Brinnande oljefläck
Jag och kompisarna hade rätt kul med CC när det begav sig, fast det berodde kanske mer på stämningsfulla komponenter än på bra regler. Jag minns också att de förbannade skadebrickorna var aningen för stora för att passa på bilformuläret, vilket krånglade till det. Det fanns en rad scenarior i en gammal Sinkadus som såg riktigt kul ut, bla. ett med "rullande spelplan" så att man kunde spela äkta motorvägsscenarier. Fräckt!
Det vore bättre om man gjorde sina drag samtidigt dolt och sedan visade för varandra, eller något, så att man kunde lura och finta varandra. Det hade fångat känslan av fordonsstrid bättre, i min mening.
Det där hade jag också svårt för. Vi spelade ett antal flygspel i samma veva, de var oftast upplagda så att man valde manöver först och sedan flyttade, vilket gav mer realism. Dessutom brukade regler finnas för "tailing", så att man kunde få viss info om motspelarens drag om man låg bakom honom. En sådan mod till CC kunde varit intressant.
Något annat som störde var spelplanens "punkter", där diagonala förflyttningar var längre än räta. Det kanske kvittade eftersom alla avstånd mättes i punkter, men det kändes på något sätt fel.
Och apropå pillrigt... var det någon som spelade Car Wars? Jag ägde det och tyckte att det såg helhäftigt ut, men det blev aldrig av att vi spelade det. Möjligen för att jag aldrig riktigt förstod flyttningssystemet som var typ semi-baserat på ett rutnät (men ändå var mer eller mindre fritt, skumt).
Ett annat bil-lir jag minns var "Dark Future", det hade snygga plastbilar och cool spelplan. Jag såg dock bara kartongen på det spelet.
/Sax, Killer Fiats