåss till döden, liksom.

Han said:
Ska bli intressant hur dina spelare tycker att det känns under speltestet. Fast nu snackar vi om en specialsituation som inte inträffar särskilt ofta.
Särskilt inte om man inte slåss så ofta.

Kunde i och för sig tänka mig att ha separata stridssystemspeltest, med lite olika motståndare mot rollpersonerna. Utmåla det hela som en mardröm eller så i själva kampanjen, det vore lite coolt.

En grej som skulle kunna hjälpa (men samtidigt göra allt mer extremt) vore att lägga till en räkneoperation: Den mängd minus man har får motståndaren i plus på sitt träffslag. Modifikationen ökar däremot inte skadan, den går in som vanligt.

Alltså, Pelle ligger på -5 och Olle på -7. Pelle ska slå på Olle. Pelle får +2 på sitt träffslag, och Olle får -7 på sitt undvikarslag.

Hur låter det? Blir det för mycket matte? Är det för krångligt? Blir det helt keff på nåt sätt jag inte tänkt på?