Nekromanti comand and conquer tsil? =)

glittersnus

Veteran
tjena!!! ja har öagt "kortspelet" på hyllan nu och börjat fundera på ett liknande spel i stil med C&C (ja kommer hämta mkt insperation från C&C generals) man kan vara olika land. vissa är bra på teknik, andra har bra försvar, och ett lag är självklart terorister!!! =)... lite så här har ja tänkt mig...:
man har en bas (som alltid ligger vid en kust om man inte "köper bort det" (mer om det senare) detta bara för att man ska kunna använda fartyg och ubåtar) man börjar med en huvudbyggnad och ett visst antal pängar som man får köpa byggnader för som man kan starta med. det kostar motsvarande en barrack (halvmkt) att köpa sig från kusten (fegis!!!) när man sen har köps sina bygnader (motsvarande en barrack/flytt, en pängansamlingsgrej och ett försvarstorn) börjar spelet. till pängainsamlingsgrejen får man en insamlingstruck. sen kan man köpa nya för ett medelhögt pris. sen samlar man pängar till att bygga byggnader (ca 7-8 att välja mellan) och soldater (ca 10 olika fordon, 7-8 olika soldater) varja soldat/fordon har tre "skadevärden" för skada på SOLDATER, FORDON och BYGGNADER (tex har en granatkastarsoldar högre skadevärde på en tank och byggnader än en gubbe, och en AK-47soldar har skitdålgt på fordon men BRA på soldater) jaha .. nu vet ja inte va ja mer kan skriva... SVARA PÅ!!!!

Sodivra

Champion
man har en bas?

"man har en bas"?

Måste man ha en bas ute på gården för att få spela? Är det friformsstrategi, brädspel eller kortspel? :gremwink:

Rising

Vila i frid
Återigen låter det mer som ett brädspel än ett kortspel. Men det kanske var meningen?

När det gällde de olika skadorna så skulle jag infoga FLYGFORDON och eventuellt MARINA FORDON också. Annars kan du inte ha jaktflygplan, bombflygplan, luftvärnskanoner, ubåtar eller annat skoj.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: figurspel =)

"ja kanske ska göra det som ett figurspel? men det blir väll JÄVLIT mkt dyrare?"

Framförallt blir det tråkigare, om du frågar mig. Jag tycker figurspel är långsammare, mer slumpmässiga, dummare och mindre spelmässiga än brädspel.

Alltså; figurspel må vara en trevlig hobby, med allt pillande och målande å så där, men det medför tyvärr också att deltagarna snabbt förlorar all distans till själva spelet och blir jobbiga nördar som tar sin hobby på alldeles för stort allvar. De missar själva underhållningen med att spela ett spel. Blä för dem.

---

Jag skulle satsa på ett snabbt, röjigt brädspel där du kan lyfta fram de taktiskta spelelementen så tydligt som möjligt.

/Rising

Krille

Super Moderator
Du kommer aldrig att bli klar

Jag hatar att säga det, men efter att ha sett mer än ett halvdussin balla idéer krympa ihop och självdö efter två månader så är jag rädd för att du aldrig kommer att få något spel i spelbart skick.

Du har ingen brist på idéer. Snarare tvärtom. Om du inte kan tygla din idéspruta och lägga nya idéer tillfälligt på is så kommer du aldrig någonsin bli klar.

Disciplin, grabben!

Troberg

Sinister eater
Re: figurspel =)

Alltså; figurspel må vara en trevlig hobby, med allt pillande och målande å så där, men det medför tyvärr också att deltagarna snabbt förlorar all distans till själva spelet och blir jobbiga nördar som tar sin hobby på alldeles för stort allvar. De missar själva underhållningen med att spela ett spel. Blä för dem.
Håller med. Prova att dyka upp med en arme bestående av pappersfigurer. Du hinner inte ens säga "Vänta lite nu!" innan de tänt bålet.

Jag skulle satsa på ett snabbt, röjigt brädspel där du kan lyfta fram de taktiskta spelelementen så tydligt som möjligt.
Håller med, även om jag skulle kunna tänka mig ett snabbt, röjigt, enkelt och framför allt opretansiöst tabletop.

Någon som har lust att göra ett tabletop som man kan spela med några lådor hederliga billiga och omålade plastsoldater?

Troberg

Sinister eater
Re: Du kommer aldrig att bli klar

Du har ingen brist på idéer. Snarare tvärtom. Om du inte kan tygla din idéspruta och lägga nya idéer tillfälligt på is så kommer du aldrig någonsin bli klar.
Håller med, men jag har ett tips också. Gå och fundera några månader eller mer på ideerna innan du tar tag i dem. De ideer som överlever att en sådan procedur är bra nog för att gå vidare med och är vid det laget tillräckligt strukturerade i ditt huvud för att det ska vara värt besväret att börja.

Jag tillämpar samma modell själv på mina programmeringsprojekt. Jag har tillräckligt med ideer för att sysselsätta tjugo bra programmerare och måste gallra. När jag väl sätter mig ner och börjar så har jag oftast en mycket klar bild av både vad jag vill åstadkomma och hur det ska göras. Då är det inte svårt att få något gjort, på några veckor petade jag ihop en webserver som sparkar marknadsledaren Microsoft IIS i baken med kraft och kräm och dessutom några sparkar i skrevet på den när den ligger.

Rising

Vila i frid
Resan är målet.

Iofs håller jag med om att det är tråkigt om inga idéer någonsin blir färdiga, men jag tycker faktiskt inte att en ogenomförd idé är helt bortkastad.

Jag har bokstavligt talat hundratals (och jag skojar inte!) bräd- och kortspelsidéer i min lägenhet, på vinden och på min dator. De flesta är ofärdiga och övergivna. Några går att speltesta, ytterst få är "färdiga".

Prylen är att även de övergivna projekten har varit väldigt betydelsefulla och viktiga för mig;

- dels lär man sig oerhört mycket av att försöka och börja tänka i termer om spelmässighet

- dels tar man med sig de bra idéerna och kan återanvända dem i ett senare projekt

- och framförallt så är det otroligt roligt att klura.

---

Spelkonstruktion skall inte vara en jobbig uppgift som man hankar sig fram genom innan man får en färdig produkt och kan börja ha skoj, utan det ska vara roligt i sig. På så vis är man en vinnare oavsett vad som händer med projektet.

Så jag ser inget stort problem med att det kommer nya idéer hela tiden. Det är en viktig del i processen speltillverkning. Jag ser det inte som att en massa arbete har varit bortkastat, utan snarare ser jag de ofärdiga projekten som en viktig del i planeringsfasen inför det första, färdiga spelet.

Själv gjorde jag säkert tolv-tretton misslyckade försök till CCG-kortspel innan jag lyckades göra mitt första som verkligen fungerade. De tidiga utkasten (skall scanna in några av dem någon gång och visa för er) behövde jag för att kunna förstå vad jag verkligen ville göra och vilka idéer som inte skulle kunna fungera i sammanhanget.

Även de misslyckade projekten var alltså viktiga. Poängen var att jag avslutade dem i tid. Om jag skulle tvingas till att slutföra alla projekt så skulle jag säkert tappa orken, eftersom många var dåliga från början.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Resan är målet.

Iofs håller jag med om att det är tråkigt om inga idéer någonsin blir färdiga, men jag tycker faktiskt inte att en ogenomförd idé är helt bortkastad.
Jag menar inte heller att allt måste slutföras (vilket mitt källkodsbibliotek vittnar om (av 300-400 påbörjade projekt är det kanske 5-10 som jag drivit så långt att de är användbara för någon annan än mig själv)...). Däremot måste man ibland göra en seriös ansats och försöka driva något så pass långt att det är spelbart.

Att driva något så att det blir färdigt är bara tråkigt, då finns det inte längre något kvar att upptäcka, ingen dynamik. Då är produkten död.

Det viktiga är att man åtminstone försöker driva något projekt till ett stadium där det är användbart. Om allting bara blir lösa ideer som inte funkar så kommar man ingen vart och tappar snart sugen.

Man Mountainman

Storsvagåret
billigtabletop

Någon som har lust att göra ett tabletop som man kan spela med några lådor hederliga billiga och omålade plastsoldater?

Jag såg något dylikt i ett gammalt nummer av AlterEgo. Du får leta själv :gremsmile:.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Krille

Super Moderator
Man kan ju påbörja resan också...

• En häftig idé uppenbarar sig (förmodligen pga något datorspel, film eller fräck nyhet på TV).
  • Ett inlägg om saken dyker upp på forumet där hjälp eftersöks.
  • Fyra till sex inlägg senare så har han en klase tips, idéer etc.
  • Sen är det tyst i en månad.
  • Och vips dyker glittersnus upp med en ny idé och skrotar prompt den andra.

PAX

Jordisk Äventyrare
Eller nya resor

Tror nog att många fungerar så. Dessutom så måste man kunna kasta bort/förpassa bra förslag och ideér för att kanske kunna finna bättre, intressantare och roligare.

Troberg

Sinister eater
Re: Äh, det behöver du inte

AlterEgo nr 9
För sent, har redan hittat den. Det var dock inte riktigt vad jag var ute efter, det var lite för seriöst för min smak.

Jag vill ha ett kvickt spel, ett slags 'Army men' som tabletop. Kanske till och med med plastsoldater som symboliserar plastsoldater, precis som i Army men...

Krille

Super Moderator
Legosoldater?

"Jag vill ha ett kvickt spel, ett slags 'Army men' som tabletop. Kanske till och med med plastsoldater som symboliserar plastsoldater, precis som i Army men... "

På ett gammalt LinCon så fanns det ett lego-arrangemang. Jupp, man krigade med riddarlego. Skaffa en armé på Stor&Liten och börja kriga! Regelsystemet var föredömligt enkelt och följde "lego-standard": en gubbe kan röra sig sex piggar plus sin egen läng i valfri riktning, så länge som gubben fysiskt får plats i terrängen.