Nekromanti Combat Cars

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nån som spelat? Hur funkar det? Är det kul? Alltid varit lite nyfiken på det då jag funderat på fordonsstrider.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har spelat det. Det var väl helt okej, även om det kändes rätt obalanserat. Jag vill till exempel minnas att den överlägset bästa strategin var att ladda upp med raketer (det grövsta vapnet) och sedan köra förbi motståndaren och tömma rubbet i den del av hans bil som hade sämst pansar.

Annars tyckte jag att samlartennfigursspelet med beväpnade stridsbilar som kom för ett par år sedan verkade intressant, men testade aldrig att spela det. (Minns heller inte vad det hette.)

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Annars tyckte jag att samlartennfigursspelet med beväpnade stridsbilar som kom för ett par år sedan verkade intressant, men testade aldrig att spela det. (Minns heller inte vad det hette.)
Krash.

Kör man bara med grundboxen och tillhörande påsar är det rätt OK. Däremot är alla expansioner mest "splatbooks"-motsvarigheter, dvs all spelbalans försvinner direkt. Samma sak med Ronin från samma företag där man spelar stora animerobotar enligt liknande princip. Sedan är Krashbilarna ofta ganska taffligt gjutna, men ändå...

Mitt förslag: Köp in två grundbilar och så många gamla påsar som möjligt. Köp en hög små magneter. Spendera en frustrerad eftermiddag med att slipa bort gjutskägg etc från bilarna. Byt ut pluttarna man ska limma saker på mot magneter. Sätt magneter på all utrustning. Måla. Rocka loss! =)

//Krank, som totalt har en dylikt utrustad bil, sen tog pengarna till magneter slut

Rising

Vila i frid
Problemet var att det var pillrigt som fan, vilket tog bort det mesta av fartkänslan och intensiteten.

Krash var roligare, då det hade enklare och mer strömlinjeformade regler.

Men det är ett koncept som inte fungerar så himla bra i brädspel. Något jag saknar är bland annat möjligheten att skaka av sig förföljare. Det vore bättre om man gjorde sina drag samtidigt dolt och sedan visade för varandra, eller något, så att man kunde lura och finta varandra. Det hade fångat känslan av fordonsstrid bättre, i min mening.

Saxifrage

Hero
Brinnande oljefläck

Jag och kompisarna hade rätt kul med CC när det begav sig, fast det berodde kanske mer på stämningsfulla komponenter än på bra regler. Jag minns också att de förbannade skadebrickorna var aningen för stora för att passa på bilformuläret, vilket krånglade till det. Det fanns en rad scenarior i en gammal Sinkadus som såg riktigt kul ut, bla. ett med "rullande spelplan" så att man kunde spela äkta motorvägsscenarier. Fräckt!

Det vore bättre om man gjorde sina drag samtidigt dolt och sedan visade för varandra, eller något, så att man kunde lura och finta varandra. Det hade fångat känslan av fordonsstrid bättre, i min mening.

Det där hade jag också svårt för. Vi spelade ett antal flygspel i samma veva, de var oftast upplagda så att man valde manöver först och sedan flyttade, vilket gav mer realism. Dessutom brukade regler finnas för "tailing", så att man kunde få viss info om motspelarens drag om man låg bakom honom. En sådan mod till CC kunde varit intressant.

Något annat som störde var spelplanens "punkter", där diagonala förflyttningar var längre än räta. Det kanske kvittade eftersom alla avstånd mättes i punkter, men det kändes på något sätt fel.

Och apropå pillrigt... var det någon som spelade Car Wars? Jag ägde det och tyckte att det såg helhäftigt ut, men det blev aldrig av att vi spelade det. Möjligen för att jag aldrig riktigt förstod flyttningssystemet som var typ semi-baserat på ett rutnät (men ändå var mer eller mindre fritt, skumt).

Ett annat bil-lir jag minns var "Dark Future", det hade snygga plastbilar och cool spelplan. Jag såg dock bara kartongen på det spelet.

/Sax, Killer Fiats

Rising

Vila i frid
Re: Brinnande oljefläck

Det fanns en rad scenarior i en gammal Sinkadus som såg riktigt kul ut, bla. ett med "rullande spelplan" så att man kunde spela äkta motorvägsscenarier. Fräckt!
Ja, den kommer jag ihåg! I det scenariot åkte ett långsamt, hårt bepansrat fordon framåt på den där motorvägen, skyddad av bilarna från det ena laget. De i det andra laget skulle försöka hinna upp och demolera det där fordonet.

Det var ett oerhört häftigt scenario.

Dessutom brukade regler finnas för "tailing", så att man kunde få viss info om motspelarens drag om man låg bakom honom
Ah. Smart. Hoppas Krille kommer hit och läser, för han går i tankar om flygplansstrider.

Något annat som störde var spelplanens "punkter", där diagonala förflyttningar var längre än räta. Det kanske kvittade eftersom alla avstånd mättes i punkter, men det kändes på något sätt fel.
Jag blev rätt fascinerad av Axis & Allies-sjöfartsstridsspelet (som jag såg på SSK), för där använder man en spelplan med kvadratiska rutor som är placerade ungefär som tegelstenar i en klassisk tegelstensmur; alltså varannan rad är förskjuten en halv ruta. Det skapar i praktiken ett hexagonmönster, fast med kvadrater som är enklare att rita och som därmed underlättar för hobbyister som vill rita sina egna planer. Enkelt och smart.

I övrigt har du mer koll på bilspel än jag.

Saxifrage

Hero
Re: Brinnande oljefläck

Ja, den kommer jag ihåg! I det scenariot åkte ett långsamt, hårt bepansrat fordon framåt på den där motorvägen, skyddad av bilarna från det ena laget. De i det andra laget skulle försöka hinna upp och demolera det där fordonet.

Just det, "Goliat" tror jag att pansarfordonet hette! Det var ett grymt läckert scenario. Och precis som mycket annat grymt i Sinkadus så lirade vi det aldrig... :gremfrown:

Angående tailing: flygliret jag tänker på var "Top Gun" (länk på boardgamegeek). Det var genialt i sin enkelhet: innan man flyttade valde man en manöver från ett standardblad; alla manövrer hade koder (4-5, 1-6 etc) så att man kunde visa sin manöver med två tärningar. Alla spelare visade och flyttade samtidigt, sedan kunde man skjuta om det var läge. Grejen var att om man hamnade i en särskild zon bakom motståndaren, så var han tvungen att tala om vilket håll han svängde åt i nästa runda (höger/vänster/rakt fram, och även i höjd om man körde med avancerade regler). Det var särskilt coolt i kombination med hur vapnen funkade: man kunde skjuta med kanon, som bara funkade på nära håll, med IR-robotar, som bara funkade i en zon bakom motståndaren, eller radarstyrda robotar, som krävde att man höll motståndaren i sikte (låsning) i en runda. Den skönaste taktiken var att komma in bakom motståndaren, låsa en radarrobot och utnyttja "tailing" så att man kunde hålla kvar siktet nästa runda. Det var sweeeeet... :tekopp:

/Sax, vältrar sig i spelnostalgi...

Organ

Out of time, out of mind
Att taila

Wings of War har en ganska enkel men fungerande tailing-regel; I WoW så lägger man ut manöverkort dolt och alla avslöjar dem en och en (precis som Roborally fast med tre kort). Den som tailar får, om denne vill, byta plats på de kvarvarande korten efter att den som blir tailad visat sitt första kort. Det ger den som tailar en liten edge över sin motståndare utan att för den delen ha denne i en ask.

/Anders

Krille

Super Moderator
Car Wars och Dark Future

Och apropå pillrigt... var det någon som spelade Car Wars?
Jag har ett särskilt varmt minne av det, när en bil körde in i en vägg i typ 270. Ägaren plockar fram en näve med små yttepyttiga T6or, typ dem man får i Pirates of the Spanish Main eller Rocketmen. "Så här mycket skada får du." Sen lyfte han bort bilen från planen, tog en påse med skräp och släppte ut en bit över den plats där bilen stod. "Det här är vad som är kvar!"

Ett annat bil-lir jag minns var "Dark Future", det hade snygga plastbilar och cool spelplan. Jag såg dock bara kartongen på det spelet.
Det var på många sätt ett vettigare spel. Till att börja med så byggde det på att man körde på en väg, istället för på en stor parkeringsplan. Att man kunde använda vanliga leksaksbilar som fordon var också ett stort plus.

Jag har för mig att jag gillade reglerna i Dark Future mer också och jag minns särskilt att stämingen i spelet var synnerligen Mad Maxig, mycket mer så än i både Car Wars och Combat Cars. Det fanns i vanlig ordning en klase med bakgrund med i det, och letar man lite i Neotech så kan man hitta bitar som inspirerades av Dark Future-miljön. Den biten är mitt fel. :gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Car Wars och Dark Future

Jag spelade en hel del Car Wars när spelet var nytt kring 1980. Mitt främsta minne var att de flesta spelarna körde som idioter och vurpade med bilarna stup i kvarten. Vi hade väl sett för många bilkrascharfilmer på bio. :gremwink: Kul var det i alla fall.

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Car Wars och Dark Future

Car Wars rockar fett. Några Car Wars-klassiker samlade från flera års spelande.

* Två spelare kör chicken race på the main drag. De kommer upp i 100 blås var och har en tum mellan sig. Ett segment kvar till katastrofen... spelarna skriver upp på varsin lapp om de tänker köra rakt fram, väja och i så fall åt vilket håll. Lapparna avslöjas. Den ena väljer att väja höger (ur sin egen synvinkel). Den andra väjer vänster (från sitt håll sett). En snabb uträkning ger vid handen att båda har givit varandra tillräckligt mycket i skada för att köra igenom den andres frontpansar, igenom alla saker som finns inuti bilen, och ut genom bakpansaret. Efter en snabb förhandling tar båda spelarna bort sina bil-markörer och ersätter dem av en krater-markör.

* I reglerna för att bygga bensinbilar (den typiska Car Wars-bilen är, hör och häpna, en elbil - väldigt o-Mad Max egentligen) står det gång efter annan: "Glöm inte att köpa eldsläckare!" Det gjorde jag. Men inte att köpa eldkastare. Med ammodepån bredvid bensintanken. Hoppsan. Den resulterande explosionen när någon sköt hål på mitt pansar med en laser tog ut två bilar till förutom min egen.

* Och så den som tar kakan: en spelare kraschar in genom dörrarna på sjukhuset (Muskogee Mayhem-kartan), lyckas mirakulöst klara av alla manöverhazards det innebär att köra igenom väggar, över folk, uppför trappor etc men tappar till slut kontrollen och kraschar ut genom en vägg på andra våningen. På gatan nedanför glider en annan spelare förbi i godan ro - trodde han. För ett ögonblick trodde vi alla att vi spelade Battletech (jfr "Death from Above"-regeln i sagda spel).

I guess you had to be there.

Car Wars forever!
hälsar
Örnie