Nekromanti [CoC] Tatters of the King - handouts och annat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag tänkte ju ta ett kliv tillbaks och låta min kreativitet ta paus ett tag, för att ladda batterierna för mina egna kampanjer. Pausen består i att jag tänker spelleda en kampanj skriven av någon annan - nämligen den som jag upplevt det ganska förnämliga kampanjen Tatters of the King till CoC.

Nå, till min fundering: Spelet är ju helt klart skapat för en engelskspråkig publik. Frågan är hur man gör med alla dessa handouts, till exempel? Ska man översätta dem och göra egna, eller tar man latmansvägen och drar det hela på engelska? En del grejer måste jag nog översätta, de längre styckena text vissa SLP:er ska häva urt sig och sånt, men resten? Brev och sånt? Jag har omkring 400 olika handstilstypsnitt så stilen blir nog inga större problem att fixa, och jag har nog orken - men är det värt besväret? Ger det mer inlevelse att få brevet på engelska eller svenska? Finns det någon som rentav gjort arbetet redan, som man kan sno av?

Sedan en annan fundering: Ni som spellett i London/England kring 1920, hur har ni gjort med det monetära systemet? Jag menar, det är ju hemskt charmigt och så att engelsmännen hade ett så sinnessjukt system innan de decimaliserade, men hur mycket tillför det att sitta och pilla med pennies och half-crowns och allt vad det heter? Ska man träna sina spelare i det tills det flyter och sedan använda det som en av ingångarna i en djupare inlevelse i världen?

Nåja, tillbaks till insamlandet av information till vår första spelkväll, då vi ska skapa rollpersoner och försöka pejla in känslan av London år 1929... Om någon har tips på vart man kan hitta kartor samt bilder på typiska kläder, fordon och hus från den här tiden är jag väldigt tacksam. och om det fanns någon musik som inte var jazz, för jazz har jag redan hittat.

Krille

Super Moderator
Sinnessjuka monetära system

Jag menar, det är ju hemskt charmigt och så att engelsmännen hade ett så sinnessjukt system innan de decimaliserade, men hur mycket tillför det att sitta och pilla med pennies och half-crowns och allt vad det heter? Ska man träna sina spelare i det tills det flyter och sedan använda det som en av ingångarna i en djupare inlevelse i världen?
Min erfarenhet av saken är att det sinnessjuka systemet funkar bäst om spelarna är anglofiler från början, helst sådana som sörjer imperiets fall och gärna har skrålat "Rule Britannia" i Albert Hall minst en gång. Medeltidsnördar är också relativt lätta att träna upp.

I de flesta andra fall så har det funkat bäst med ett credit rating-liknande system. I Castle Falkenstein, som jag ett tag spelade utan vare sig medeltidsnördar eller anglofiler i en engelsk kampanj, så funkade det bäst genom att sätta inköp som ett test av egenskapen Exchequer. Lyckades man tillräckligt bra så hade man råd, och lyckades man men inte tillräckligt bra så ökade jag på den påhittade egenskapen Debt och använde den som motivation till äventyr. Misslyckades man så hade man inte råd alls. Det funkade rätt bra, måste jag säga - spelarna slapp räknandet, och jag hittade ännu en motivator till nya balla äventyr.

Utan medeltidsnördar, anglofiler eller exchequer-system så brukar emellertid det engelska valutasystemet pre-1974 totalkrascha. I alla fall hos de spelare som jag har spelat med.

krank

Re: Sinnessjuka monetära system

Jag funderar själv på att köra modern 1 pund = 100 pence. Till skillnad från många andra tycker jag att resurshantering ändå har sin plats, framförallt om man (som jag) vill grunda skräcken i nåtslags pseudosocialrealism där man både blir hungrig, diskar och kanske eventuellt går på toaletten. Jag brukar tycka att dagliga rutiner och pengahantering skapar en närhet till karaktären, den "jordas" i en verklig värld, liksom.

Däremot finns ju Credit Rating som färdighet i världen, men den tolkar jag mer som ett slags socialnivå.

Storuggla

Champion
Re: [CoC] Tatters of the King - handouts och annat

"Sedan en annan fundering: Ni som spellett i London/England kring 1920, hur har ni gjort med det monetära systemet? Jag menar, det är ju hemskt charmigt och så att engelsmännen hade ett så sinnessjukt system innan de decimaliserade, men hur mycket tillför det att sitta och pilla med pennies och half-crowns och allt vad det heter? Ska man träna sina spelare i det tills det flyter och sedan använda det som en av ingångarna i en djupare inlevelse i världen?"

Det har aldrig varit något problem för mig, eftersom rollpersonerna alltid befunnit sig på en extrem plats på den sociala stegen. Antingen har de varit drönare som bara väntar på sitt arv, de har alltid bollat med pund. Alla mindre denomineringar har varit helt främmande för dem och har viftats bort med ett "du får växeln tillbaka" och ingen antecknar något. Herrejistanes, vem orkar sätta in sig i pence och shillings när man är vuxen och har viktiga saker att bry sig om, som att ducka faster Agathas planer om att gifta bort en eller den kommande middagen hos Lord Smythe-Pink?
Å det andra spektrumet har rollpersonerna räknat pence och shillings (och då är det inte så svårt - 20 pence är en shilling) och krälat runt i East End med cockneyslang. Pund är något de hör talas om, men de ser aldrig några. De ser pence och ibland, ibland en shilling. Alla de olika myntvalörerna som halfcrowns och guineas struntar jag högtidligt i, precis som jag struntar i valörerna på de mynt folk hittar i nutidsspel såvida det inte är något viktigt, som en ledtråd.
Mitt råd är sålunda att se vilket samhällsskikt rollpersonerna är och begränsa valörerna därefter.

"Om någon har tips på vart man kan hitta kartor samt bilder på typiska kläder, fordon och hus från den här tiden är jag väldigt tacksam. och om det fanns någon musik som inte var jazz, för jazz har jag redan hittat."

Klurigt. Jag är intresserad av detta också, men jag kan väl peka mot George Fornby, Al Jolson och... uh, andra folk. Den här skivan borde väl ge en fingervisning om vilka som var poppis under perioden.

Storuggla, inga bananer

Fludd

Veteran
Ah, Tatters of the King är ju en härlig kampanj!

Personligen har jag aldrig kännt att jag har haft behov av att översätta handouts till rollspel. Har man däremot spelare som tycker det är knöligt med att behöva läsa engelsk text så kanske det finns en poäng. Utöver det så tror jag inte att man direkt "vinner" nåt på att översätta handouts, i synnerhet när det gäller CoC-kampanjer då det brukar vara rätt stora textmassor.
Handouts som sammanfattar vad olika NPCs säger eller har sagt brukar jag nästan aldrig ge ut, jag rollspelar dom istället. Spelarna får helt enkelt lägga saker på minnet istället.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det rörde sig om handouts i ett fantasyspel eller ett annat spel där det engelska språket egentligen inte talas skulle jag helt klart föredra att se dem översatta till det språk som spelarna förväntas prata kring spelbordet. I just det här fallet är det däremot vettigt att göra ett undantag, eftersom handoutsen ska föreställa att vara skrivna på just engelska. Då bidrar det nog mer till känslan att faktiskt få dem på engelska. Detta under förutsättning att spelarna klarar av att läsa och förstå engelskan ifråga utan problem.

I övrigt håller jag med Krille om att ett abstrakt monetärt system känns bättre än ett där man sitter och räknar pund och pence och alla andra mynt som engelsmännen hittade på, men det är ju uppenbarligen en smaksak.

/tobias

krank

Ah, Tatters of the King är ju en härlig kampanj!
Mjo, absolut. Jag har lite problem med framförallt slutet, men det gnölar jag nog över i en senare tråd. Det lär nog ändå få ta sin tid att spela igenom första och andra delen så... Jag tänkte inte ha särdeles bråttom, se. Se'n ska jag ju se om jag kan hitta ett par äventyr eller så att slänga in i mellanrummet i kampanjen också, så får vi se vad som händer...

Det är första gången se'n 2001 nångång som jag kör en färdigskriven kampanj eller äventyr. Vi får se hur det går.

Har man däremot spelare som tycker det är knöligt med att behöva läsa engelsk text så kanske det finns en poäng.
Mjo, du har en poäng. Jag ska pejla läget lite.

Handouts som sammanfattar vad olika NPCs säger eller har sagt brukar jag nästan aldrig ge ut, jag rollspelar dom istället. Spelarna får helt enkelt lägga saker på minnet istället.
Samma här, men TotK har ju egentligen bara en sån handout i början, och det är ju dårens babbel om Carcosa i början, något som dels antecknas av en doktor in-game och dels är skitviktigt senare i kampanjen. Så den handouten ska jag nog översätta.

Om du spellett kampanjen, hur gjorde du med slutet av första akten i prologen? Den som ska upplevas olika av rollpersonerna? Äventyret säger att man ska dela ut lappar med de tre olika varianterna, men det tycker jag blir krystat och fånigt. Samtidigt så blir det ju likaledes avbrott om man tar med folk ut och pratar, eller låter folk hålla för öronen...

Jag ska fundera på det där. Jag funderar på om jag ska försöka lura spelarna genom att enbart låta dem spela i samma rum i "pauserna" i pjäsen, men det blir lite väl långsamt och riskerar att bryta fokus helt... Jag gillar tanken med prologen, men jag är lite osäker på formen.

Fludd

Veteran

Uj uj, jag har minne som en guldfisk. Jag har ju spellet TotK men jag minns inte exakt hur jag gjorde med prologen. Har för mig att jag drog igenom det hela muntligt. Inga lappar. Risken finns ju att det blir lite tjôtigt om man ska recitera hela pjäsen för spelargruppen men jag har för mig att jag löste det hela på nåt sätt. Och sen var det ju nåt med de olika sluten på pjäsen. Minns faktiskt inte hur jag gjorde det. Det var över ett år sen. Tror inte jag hade lappar utan tog det muntligt med spelarna. Vi satt alla i samma rum och jag försökte förmedla att de upplevde det hela på olika sätt. Har för mig att det flöt fint.

(SPOILER VARNING!)
+
+
+
+
+

Slutet blev dock aldrig av. Hela spelgruppen fastnade högt upp i Tibet med blödande sår och fet SAN-loss. Det hela såg mörkt ut. Hela kampanjen rann tyvärr ut i sanden. Irriterande. Minns inte riktigt hur slutet var skrivet men var det inte nåt med att en av spelarna var tvungen att offra sig för att rädda världen? Minns jag galet?

krank

Slutet blev dock aldrig av. Hela spelgruppen fastnade högt upp i Tibet med blödande sår och fet SAN-loss. Det hela såg mörkt ut. Hela kampanjen rann tyvärr ut i sanden. Irriterande. Minns inte riktigt hur slutet var skrivet men var det inte nåt med att en av spelarna var tvungen att offra sig för att rädda världen? Minns jag galet?
Asså... Hela sista delen verkar mest vara utfyllnad, med en jättelång linjär resa till Tibet och med ett helt sjukt linjärt slut där jag inte ens begriper hur spelarna är tänkt att förstå vilka möjligheter de har... Ett sånt där "om spelarna gör X, så går det Y, om spelarna inte gör X, så går det ändå Y"- slut som jag tycker är så irriterande...

Men som sagt, vi kan tjöta mer om det senare. Jag vägrar tänka på det än på ett tag, nu har jag nog med förberedelser inför prolog och första kapitlet...

Rickard

Urverk speldesign

En del grejer måste jag nog översätta, de längre styckena text vissa SLP:er ska häva urt sig och sånt,
Vad menar du med det här?

/Han tyckte det lät som om man skulle läsa innantill

krank

Jo, det finns ett par såna där mer eller mindre färdigskrivna tal som ska läsas upp (alternativt lära sig utantill och läsa ur minnet) i äventyret. Jag har inte så mycket emot sånt dock, så det får nästan vara som det är.

Däremot finns det en text/ett tal som är oerhört central i och med att den ger ledtrådar som är skitviktiga för hela kampanjen, som ges av en kille på ett dårhus. och det är skitdåligt skött - typ "vad än RP säger till honom eller gör så häver han ur sig X".

Det finns två saker i de CoC-äventyr jag läst jag blivit sådär totallergisk mot.

* "Vad RP än gör så blir det såhär". Åka tåg av sämsta sort. Om RP inte har något val, spå ser jag gärna att rollpersonerna faktiskt vet att de inte har något val. Att lägga in illusoriska val tyder på kasst genomtänkt äventyrsdesign. Sånt brukar dessutom genomskådas om man inte är, typ Gud som SL.

* Röda strömmingar (red herrings, asså, för den utan humor). Det är helt sjukt kasst att skapa blindspår på det sätt man gör här. Min filosofi brukar vara att alla spår ska leda någonstans, även om de kanske inte leder till "rätt slutsats". Spår som liksom bara virrar ut i intet...

Det som tilltalade mig med TotK är just att spelet nästan helt saknar röda strömmingar (till skillnad från t.ex Unseen Masterskampanjen) och har ett ganska litet antal pseudoval.

Bjorn

Hero
Rälsning och stickspår

[ QUOTE ]
Det finns två saker i de CoC-äventyr jag läst jag blivit sådär totallergisk mot.

* "Vad RP än gör så blir det såhär". Åka tåg av sämsta sort. Om RP inte har något val, spå ser jag gärna att rollpersonerna faktiskt vet att de inte har något val. Att lägga in illusoriska val tyder på kasst genomtänkt äventyrsdesign. Sånt brukar dessutom genomskådas om man inte är, typ Gud som SL.

* Röda strömmingar (red herrings, asså, för den utan humor). Det är helt sjukt kasst att skapa blindspår på det sätt man gör här. Min filosofi brukar vara att alla spår ska leda någonstans, även om de kanske inte leder till "rätt slutsats". Spår som liksom bara virrar ut i intet...

[/ QUOTE ]

Detta är ju rätt vanligt i "köpeäventyr" över huvud taget. Vad som är än värre tycker jag är att man ofta får känslan av att det andra fenomenet uppstår i någon slags tro att det skulle lösa, dölja eller minska effekten av det första fenomenet.

Om man ändå är tvungen att åka Berlin-Moskva via Warsawa och Minsk blir man likssom inte gladare om det finns tre blindspår som alla leder ut på den kaukasiska stäppen innan man tvingas vända tillbaka till huvudspåret.

/Bjorn

Rickard

Urverk speldesign

Jo, det finns ett par såna där mer eller mindre färdigskrivna tal som ska läsas upp (alternativt lära sig utantill och läsa ur minnet) i äventyret. Jag har inte så mycket emot sånt dock, så det får nästan vara som det är
Ja, de gör ju ett under för inlevelsen. :gremsmile:

Ärligt talat, att läsa upp saker hör 80-talet till när scenariomakarna ville visa hur "riktigt" rollspel gick till. Det är typ bara Riotminds som har sådant idag och tycker att det verkligen är bra (det har varit med i flera av deras scenarer och de hade det som spelledartips i någon Fenix).

Själv har jag inget emot att en spelledarperson måste säga vissa saker för att ge ledtrådar till spelarna - för som med mycket annat så är det mer hur man för fram det som är det viktiga, inte informationen som man för fram. Gör det till en grej och då blir informationen tydligare, men du sätter stämningen på samma gång. Låt personen skriva skiten i blod på väggen eller säga något som ett mantra om och om igen. Använda symbolik och analogier - ordvrängningar och -vitsar.

Saken är den att om du har någon som återupprepar en sak så kan du koncentrera dig på att spela ut just den biten medan du tänker efter hur du ska föra fram nästa sak. Mina personliga favoriter hos spelledarpersoner är just folk som har svårt med verkligheten, för med dessa kan jag alltid fördröja det hela tillräckligt så att jag kan tänka igenom följdimproviseringarna.

Men läsa innantill? Snälla, varför måste du få med allt och just på det sättet som scenariomakaren gör det? Att tänka på det sättet låser ju bara dig som spelledare. Det är inte särskilt viktigt heller att få med allting, som det kan tyckas. Det går alltid att få in saker i efterhand om man har glömt något. Drömsekvenser, konstiga meddelanden, blackouts som ger återblickar till konversationen igen men där personen uppför sig annorlunda och avslöjar ännu mer saker.

/Han som tappar intresset så fort han fått något uppläst för sig (hände senast vi spelade) och låter hellre någon annan sammanfatta

Krille

Super Moderator

Joserru... en gång i tiden så skrev man äventyr sådär, en tradition som har hängt kvar synnerligen länge i Cthulhu-sfären.

krank

Men läsa innantill? Snälla, varför måste du få med allt och just på det sättet som scenariomakaren gör det?
För att jag inte orkar eller vill improvisera mer än jag måste. Mitt huvud är trött på improviserande, min egen kreativitet ligger på minus. Att lojt följa någon annans manus ett tag är mitt sätt att ladda batterierna.

Och jag planerar inte att läsa innantill rakt upp och ner. Jag planerar att dela upp texten i stötar som upprepas, lära mig så mycket som möjligt utantill, etc. Att amn använder ett färdigskrivet tal behöver inte betyda att det blir typ "*harkel*, ja, jo, nu ska jag läsa upp den hära texten dårå..."

Att jag har tämligen traditionella spelare som inte alls har särdeles mycket emot färdigskrivna grejer (utan tvärtom uppgivit mina egna färdigskrivna alster som höjdpunkter i tidigare kampanjer jag kört) gör väl sitt till också.