Rickard
Urverk speldesign
Öh, nu överraskade du mig. Hade förväntat mig ett annat svar med bromsspår ändå från Kiruna. ^^
När du upplever det som ett problem kanske du ska ta tag i det? Nu brukar väl monster ha rätt höga värden, för man ska inte slåss (precis som du skriver)?
Ett alternativ skulle kunna vara att man aldrig får minus på egna färdigheter utan endast ger plus på motståndarens. På samma sätt ger skador plus på svårighetsgrader. En skadad (+3) som ska klättra uppför en mur (5) får 8 i svårighetgrad istället. Då slipper du det problemet.
/Han som tänkte förslå att man kan hålla reda på skadorna med gem, men ... ja ... det förslaget ger han nästan alltid ändå så han struntar nog i det
När du upplever det som ett problem kanske du ska ta tag i det? Nu brukar väl monster ha rätt höga värden, för man ska inte slåss (precis som du skriver)?
Ett alternativ skulle kunna vara att man aldrig får minus på egna färdigheter utan endast ger plus på motståndarens. På samma sätt ger skador plus på svårighetsgrader. En skadad (+3) som ska klättra uppför en mur (5) får 8 i svårighetgrad istället. Då slipper du det problemet.
/Han som tänkte förslå att man kan hålla reda på skadorna med gem, men ... ja ... det förslaget ger han nästan alltid ändå så han struntar nog i det