Nekromanti CoC - spelarnas jobb?

kristian1

Veteran
Hej medspelare

En sak jag funderat på ett tag är hur ni andra spelledare och spelare har löst frågan med spelarnas jobb. Jag menar, mina spelare kan ibland äventyra länge och väl och ibland tätt inpå. Hur kan dom behålla sina jobb? Om dom inte har sina jobb så kan det lätt bli tajt med pengar efter ett tag.

funderingar, synpunkter?

//Kristian

entomophobiac

Low Prep High Play
För min del har det löst sig på olika sätt.

1) I något scenario har de kunnat ägna sig åt undersökningar med sina rollpersoner, helt enkelt för att de haft undersökande yrken. Kanske som journalister, poliser eller detektiver. Då gick själva skräckbiten hand-i-hand med deras vardagliga aktiviteter.

2) Någon annan gång har de helt enkelt spelat studentynglingar i USA som får skolgången betalad av föräldrarna. Aristokratungar, med andra ord. Då blev inte jobb något problem, eftersom de inte hade några till att börja med. Skolan blev också en tillgång och resurs. (Särskilt om man pluggar vid Miskatonic... men det enda mina spelare någonsin fått göra är titta lite på omslaget av Necronomicon genom en glasmonter).

3) Fattigdom är en annan grej. Du begränsas starkt i hur långt du kan resa, vad du kan köpa för att genomföra den ena eller tredje ritualen och vem som kanske överhuvudtaget vill ha med dig att göra. Taget till sin spets kan man gestalta slavar eller tiggare, så blir det flera nivåer av problem. För vilken polis bryr sig om en tiggare som vädjar om att få bli inlåst i en cell för att han är förföljd av fiskmänniskor?

4) Sedan kommer vi till det du antagligen är ute efter. Individer som har helt andra jobb än vad de egentligen sysslar med under äventyren. Bilförsäljare, cykelbud, kloakrensare eller råttfångare, kanske. Vanligt folk.

Här kan man använda sig av de knep Lovecraft använder sig av. Till exempel att dra ut handlingen över långa tidsrymder, så att de individuella rollpersonerna får baka in själva "äventyret" i vardagen. Cykelbudet kan passa på att norpa den där gamla boken när han lämnar saker hos antikvitetshandlaren. Bilförsäljaren kan låta smuggla artefakter i fodret på bildörrarna. Kloakrensaren kan leta reda på proppskåp och kortsluta strömmen till psykhemmet där den gamle kamraten (och tidigare RPn...) hamnat. Et cetera.

Utdragna handlingar sker över veckor, vilket också är ganska rimligt eftersom det kan ta lång tid att förstå sig på Unausprechlichen Kulten eller kartlägga vissa gamla medeltida stammars folkvandringar kring kuststäderna efter elfenbenskusten...

Det finns säkert mer knep också. Men det jag åsyftar är att rollpersonernas normala sysselsättningar verkligen inte behöver vara några problem. Snarare tillgångar. Sedan får man anpassa spelet efter vardagen istället för tvärtom. För det är få som slutar sina jobb och och reser till Bahamas dagen efter de hittat en konstig grön staty eller snubblat över en bok från medeltiden.

Björn Hellqvist

Swordsman
Man kan ha två kategorier av "arbetande" (detta gäller för stora kampanjer):

1) Personer som är tillräckligt rika för att ha råd med jordenruntresor, safaris, samlande av föremål av mystiskt ursprung... Dessa är troligen tillräckligt rika för att betala för övriga expeditionsdeltagare. Alternativt så lejer de (eller en stiftelse) äventyrarna för att undersöka mystiska händelser.

2) Journalister, författare, forskare och upptäcktsresande kan bli sponsrade av tidningar/förläggare/stiftelser eller institutioner. Det kan vara intressant att låta dem ha en tight budget, och att de ska kunna redovisa sina inköp ("Men professorn, $200 för en eldkastare för ert besök på Fishman Island?")...

För "vanligt" folk gäller det att passa in undersökandet på helger, under tjänstledighet (semester var något okänt på 20-talet) eller vad de nu kan komma på. Detta funkar för enstaka äventyr och korta kampanjer i närmiljön. Givetvis kan man använda problemet med att kombinera jobb och världsräddande till att generera mer alienation. "Det här var tredje gången du inte dykt upp på arbetet! Du är avskedad!!!" Varvid personen kan tänkas vara beredd att ta vilket jobb som helst för att tjäna en slant. "$200 för att ordna fram en eldkastare och följa med professorn till Fishman Island? OK!"

För att få in nya rollfigurer (då de har en tendens till att kunna dö), så är det bra om de tillhör samma klubb/universitet/paranormala sällskap/annat. På så vis sker en någorlunda naturlig infasning av folk i en existerande kampanj. "Vi har inte hört av professorn eller hans medhjälpare. Är det några som kan tänka sig att åka ut till Fishman Island och leta efter dem?"