Hej Ola!
Det är väl rätt naturligt att du föredrar att Sverox förblir en tidning helt utan spelkonkret material;-) Däremot kan Codex existens i dagsläget knappast vara ett hinder för Sverok att i framtiden utforma sin förbundstidning hur de vill. Sverox innehöll trots allt spelrelaterat material innan Codex fanns, även om de under en period tagit bort det. Nu torde Sverox inte behöva slå undan benen för Codex på något vis då Sverox aldrig har konkurrerat på kommersiella villkor, utan varit en ren medlemstidning som delats ut gratis till föreningarna. Det finns alltså inte en situation där folk står i spelbutiken och funderar på vilken tidning de skall välja, där är Codex det enda alternativ som erbjuds.
På några punkter skulle vi vilja rätta dina påståenden:
* Sverox har alltid varit Sveroks förbundstidning, och just så oberoende som en sådan tidning kan vara. Även om vi - samma personer som ligger bakom Rävspel (som för övrigt bildades först ett år efter att vi börjat producera Sverox) - gjorde den tidigare varianten på Sverox var tidningen aldrig en Rävspelsprodukt. Till skillnad från vissa andra spelföretag betalade Rävspel för varenda annons och bilaga om sina spel... Då Sverok öppnade möjligheten att ta med spelkonkret material även till svenska spel fick Neogames flera påstötningar om att inkomma med material gratis, men avstod. Gemini, Mutant och Gondica hann dock behandlas. Om du inte anser att den första varianten av Sverox var obunden nog blir dina försök att hävda Codex oberoende rätt svaga. Codex började som Neogames tidning och du är väl fortfarande anställd av Neogames?
* "reaktion mot det som var tidigare"? Enligt Sveroks egen undersökning "Vadå Demokrati?" var 86% av de föreningsaktiva och 75% av de distriktsaktiva nöjda med Rävarnas Sverox (nr 1-15). Ett häpnadsväckande gott resultat för en förbundstidning
Vad vi förstått har nya Sverox inte riktigt fått samnma stöd, trots en fördubbling av budgeten... Den journalistiska kompetensen får också sägas vara tveksam, åtminstone med tanke på att den språkliga nivån sjönk och inte ökade efter Karins övertagande.
* Även Sverox 1- 15 täckte fler områden än bara rollspel. Precis som du här på forumet märkt så är det svårt att få alla spelintresserade att samsas, Magicspelare och lajvare har generellt sett väldigt lite gemensamt... Ändå går de att förena, det enda som krävs är lite fördragsamhet och tålamod med att även andras intresseområden får uppmärksamhet.
Avslutningsvis tycker vi att Codex är en lovande tidning, med god tillväxtpotential. Vår förhoppning är att tidningen skall bli allt bättre och innehålla alltmer av intressant spelmaterial. Det är trots allt den möjligheten som får oss att skaffa och läsa varje nummer, samt gjort att Western tänker medverka även i kommande nummer. Vi hoppas att det är den riktningen du och din redaktion går mot, då vi skulle tycka det var tråkigt att se ytterligare en speltidning övergå till att utformas som nya Sverox. Vi tror därför det skulle vara olyckligt om Codex blev nya Sverox.
Rent historiskt vet vi att det var viktigt för Sverok att själva äga och kontrollera sin tidning. De hade tidigare den typ av lösning du föreslog med Saga, utan att bli nöjda med detta. Ditt pris och din spridning talar självfallet för dig, men samtidigt blir det lite märkligt att använda Karins budget som referens, då den var dubbelt så hög som Rävarnas Sverox - inklusive moms, vilket torde vara intressant då Sverok är en förening som inte har möjlighet att dra av momsen.
Huruvida Sverox och Codex skall gå ihop är alltså en fråga för Sveroks riksmöte och Codex redaktion att avgöra. Samt inte minst oss läsare, för trots allt är det ju inte hur många ex som trycks som är mest intressant, utan hur många ex som verkligen sprids och blir lästa.
Mvh
Rävarna, dvs Tove & Anders Gillbring, Åke Rosenius och Anders Blixt
<A HREF="
http://www.rollspel.com" target="_new">
http://www.rollspel.com</A>