Nästan ett år efter att jag köpte spelet har det nu blivit dags att spela Call of Cthulhu för första gången. Som första äventyr (eller kampanj snarare) tänkte jag köra Masks of Nyarlathotep. Ett något udda val kanske, men spelarna är ganska erfarna rollspelare och bör inte ha några större svårigheter att lösa problemen och komma vidare i handlingen, samtidigt som ingen av dem läst Lovecraft. Just det sistnämnda såg jag som den främsta orsaken till att börja med Masks, förhoppningsvis kommer skräckfatktorn öka ytterligare i och med att allt är nytt. Å andra sidan är jag orolig att delar av kampanjen kommer att bli förstörd just för att spelarna inte är vana vid skräck eller Lovecraft och därför kanske missar vad det egentligen handlar om...
Nåväl, till min första fråga. Är det så klokt att börja med Masks of Nyarlathotep egentligen, eller borde jag drilla dem i skräckspelandets konst med ett par småäventyr först?
Andra frågan rör Chaosiums spelledarskärm. Är den värd att köpa? Vad innehåller den för tabeller?
Nåväl, till min första fråga. Är det så klokt att börja med Masks of Nyarlathotep egentligen, eller borde jag drilla dem i skräckspelandets konst med ett par småäventyr först?
Andra frågan rör Chaosiums spelledarskärm. Är den värd att köpa? Vad innehåller den för tabeller?