Jag kommer ihåg en tid för inte allt för länge sedan, när Neogames Codex kom. Det verkade vara en rollspelstidning, kanske mer av Rubicons slag än Sinkadus då den hade en touch av brädspel i sig. Inte helt oväntat dök kortspelen upp i tidningen också
I nummer 4-6 försvann Neogames som utgivare och tidningen inledde ett samarbete med rollspel.nu nu med film och dataspel.
Nummer 7 blev den chockartade övergången med än mer film och dataspel.
Nummer 8 och 9 fortsatte den nysatta kursen och för ett ögonblick verkade den bli en musiktidning också med intervju av Dio, men det verkade vara en kort flört. Codex hade lämnat rollspelstidningsepitatet bakom sig och var nu en speltidning. Därav film och musik antar jag, man spelar upp film och man spelar musik
I 10 och 11 så är det filmen som gjort den största framryckningen, inte med sidantal utan vad som skrivs om dem, intervjuer med skådespelare och kortbiografier om när de är födda, vad deras föräldrar heter och liknande. Speltidning är inte vad Codex är nu utan snarare är de en "science fiction, fantasy, skräck och mycket, mycket mer"-tidning. Under parollen "mycket mer" kan man plocka in vad man vill. Till exempel detta nummers insändare. Synd att den som svarat inte haft koll på sin samarbetssidas forum så att de kunnat svara klart på frågan om sffs "hemsida." Osäkerheten i svaret är precis en sådan sak som kan få igång vandringssägner och otrevligare.
Sen är det väl inte speciellt nödvändigt att korra breven i svaret. Om det var ett försök att vara rolig så måste jag missat översittarhumorklassen den dagen.
Jag hoppas innerligt att det finns intressantare insändare än så att publicera, just nu har den ingen riktig funktion känns det som. Annat då som korrektur av tidningens egna spel.
Codex utveckling och metamorfos är ständig. Om 10 nummer, kommer jag klaga på att det är för lite film och för mycket motorsport i tidningen?
) Personligen tycker jag attdet innehållsmässigt gått utför sen nummer 6. Layoutmässigt har det långsamt blivigt bättre men de väldigt mättade bårdfärgerna sticker fortfarande i ögonen.