Tja, det beror väl på hur man ser det
Vi på Fenix har arbetat med Sinkadus, Rubicon, Sverox, White Wolf, Challenge, och ett antal andra rollspelspublikationer. Många av dessa fanns innan Codex. Och det finns inte så stor variation på vad man kan ha med i en speltidning med rollspel som fokus, så det är ganska givet att alla dessa publikationer kommer att ha en viss likhet.
När jag läser nya Fenix och tidiga Codex finner jag en likhet i tilltalet och tankarna på materialet och ambitionen. Codex har sedan dess utvecklats till att bli en bredare tidning, med en bredare målgrupp än den Fenix riktar sig till, och är en livsstilstidning. Tanken med Fenix är att den ska fortsätta vara en tidning i samma tradition som tidiga White Dwarf, Sinkadus, Rubicon och andra bra och angelägna speltidningar med rollspelsinslag. Vi kommer alltså inte att försöka följa efter Codex, eftersom de redan gör en utmärkt livsstilstidning för en bred målgrupp, och vi vill göra en speltidning med rollspelsfokus.
Jag hoppas att du tyckte att det första numret av Fenix var bra (för du har väl läst det?).
MVH
Magnus