Nekromanti Codex vs Sinkadus...

Sir Gawyn

Veteran
Tyvärr så har jag aldrig haft nöjet att läsa Codex. Men jag undrar om den håller samma klass som den suveräna rollspelstidningen Sinkadus?

Blackstorm

Blasphemy

Swashbuckler
Jag hoppas du menar innan den tidpunkten då Sinkadus evolverade till en plansch...

Profeten från Norr

hatten

Swashbuckler
Ja Codex är minst lika bra som Sinkadus var under 80 talet innan den blev en Planschen version.
Artiklarna är oftare mer genomtänkta än de var i Sinkadus men det är ofta mindre variation på inehållet..

Med mindre variation menar jag att i gamla sinkadus kunde nya skolor av magi kombinerats med en artikel om Kentaurer namn och vikingar allt i ett avsnitt.. *suck* detta gjorde att man ibland var tvungen att omrevidera hela Ereb Altor om man skulle ha med det som stod i Sinkadusen i alla fall.. Finns både bra och dåligt i det.. *ler*
Codex har ofta mera linjärt innehåll sällan något som skulle skaka mundanas murar och chocka allt.
så codex inställning är inte dålig bara annorlunda...

Johan K

Gammal & dryg
Jodå, de har på ett ungäfär samma klass tycker jag. Fast sinkadus har lite mer kultstatus än vad Codex har. Men Codex kommer igen, det tror jag helt klart.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Hjonas

Veteran
Själv tycker jag att det finns få om än någon speltidning som överglänser sinkadus. Även om materialet endast handlade
om Target/Äventryrsspel så var det intressanta och roliga artiklar (om än med lite varierande innehåll/kvalitet).
Det jag tycker saknas är äventyr i Codex, gärna i flera delar som det fanns många i Sinkadus (dessutom var dom
ofta ganska "fläskliga" på nåt sätt).

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]

hatten

Swashbuckler
Codex kan endast få kultstatus om den existerar minst under en tjugo års period sen så ska matrial och liknande tryckas under hela den perioden vad mer som är viktig är att tidningen inte går under eller går i konkurs de första två fem åren.

Sen viktig detalj i att få Codex till kult tidning är om den hjälper nya spelare in i spelandet och även lockar till sig gamla rostiga spelare och väcker nytt intresse det är något Codex har börjat att göra..
MEN tyvär kan den inte få riktigt kult status fören dagens unga spelare ( under 20 år helst under 15 år ) kan med armarna i kors över den stora ölmagen samtidigt som de tittar nedlåtande på dagens unga som spelar Ultramaximujo the RPG och med trött röst säga: Det var bättre förr dagens rollspelare de vet inte något..
Nä jag tror fullt och fast att Codex kommer bli en kult tidning problemet är att sånt tar tid..

*ler*
Hatten tycker illa om katastrofia *Uurk*
Men även om hatten är *suck* 26 så erkänner han att allt var inte bättre förr. *ler*
Rollspelen var bättre.
Framtiden såg ljusare ut.
Atomkrigets fasa hängde i och för sig över våra huvuden i form av kalla krigets sista år.
Miljö förstöring var inte SÅ allvarligt det sa alla forskare.
Rökning var tillåtet på många ställen *Uurk* hemskt ovana.
Dator spelen var FANTASTISKA specielt till Comendor64 och Com124 *hmm* härliga spel.
Fast dagens spel är bättre men det är svårare att hitta de riktigt bra spelen på grund av det stora utbudet av dåliga spel..

Johan K

Gammal & dryg
Håller helt med dig !! Codex är en MYCKET fullgott fanzin !!
All heder åt dem som gör den !!!

Master_Z

Swordsman
MEN tyvär kan den inte få riktigt kult status fören dagens unga spelare ( under 20 år helst under 15 år ) kan med armarna i kors över den stora ölmagen samtidigt som de tittar nedlåtande på dagens unga som spelar Ultramaximujo the RPG och med trött röst säga: Det var bättre förr dagens rollspelare de vet inte något..

Jag fattar inte. Personer under 15 år har väl inte så ofta ölmage? Och dom kan väl knappast titta ner på dom unga spelarna för det är väl dem som är de unga spelarna?

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se

Azagthoth

Myrmidon
Vad som menades var att när (om) Codex får kultstatus så är det en bra bit dit. Dagens unga spelare kommer att ha etablerat en ölmage och vara betydligt äldre när (om) Codex når denna status.

/Azagthoth

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga !!
För min egen del så kvittar det faktiskt. Så länge det är bra så skiter jag faktiskt i vilken.

hatten

Swashbuckler
Men tyvär kan den inte få riktig kult status fören den dagen då dagens unga spelare ( under 20 och 15 år ) kan med armarna i kors över den stora ölmagen samtidigt som de tittar nedlåtande på den dagens unga spelares rolspel och med trött röst säga: Det var bättre förr dagens rollspelare vet inte något..

Jag menar den dagen då NI som idag är mellan och yngre än 15-20 år är så gammla att ni har hunnit skaffa öl mage..
Hatten är själv halvägs ditt *ler*..
Fast jag har redan ölmage.. *ler*