Nekromanti Codex 7

Blasphemy

Swashbuckler
Jag undrar lite smått vad Codex nr 7 skulle kunna innehålla på rollspelsfronten (eftersom det är den front som jag är mest intresserad av).
Jag tycker inte att det skall finnas med mer än ett rollspelsäventyr per nummer, max 2 st.
Men gärna andra intressanta fakta.
Exempelvis så tycker jag att Eon artiklarna över världen är mycket intressanta och än mer trevligt vore det med en artikel som inriktade sig mer på en speciell ras.
Exempelvis Tauper/kraggbarbarer osv osv, där man får information om den rasens kultur, kontakt med andra raser, levandsätt osv osv. Även hur man skall spela en person från den rasen.

Till DoD så skulle det inte vara helt fel att få med en Trudvang karta i Codex (exempelvis på mittupslaget eller så) eller information om en ras och liknande, (varför inte en ny arketyp).
Ett äventyr vore inte heller fel, men det skulle väl vara om någon frilansare skulle kunna skriva det. Bäst vore det ju om det kom från Riotminds så att känslan på världen blev den "rätta", eller om det skrevs under Riotminds övervakning.

Alla dessa förslag kräver rätt så mycket från diverse spelföretag om de vill lämna ifrån sig sådana artiklar och sådan information.
Ja hummmmm
Tycker inte att man skall glömma bort saker till Western heller.. Och Gemini existerar ju fortfarande (har jag hört rykten om i alla fall) så om de skulle kunna bidraga med något smått så vore det inte fel (även om det inte är ett av de stora spelen på marknaden).

Men vilka artiklar är det som är klara till Codex 7.

Jag har sänt in en färdig artikel om hur man skapar en fantasyvärld så den är klar. Fast nackdelen är ju att "Kampanjartikeln" var ju i nr 6 och den tog upp samma fråga fast på ett väldigt annorlunda sätt.
Så det blir kanske lite tätt på med en ny världs artikel.

Only dead fish float with the stream.

Ola

Swordsman
Gemeni är dött!

Hej!

Codex kommer framför allt att täcka följande rollspel

Eon
Neotech
Drakar & Demoner (nya upplagan)
Western
Dungeons & Dragons
nya StarWars
möjligen Vampire

Övriga rollspel är antingen för små i Sverige, ges inte längre ut, spelas av för få. Det är viktigt att vi försöker täcka de största spelen, de som spelas av flest personer och de spel som faktiskt går att köpa i butik.

När det gäller Gemeni har jag vid flera tillfällen varit på Cell och frågat om de vill medverka. De har dock tackat nej alla gånger och jag tror dessutom att de mer eller mindre har lagt ner sin rollspelsutgivning.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Rikard J

Veteran
Innehållsförslag

Jag ser gärna att vi försöker hålla på att alltid ha två spalter cd-recensioner, eventuellt något nummer med recensionsspecial men då ska detta ske sällan. Jag själv ser även att vi försöker ta upp lite om alternativa rollspel, inte bara dom största utan kanske avvarar en sida i varje numme rdä vi presenterar något nytt, eller klassiskt rollspel. Rollspel som t.ex. Earthdawn, Fading Suns, 7th Sea är också intressanta och om de inte tar upp mer än 1 sida per nummer tycker jag inte att det borde vara några problem...

Layout och Design, Codex

Blasphemy

Swashbuckler
Udda Rollspel

Jag håller faktiskt med Rikard.
En sida Eller en halv sida skulle eventuellt kunna ägnas åt rollspel som inte är "Stora".
Dessa artiklar där dessa rollspel presenteras skulle ju kunna locka rollspelare att se åt det hållet för lite mer alternativa rollspel. En typ rescensionsida för rollspel fast mer en beskrivning av det.

Scorpion

Veteran
Jag tycker att det är dags att codex innehåller nåt riktigt tungt till Neotech. De senaste numrena har det bara varit en massa, ärligt talat, värdelösa artiklar. Okej, artikeln om Grönland var väl ok. Men det bästa var de tre första nr. Då handlade det om sentry- och steadyguns, sikten och tillbehör till vapen. Riktigt användbart, säger jag. Det skulle kanske även vara trevligt med en (lite längre) novell, den skulle kunna handla om en legosoldat som gör hemliga uppdrag på Madagaskar eller nåt. Det vore spänande.... Man skulle typ kunna ha en förtext där det står att novellen kanske passar bäst för spelledare, då den kan ge idéer till spännade uppdrag..... men jag vet inte.... jag skulle gärna skriva den sjäv, men jag har en känsla av att den inte skulle bli så högteknologisk som neotech är..... men om ni vill så kan jag göra ett försök....

MVH

Last edited by a moderator:

Blasphemy

Swashbuckler
Noveller

Jag tycker att berättellser och Noveller tar upp allt för stor del i tidningen. Man vill ju ha lite mer sakligt material.
Men man skulle ju kunna göra en artikel om Madagaskar och flera äventyrsförslag att ha med i Codex och därefter lägga upp novellen på Rollspel.nu och hänvisa till den i tidningen för idéer och liknande.

Petter Nallo

Blasphemy

Swashbuckler
Artiklar till Eon, vad vill de lämmna ifrån sig.

Jo förresten om man skulle kunna få med en rasartikel till tidningen (om kraggbarabrer exempelvis) så skulle de inte vara fel med lite information om deras stolta vapen Kraggsvärdet och kanske lite fler vapen som tillhör deras samhällen och information om dem.
(tänker tillbaka till en gammal sinkadus artikel där Uzi III fanns beskriven och den artikeln/vapeninfon tyckte många var tuff).

När det gäller sådana Eon material så vill man ju ha dem rätt så exakta så frågan är ju vem som får skriva om det.
Man vill ju ha information från Neogames (eller att någon därifrån skriver artikeln) hur lätt är den att få och hur gärna släpper de sådan ifrån sig.

Petter Nallo

Scorpion

Veteran
Re: Noveller

Fan vad smart du är... hade jag aldrig kommit på..../images/icons/laugh.gif

Med sakligt matrial till neotech så finns det (egentligen) inte så mycket att säga. Allt man kan skriva är redan "förbokat". Det ska alltid vara med i ån modul som kommer.....

MVH

Last edited by a moderator:

Blasphemy

Swashbuckler
Skriva vad man vill

Jag vet inte hur det ligger till. Ola får svara på detta.
Men egenteligen så får man ju skriva exakt vad man vill och om det är en bra artikel så kommer det säkert med i Codex.
Men om det blir krockar så är det ju synd.

Exempelvis om man gör en artikel om Jargien (ett stort land i Eon) till Codex och bara hittar på.. Det är kanske en väldigt bra artikel men den blir väldigt fel när Modulen Jargien kommer ut (om det nu inte står exakt samma saker vilket är föga troligt).
Så man bör kanske höra med NeoGames (eller det spellbolag som det berör).
Men man skriver ju alltid från sina egna synpunkter till största del när man gör ett äventyr exempelvis.

Ola

Swordsman
Angående "värdelös artiklar".

Så här är det, Codex kan inte överleva som en för smal tidning. Det finns många som tycker att andra artiklar faktiskt är läsvärda. Jag vill inte att detta forum ska vara till för enbart klag, utan att redaktionsmedlemmarna istället rättfärdigar sin närvaro och SKRIVER. Så Rikard, skriv då en artikel till Neotech. :)

När det gäller noveller så kommer, tyvärr Codex inte publicera sådana, annat än i unadantagsfall. Orsakerna är flera, de flesta noveller jag får in är inte bra, de tar mycket plats, de måste vara så pass breda att de intresserar läsarna, det tar tid att bedömma och granska novellerna

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Ola

Swordsman
Re: Skriva vad man vill

En förändring som troligen kommer i kommande Codex är att spelbolagen kan märka vissa artiklar med stämplar typ "Approved by RiotMinds", dvs att texten är skriven av RiotMinds, att det är officiellt material eller av RiotMinds godkännt material.

Detta gäller alla rollspelsföretag.

Ola Nilsson
Chefred Codex

Ola

Swordsman
Re: Udda Rollspel

Hej!

Skriv alltid ditt namn i signaturen, snälla.

Codex kommer att ta upp udda spel, men framför allt kommer vi att kunna skriva mycket om udda spel på nätet. Där har vi ingen dyr tryckkostnad. Jag ser mer än gärna artiklar till spel som Warhammer Fantasy RolePlay (favvospel), gamla drakar och demoner (som jag själv har skrivit massor till) och andra spel.

Men i Codex tidningen är det dyrt att skriva i och med tryckkostnaden. Alltså väljer vi att skriva om det stor är stort, det som folk spelar och det som finns i butiker.

Ola Nilsson
Chefred Codex

Blasphemy

Swashbuckler

Då underlättar det avsevärt.

Petter Nallo

[HSM]

Warrior

Är en sådan "stämpling" praktiskt genomförbar? Har spelmakarna själva verkligen tid att läsa artiklar och dessutom ta sig tid till att avgöra om de ska godkännas eller inte? Och kommer Codex i såfall att släppa igenom material som inte "godkänts"? En stilla undran...

-Hans

Blasphemy

Swashbuckler

Jag antager att sådant material kommer att bli inofficiellt.

Petter Nallo