Det här skall Codex innehålla
Ok!
Jag blev bara lite rädd över att få delar av redaktionen helt tvärt emot mig när jag "gör om" Codex lite titt som tätt.
Det kommer alltid finnas med rollspel i Codex, men jag vill öppna upp tidningen för annat också som gör att vi...
får fler läsare
får större upplaga
gör en fetare tidning
får färggladare tidning (allt i 4-färg)
fler annonsörer
fler distributörer
fler prenumeranter
kan lägga på CD på omslaget (eller annat godis)
tjänar pengar (och därmed kan köpa in utrustning, betala frilansare, redaktionen, layoutare och mig själv)
Men problemen är bland annat...
Att hålla kvar gamla läsekretsen
hitta rätt mix av olika delar (och därmed ta in nya personer i redaktionen som inte enbart är rollspelare)
inte göra för "tunn" tidning
hitta rätt djup i artiklarna
ha bästa möjliga material i Codex
ha färskt och aktuellt material i Codex
hitta unika artiklar (tex den om Terry P. och Neil G.)
Codex har ju flera intressegrupper som alla vill påverka tidningen. Bland dessa finns...
Du och alla i redaktionen. Alla har ju en personlig åsikt om vad som borde göras, speciellt som Codex faktiskt är er tidning också.
Jag har naturligtvis idéer.
Nuvarande läsarkrets vill ha en typ av material.
En tänkt läsarkrets vill ha en annan typ av material.
Annonsörerna vill helst att vi skriver om deras prylar.
Det finns några som hörs väldigt mycket och det är inte säkert att de har rätt.
Alla delar påverkar naturligtvis i olika grad men jag tror svaret är att se på läsarna, både de nuvarande och de som vi vill nå. Det är läsarna vi i första hand bör tillfredsställa. Och när det gäller de nuvarande läsarna så har förändringar skett, de var från början en stor klick med Eon och Neotech fantatiker. Vissa ville till och med bara ha Eon och andra bara Neotech. Detta är något vi har lämnat bakom oss. Det kommer att finnas Eon och Neotech med i Codex men inte enbart. Neogames har inte råd att trycka Codex i dess nuvarande storlek för att enbart skriva om sina produkter. Dessutom äger Neogames inte längre Codex. Däremot är Neogames och Rävspel mycket glada över att medverka i en tidning som når ut till deras spelare OCH en massa nya ev. blivande spelare.
Idag har Magic, Warhammer, RPGA, Western, film, musik, datarollspel, serier tillkommit. Och Codex har i motsvarande grad vuxit i tjocklek samtidigt som priset fortfarande är 19 kr. Läsekretsen har ändrats till att inkludera alla rollspelare, magicspelare, figurslag, dataspel och annat. Men det är inte mindre saker som handlar om rollspel, snarare är det så att Codex plötsligt visar upp Rollspel för offentligheten på ett helt annat sätt än vad som tidigare gjorts. Codex finns i din pressbyrå (via Interpress). Detta bertyder att vi har en annan läsekrets idag.
I morgon vill jag ha in fler Warhammerspelare, jag vill att Codex skall vara det självklara valet för magicspelare, och det ska var ett tufft alternativ till PCgamer (som skriver om allt, men saknar Codex fokus). Och vi ska skriva om bra och tuffa filmer som ingen annan tidning skriver om (om någon minns TotalFilm?).
Rollspel ingår som en grund och bas i Codex, och det skall påverka övrigt material också. Figursslagsspel och magic anser jag som en del av Hobbyn. Lajv ingår också, men än så länge tänker jag inte skriva om lajv annat än enstaka artiklar.
Jag kan tänka mig att jag har ungefär samma målgrupp som Sverok har medlemmar. Sverok tar upp massor av olika typer av spel (företrädesvis rollspel) men även annat. Codex kommer kanske inte innehålla långa artiklar om paintball, men mycket finns gemensamt. Jag kommer även i framtiden att lägga fram ett förslag inför Sveroks årsmöte om att erbjuda Sverok att distribuera sin Sverox via Codex.
Det är bra med diskussioner och debatter, men är det någon som inte köper hela detta övergripande koncept så kommer denne inte att gilla Codex utveckling. (Det är inga större revolutioner som sker, Codexd kommer inte att bli en renodlad dataspelstidning om någon fortfarande undrar)
Jag hoppas att ni tycker detta är en bra väg att gå, för det innebär till trots att det kommer in icke rollspelsmaterial men att det går att uthärda detta till förmån för en tjock tidning som når ut och sprider Hobbyn över hela Sverige.
Codex internforum skall främst vara ett arbetsforum. Vi skall göra tidning! Självklart kan vi debattera också internt, men det är främst ett redskap så att vi kan arbeta enklare.
Ola Nilsson
Chefred Codex
<A HREF="
http://www.rollspel.nu" target="_new">
http://www.rollspel.nu</A>
ola@rollspel.nu