Imorgon är spelstart för min nya kampanj, så här kommer litet bakgrundsinfo.
Det är augusti 1939, och rollpersonerna befinner sig i Wien. De är där under täckmantel som agenter för MI6, Section D. Denna sektions uppdrag är definierat som: propaganda och sabotage. Det finns ingen officiell förklaring av om D står för något särskilt, men ett rykte hävdar att det betyder Destruction. [Med ett modernt språkbruk skulle man säga att de ägnar sig åt Destabilisering av fientliga regimer.] Än så länge har agenterna lyckats undvika att spränga något i luften (till Georges stora besvikelse), deras största framgång är att alla i staden nu föredrar att få sina världsnyheter från BBCs radiosändningar.
Andrew Marsters-Smythe är britt, och den som jobbat för säkerhetstjänsten längst. Till en början som frilansande lönnmördare, men behovet av sådana var inte så stort så när han rekryterades till fast tjänst blev han omskolad i traditionellt spionage.
Elli Johnson är också från Storbritannien, något av en äventyrerska och problemlösare i sin fars företag innan hon blev spion. Anmärkningsvärda färdigheter inkluderar att spaka flygplan och fäktas med sablar.
George Hamilton betraktar sig själv som britt, men är uppvuxen i kolonierna. Historiker med ett intresse för fältarbete. Efter en episod av mentalt sammanbrott under ett tidigare äventyr dras han nu med en ohälsosam fascination för dynamit.
Dorian Hirsch är schweizare och började sin karriär med svarta börs-handel, en lukrativ bransch i mellankrigstidens Europa. Något av en allt-i-allo, sticker främst ut i gruppen genom att ha störst kunskaper om medicin.
Giovanni Rossi är en italiensk smugglare. Väldigt händig med allting mekaniskt, från motorer till låsanordningar.
Dessa RP är alla mer erfarna än nyskapade sådana, eftersom vi spelat en förberedande mini-kampanj som utspelade sig 1936, med början i Sverige. SL för denna var Ellis spelare (hon var en SLP då), eftersom jag behövde mer tid på mig för att förbereda huvudkampanjen. Min egen RP, den lettiske journalisten Viktors Drums, ligger numera på is.
Reglerna är till 95% Call of Cthulhu 7th edition, men vi använder karaktärsbladen från Achtung! Cthulhu, och därmed nästan alla färdigheter som finns på dem. Det är egentligen alldeles för många, och de flesta som går utöver CoCs basfärdigheter är fånigt specifika med begränsade användningsområden, men det finns något charmigt med det. Min lösning har varit att vara väldigt generös med skill points, så länge de läggs på icke-power gaming saker. Alla dessa RP är ändå rätt bra på typiska investigator-grejer (Spot Hidden, Sneak o.dyl.), bara genom erfarenhet från spelade äventyr.
Det vi märkt under vårt pre-game är att om motståndarna har militär beväpning så är CoC ett väldigt dödligt spel. En gevärskula räcker oftast för att åtminstone knocka någon, om inte de dör direkt. För en kampanj som utspelar sig under brinnande världskrig kan detta bli ett problem. Jag har en idé om att motverka detta genom att införa vissa regler från Pulp Cthulhu. Tänkte börja direkt med dubblandet av HP, spela med det ett tag för att se hur det går, och eventuellt tweaka mer senare.
Det är augusti 1939, och rollpersonerna befinner sig i Wien. De är där under täckmantel som agenter för MI6, Section D. Denna sektions uppdrag är definierat som: propaganda och sabotage. Det finns ingen officiell förklaring av om D står för något särskilt, men ett rykte hävdar att det betyder Destruction. [Med ett modernt språkbruk skulle man säga att de ägnar sig åt Destabilisering av fientliga regimer.] Än så länge har agenterna lyckats undvika att spränga något i luften (till Georges stora besvikelse), deras största framgång är att alla i staden nu föredrar att få sina världsnyheter från BBCs radiosändningar.
Andrew Marsters-Smythe är britt, och den som jobbat för säkerhetstjänsten längst. Till en början som frilansande lönnmördare, men behovet av sådana var inte så stort så när han rekryterades till fast tjänst blev han omskolad i traditionellt spionage.
Elli Johnson är också från Storbritannien, något av en äventyrerska och problemlösare i sin fars företag innan hon blev spion. Anmärkningsvärda färdigheter inkluderar att spaka flygplan och fäktas med sablar.
George Hamilton betraktar sig själv som britt, men är uppvuxen i kolonierna. Historiker med ett intresse för fältarbete. Efter en episod av mentalt sammanbrott under ett tidigare äventyr dras han nu med en ohälsosam fascination för dynamit.
Dorian Hirsch är schweizare och började sin karriär med svarta börs-handel, en lukrativ bransch i mellankrigstidens Europa. Något av en allt-i-allo, sticker främst ut i gruppen genom att ha störst kunskaper om medicin.
Giovanni Rossi är en italiensk smugglare. Väldigt händig med allting mekaniskt, från motorer till låsanordningar.
Dessa RP är alla mer erfarna än nyskapade sådana, eftersom vi spelat en förberedande mini-kampanj som utspelade sig 1936, med början i Sverige. SL för denna var Ellis spelare (hon var en SLP då), eftersom jag behövde mer tid på mig för att förbereda huvudkampanjen. Min egen RP, den lettiske journalisten Viktors Drums, ligger numera på is.
Reglerna är till 95% Call of Cthulhu 7th edition, men vi använder karaktärsbladen från Achtung! Cthulhu, och därmed nästan alla färdigheter som finns på dem. Det är egentligen alldeles för många, och de flesta som går utöver CoCs basfärdigheter är fånigt specifika med begränsade användningsområden, men det finns något charmigt med det. Min lösning har varit att vara väldigt generös med skill points, så länge de läggs på icke-power gaming saker. Alla dessa RP är ändå rätt bra på typiska investigator-grejer (Spot Hidden, Sneak o.dyl.), bara genom erfarenhet från spelade äventyr.
Det vi märkt under vårt pre-game är att om motståndarna har militär beväpning så är CoC ett väldigt dödligt spel. En gevärskula räcker oftast för att åtminstone knocka någon, om inte de dör direkt. För en kampanj som utspelar sig under brinnande världskrig kan detta bli ett problem. Jag har en idé om att motverka detta genom att införa vissa regler från Pulp Cthulhu. Tänkte börja direkt med dubblandet av HP, spela med det ett tag för att se hur det går, och eventuellt tweaka mer senare.