Sverox idag är en förbundstidning med förbundsinformation och med det som mål tycker jag att de har lyckats bra. Karin tycker jag har gjort ett bra jobb med tanke på de riktlinjer som Sverok och hon drog upp. Sverox blev en helt oberoende och mer journalistisk tidskrift. Att Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot det som varit tidigare.
Codex har ju ett helt annat mål än Sverox idag. Codex vill underhålla och berätta om alla coola spel som finns. Codex och Sverox är två helt olika tidskrifter med olika mål och innehåll. Men det finns naturligtvis massor som förenar, som tex spelinnehållet.
Men Sverok har ju ett annat mål också än att bara informera de egna medlemmarna, nämligen att nå ut till alla dessa människor som lirar spel i Sverige. Sverok har ju tidigare haft mer 25.000 medlemmar och är idag nere på 20.000 medlemmar (rätta mig någon, om jag har fel siffror). Sverox går idag bara ut till föreningarna och upplagan ligger kring 2.000 ex. Och nu kommer Sverok att sakna en tidning under de månader som går innan det nya årsmötet blir av.
Förbundinformationen behövs och bör spridas till de egna medlemarna, men det behövs samtidigt en bra kanal ut mot alla tänkbara nya medlemmar i Sverige. Och då inte endast rollspelare utan även dataspelare, figurslagsmänniskor och magic-spelare. Jag vet inte om Signaler från Sverok används längre, men denna lilla tidning/häfte torde fungera bra för förbundsinformation.
Jag ser att Codex och Sverok kämpar åt samma håll i flera avseenden. Båda vill nå ut till fler blivande medlemmar/prenumeranter samtidigt som man vill vara mån om att ta hand om de man redan har. Codex riktar sig inte enbart till rollspelare utan även magic-spelare, dataspelare och snart även Warhammer spelare. Det Codex har och Sverox saknar är en bra distribution, högre upplaga (nr 6 kommer att tryckas i 7.000 ex), bredare innehåll (med film, musik, m.m.), fler sidor, samt annonsörer.
Jag kan ge er ett räkneexempel på vad det skulle kosta Sverok att samarbeta med Codex. Om Codex gav Sverok 16 sidor 4-färg att ha förbundsinformation och annat på så kostar det ca120.000 kr per år (vid en upplaga om 7.000 ex) och ytterligare ca100.000 kr för utskick och porto (utskick till 2.000 föreningar). Totalt 220.000 kr per år. Moms tillkommer. Det är mycket pengar, men senast avsatte Sverok mer än 700.000 kr till Sverox. I Sveroks budget är dock personalkostnader inräknade.
Vad skulle Codex vinna på detta? Jo, större upplaga, nå ut till fler läsare, bli attraktivare vid annonsförsäljning.
Vad vinner Sverok på detta? Jo, en mångdubbel ökning av upplagan, och mer än halva kostnaden. Och en speltidning på köpet! Och möjligheten att synas över HELA Sverige och nå nya medlemmar.
Jag ser inga hinder att i framtiden trycka så pass stor upplaga att varje enskild medlem i Sverok kan få var sitt exemplar av tidningen direkt hem i brevlådan. Det dyra med tryck är alla startkostnader.
Sverok har fattat ett beslut om att de ska äga sin egen tidning. Helt OK för oss. En ny tunnare Sverox skulle kunna samtryckas med Codex, och samdistribueras med Codex och den behöver inte ens var inhäftad i Codex utan kan ligga separat.
Hur mycket tunnare är då 16 sidor? Codex använder sig av en rätt fullspäckad mall och det får plats drygt 8.000 tecken på varje sida. Det är mer än 120.000 tecken. Och jag tror nästan det är lika mycket textmängd som Sverox har idag.
Skulle Codex påverka materialet i en sådan Sverok bilaga? Självklart nej, annat än att annonsering sker endast i Codex tidningen. Däremot kan många fler synergier vinnas, där layouten kan göras gemensamt, Codex redaktion kan ta hjälp av Sveroks kunniga människor, osv... Jag tror däremot att Codex innehåll kan påverkas av ett samarbete.
Måste Sverok binda sig för alltid till denna lösning? Självklart inte. Men åtminstone ett år i taget.
Exakt vad som händer med Sveroks nya nya informationskanal kommer att visa sig på deras årsmöte.
Det jag tror att Sverok kan vända sig mot att använda Codex är att den tidigare har ägts av Neogames. Men idag ägs Codex av Codex förlag Ab, och förutom Neogames, skriver vi om Rävspel, Riotminds, Outer-limit games, dataspel från alla olika typer av bolag, osv... Mångfalden i Codex har i vilket fall ökats i takt med att tidningen har blivit tjockare.
Vidare tror jag att Sverok kan ha invändningar mot att de inte kan styra innehållet i Codex. Men de skulle mer än gärna få sitta med och ta fram innehållet tillsammans med Codex. Det är ju bara att bestämma tid och plats!
Men vad vill ni? Dvs all ni som läser detta. Är ni medlemmar i Sverok? Får ni Sverox tidningen? Tycker ni att Codex skulle utgöra ett alternativ?
Jag tror inte på att Sverok ska starta upp en konkurrerande tidning mot Codex, chansen är då stor att Codex går omkull. Däremot tror jag enighet och gemenskap ger en enorm styrka. Jag tror inte på en webbtidning enbart, men i kombination med en tidning. Codex vill inte bli den nya förbundstidningen utan fortsätta som en speltidning, däremot tror jag båda tidskrifterna skulle må bra av att ha ett nära samarbete.
Sverox som bilaga i Codex skulle resultera i att det faktiskt går för Sverok att ha kvar kakan och ändå äta den.
Ola Nilsson
Chefred Codex
<A HREF="
http://www.rollspel.nu" target="_new">
http://www.rollspel.nu</A>
ola@rollspel.nu