Comae Engine: Designtankar om BRP, våld och berättelser

clarence redd

FrostByte Books
Jag beskrev mitt nya BRP-hack, The Comae Engine, lite i en annan tråd för ett tag sen. Nu när det har släppts tänkte jag skriva lite om tankarna bakom boken.

Grundidén såg ut så här:
  1. Enkla regler med en övergripande konfliktmotor, som klarar många olika typer av konflikter.
  2. Utgå från ett procentbaserat BRP för att säkra kompabilitet bakåt - framför allt med mina egna spel, M-SPACE, Odd Soot och i förlängningen Mythras. Men även med övriga BRP-släktingar.
  3. En kort, koncis regelbok som kan byggas ut med plugins.
BRP skapades i en tid då rollspel fortfarande var som en utväxt på krigsspel. Att använda ett extra detaljerat regelsystem för strid var så självklart att det väl knappast gick att se något alternativ.

Därför har förenklade BRP-versioner ofta blivit synonymt med att behålla den givna strukturen med grundegenskaper, färdigheter och strid. För mig var DoD 84 länge måttstocken.

Men det passar egentligen mitt spelsätt dåligt. Jag gillar mysterier med inslag av äventyrliga strapatser och märkliga metafysiska krafter. Som en blandning av Indiana Jones och Call of Cthulhu. Strid förekommer, men ganska begränsat.

Så här gick funderingarna:
  • Varför har strid ett detaljerat sub-system, när utmaningarna i mina spelsessioner handlar om så många andra saker?
  • Varför kan man korsa en kanyon på en ranglig träbro med ett enkelt tärningsslag - men tar fram de detaljerade reglerna om det står en beväpnad vätte mitt på?
  • Berättelser är, lite förenklat, en serie utmaningar som måste övervinnas. Filmer och böcker som bara tar till våld för att lösa längre utmaningar tröttnar jag snabbt på. Varför nöjer jag mig med det i mina favoritrollspel?
Så jag började förenkla BRP från ett annat håll. Jag slängde ut allt, satte min öppna konfliktmotor från M-SPACE i centrum och byggde vidare på den. Kunde BRP återskapas från en ny utgångspunkt - utan krigsspel i DNA:t och utan att tappa känslan av just BRP?

Det funkade över förväntan.

JohanL

Champion
En sak jag gärna vill se i BRP-regler är att man skapar färdigheterna på ett sådant vis att man både kan rulla av något med ett snabbt tärningsslag, eller gå ned i detaljerna. Oberoende av om det är strid eller något annat.

Exempel på hur det ibland och ibland inte fungerar:

RuneQuest ser (förstås) ut som BRP gör mest, men en färdighet för Knytnävsslag. Med en sådan färdighet kan jag ha en detaljerad strid där vi räknar initiativ, gör attacker och parader/duckningar och räknar Hit Points när pugilisterna ryker ihop. Eller så kan SL bestämma att den här knytnävskampen avgörs genom att kontrahenterna slår Knytnävsslag mot Knytnävsslag opposed en gång. Ett annat sätt att se det på är skillnaden mellan Task Resolution och Conflict Resolution.

Men om jag vill göra samma sak när någon jagar i RuneQuest (vilket skulle vara hemskt praktiskt när folk deltar i jakttävlingar, eller bara vill se om de får kött för dagen) så går inte det. Det finns ingen Jakt-färdighet, utan jakt består uteslutande av Task Resolution-saker i följd, som att slå Animal Lore & Track & Bow när man jagar, och utan något sätt att utvärdera hurpass bra det gick utifrån vad man slog. Här skulle jag bli mycket gladare om det fanns en Jakt-färdighet, som t.ex. inbegriper att kunna saker om bytesdjur (delmängd av Animal Lore), kunna spåra, och kanske till och med inbegriper att använda typiska jaktvapen (på det viset som vapen ingår i yrkesfärdigheter i Expert: Nova).

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Har något åt det här hållet i rollspelet Skodon. Nu är det i och för sig inte BRP även om jag själv kommer därifrån. Men samma värden kan användas på fyra sätt på det sätt. Det du nämner ovan är ett av dem.

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
En sak jag gärna vill se i BRP-regler är att man skapar färdigheterna på ett sådant vis att man både kan rulla av något med ett snabbt tärningsslag, eller gå ned i detaljerna. Oberoende av om det är strid eller något annat.
Att välja detaljerad konfliktresolution när det passar - oavsett situation - har förändrat mitt spelande otroligt mycket. Och många spelare uppskattar att ett misslyckat enkelt färdighetsslag alltid kan eskaleras till en Extended Conflict. Jag föreställer mig att första slaget är lite halvhjärtat, kanske för att rollpersonen har missbedömt motståndaren eller inte insett riktigt hur viktigt målet är. När man misslyckas väljer man mellan att rycka på axlarna och gå vidare, eller engagera sig på riktigt.

Har något åt det här hållet i rollspelet Skodon. Nu är det i och för sig inte BRP även om jag själv kommer därifrån. Men samma värden kan användas på fyra sätt på det sätt. Det du nämner ovan är ett av dem.
Jag har inte kikat på Skodon tyvärr! Jag ska ta mig en titt.

JohanL

Champion
Att välja detaljerad konfliktresolution när det passar - oavsett situation - har förändrat mitt spelande otroligt mycket. Och många spelare uppskattar att ett misslyckat enkelt färdighetsslag alltid kan eskaleras till en Extended Conflict. Jag föreställer mig att första slaget är lite halvhjärtat, kanske för att rollpersonen har missbedömt motståndaren eller inte insett riktigt hur viktigt målet är. När man misslyckas väljer man mellan att rycka på axlarna och gå vidare, eller engagera sig på riktigt.
Första gången jag såg det här var i Solar System, även om det är spännande att man ibland eskalerar även framgångar där.

JohanL

Champion
Man kan inte ha ihjäl namngivna personer utan en eskalerad konflikt, va?
Ja, precis - standardkonflikt innehåller begränsade konsekvenser, både för dig själv och andra. Du kan inte heller dö själv innan du eskalerar. Så om du lyckas men ändå tycker "jag vill ha den jäveln" eller "jag vill inte bara besegra hans armé, jag vill krossa den" är det dags att eskalera ur framgång.

(Tycker Solar System är hemskt underskattat, kanske för att världen i TSoY är så gräsligt tråkig.)

clarence redd

FrostByte Books
TSoY var en riktig favorit när jag läste det för några år sedan. Men världen kändes inte helt övertygande.