inte redaktionen dock mina åsikter om codex.
Folk från Codex har i tidigare inlägg sagt att anledningen numera är en SPELtidning, istället för att vara en rollspelstidning, och innehåller mycket Dataspel beror på att de vill dels att den skall gå med vinst och dels att de vill kunna leva på den.
Det tråkiga med tidningen är att det ibland känns som att det är annonsörena som dikterar vad det är som skall stå i tidningen i stället för redaktionen. Med dikterar menar jag att dataspelannonsörena "säger" till Codex att för att de skall annonsera så måste det finnas med artiklar om dataspel. Hurvida det verkligen är så vet jag inte utan detta som sagt enbart en känsla jag fått samt spekulation.
Vad gäller kvaliten på tidningen märks det forfarande att det är en ny tidning vilket är ok för mig om man märker att de hela tiden jobbar för och blir bättre. Layouten har blivit bättre alltersom även om det fortfarande finns mer att göra för att bli ännu bättre.
Vad gäller kvalitén på artiklarna så varierar den med, även där märks det att tidningen är ny, jag skulle bli väldigt förvånad om någon av skribenterna är utbildade journalist, som jag fattar det är de flesta amatörskribenter. Nu kan man vara bra skribent utan vara journalist och vissa artiklar är riktigt bra, och man måste få vara ny göra misstag oxå.
Vad gäller film, kort, figurspelartiklar har jag svårt att jämföra med andra tidningar då jag inte läser sådana. Iofs läder jag Bionytt(eller vad den nu heter) när jag går på bio och kvalitén på den tidningen artiklar känns faktiskt bättre än de om film i Codex trots att bionytt egentligen inte är annat än reklam så som jag ser det.
Vad gäller dataspelartiklarna och förhandstittarna så jag följande: Har du PC-Gamer så kommer Codex inte i närheten av dem och jag inte se att de kommer att göra det i den närmaste framtiden heller.
Vad gäller rollspeldelen så är det stora problemet att den är alldeles för liten, som jag ser det, De stor rollspelen i Sverige borde ha var sin fast avdelning i tidningen men har inte det i dagsläget. Vidare är det så att mängden rollspelsmaterial varierar i tidningen från förlite till ännu mindre.
Varför prenummrar jag då på Codex, jo när jag anmälde mig så var det så att tidningen forfarande i grunden skulle vara en rollspelstidning sen är det trots allt den enda "riktiga" tidningen som finns som trots allt innehåller rollspelsmaterial. Det största "felet" med codex i dagsläget är just balansen mellan de olika avdelningarna. Övriga "fel" är sådan som kommer att rätta till sig med tiden.
Sedan kan man ju få inspirations till sitt rollspelsmakande ifrån annat håll än just rollspelsmaterial så ur den aspekten har jag inget emot icke rollspelartiklar utan tvärtom de kan ge en välbehövliga injektioner ibland.
Kommer jag att förnya min prenummeration då nuvarande går ut? Det kan jag inte svara på idag, jag får se hur tidningen är när det är dax, mycket kan förändras till dess. Dock handlar det inte om speciellt mycket pengar så om tidningen är oförändrad är det inte omöjligt att jag ger den en chans i ytterligare ett halvår.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-13 23:19.</EM></FONT></P>