Codex, de andra och susningar från förr (något OT)
Vilket är tråkigt... Men inte så katastrofalt om inte vissa personer startat Fenix.
Codex gick för mig från att vara en rätt ok tidning mot det sämre med stormsteg. Ja, jag prenumererade (familjen pren.) pgr av att det var en rollspelstidning i en stund när jag inte lyckats lura ut hur man blev prenumerant på Sverox. Nu är den senare inte så intressant såsom Fenix, då Fenix är mer koncentrerad på det jag vill läsa om juh!
Nu sällar sig Codex till de brinnande ljusen i himlen av tidningar. Kanske inte riktigt rättvist att jämföra dem men i alla fall... Rubicon, Sinkadus och nu Codex. Det är sörgligt i alla fall.
För att skriva en dödsruna över Codex skulle jag behöva mer jag tyckte om i tidningen. Men alla nämda tidningar har gett... och gått i graven.
Rubicon, favoritartiklar som än idag används i spel och överlevnadshandboken.
Sinkadus, artiklar som än idag används i spel och min make (tack Olle för att du la in min efterlysning om spelgrupp) och gruppen som jag lärde mig spela rollspel med.
Codex, hm... har vi använt någon artikel. Jo Neotechartikeln där ja!. Roats aningen. Tyckt om artiklar av Herr Sundelin. Vinst i Westerntävling (där Tradition och Herr och Fru Gillbring var inblandade) Det blev dock aldrig att jag fanns med i tidningen.
Vad har vi (jag) kvar när det gäller speltidningar. Fenix. Som börjat i god stil. Vi ser fram emot fortsättningen. Som jag skall börja läsa idag (BTW), det ser bra ut och det verkar som om jag skulle kunna tänka mig att slänga in en viss brinnande fågel i vårt spelgäng.
Sverox; tja, som sagt, jag har fortfarande inte grepp om den. Den har hamnat i min hand ett fåtal gånger i Absolut spel (saliga i åminnelse) och då jag faktiskt skrev en recension i tidningen vid ett tillfälle. Hm. Då var det värt det, skulle vara värt det idag också? Med ny regim. Jag vet inte ens om jag kan få fatt i den, jag är ju inte medlem i någon Sverokansluten förening.
Det är i alla fall de "officiella" tidningarna jag känner till, jag lovar att jag glömmer några, då jag inte ens känner till dem eller bekvämt glömt bort dem. Javisstja, Drakens Tand bör inte glömmas. Jag som glömt att betala prenumerationen borde få smisk.
Hur är det med den då. Minns inte, liten och kanske värld att göra ett nytt försök att prenumerera. Men det får bli en annan månad när vi inte är så fattiga. (och så fyller jag år juh...
)
Nåja, detta klev en bit från ämnet. Jag kanske skall komma till "my point".
I Sverige är speltidningsklimatet hårt. Det finns oerhört olika åsikter om vad som bör/ska finnas med i en tidning. Att Codex överhuvudtaget överlevde så länge bör ges en eloge. Nu hoppas jag att nuvarande spelmagasin/tidningar kanske klarar sig längre. Mycket hänger dock på inspirerande artiklar, goda skribenter och en djävla massa smygreklam. (kikar upp i "sidhuvudet") För att inte tala om en resonabel kostnad och många prenumeranter. Jag skulle bra gärna vilja veta hur många vi var som prenumererade på Codex.
För att inte tala om att folk snackar om tidningen... och det gjordes juh, fast det var kanske en väl negativ diskussion som fördes... eller?
Tack i alla fall, för Codex, för att de som stod bakom vågade.
I rest my case