Nekromanti Conan d20?

anth

Vetefan
Jag såg att SF bok fått in Conan d20, men jag är lite skeptisk:
vi snackar 350 sidor i färg (bra),
vi snackar credits till Theo B på första sidan (cool),
MEN - vi snackar en halv tusenlapp!!! :gremshocked:
Någonstans här går smärtgränsen till och med för en rollspelsmissbrukare som jag.
För så mycket pengar vill jag ha en garanterad kvalitetsprodukt.
Vi talar betyg som 5/5, eller möjligtvis 9/10.
Min fråga är helt enkelt: är den värd att köpa?

chrull

Stockholm Kartell
4,5/5 då? :gremsmile:

jag har den inte. bara bläddrat lite. (men det var mest fjäderfäet som bläddrade...) men jag noterade att alla vapen var blodiga. också minns jag en barbarkvinna med stora rattar och gigantisk växelspa... svärd. SVÄRD menade jag.

mer än så kan jag inte hjälpa.

chrull

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har bara bläddrat igenom den och tyvärr får man inte mycket för att den är i färg. Få bilder som dessutom är fula. Dålig formgivning över lag.

Till plussidorna kan nämnas att man får en kvinnlig bröstvårta på varje uppslag.

/Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lägg till detta...

...att de tydligen har anammat stilen att ha blinda korrekturläsare. Mekaniskt ska det vara ett bra spel, men texten är fylld till bredden av pinsamma redigeringsmissar. Och layouten är snäppet bättre än vad Mongoose brukar ha, så nu är de bara dåliga istället för urusla.

Enligt uppgift (har inte haft tid att läsa igenom boken själv) är dock infom om Conans värld bra.

Kartan var inte så snygg som jag först tyckte, såg jag när jag tittade närmare på den.

Hmmm... köpa eller inte? Om du gillar Conan så köp den*. Reglerna funkar och man kan alltid använda en massa andra d20-iterationer också om man vill tweaka reglerna.

Om du är neutral gentemot Conan, så köp nått annat kul. Unearthed Arcana, eller Midnight, eller Morningstar eller Dawnforge, till exempel. Eller Västmark**, jag har hört att man kan spela vad som helst med det otroligt flexibla systemet... så varför inte Conan.

M.

* såvida du inte anser att d20 vanghelgar Conan och våldtar dina andra regelböcker genom sin blotta existens. Då ska du inte köpa Conan d20. Men då verkar det som om du hänger på fel forum, grabben! :gremlaugh:

** Lika bra att tipsa om det själv, så slipper Västmarkarna slita ut sina fingrar.

anth

Vetefan
Re: Lägg till detta...

Om du är neutral gentemot Conan, så köp nått annat kul. Unearthed Arcana, eller Midnight, eller Morningstar eller Dawnforge, till exempel. Eller Västmark
Jag är rollspelsmissbrukare, du får komma med lite mer exotiska förslag - annars får jag dubletter i min samling. :gremwink:

de tydligen har anammat stilen att ha blinda korrekturläsare. Mekaniskt ska det vara ett bra spel, men texten är fylld till bredden av pinsamma redigeringsmissar. Och layouten är snäppet bättre än vad Mongoose brukar ha, så nu är de bara dåliga istället för urusla.
De verkar ha massor med innovativa lösningar för lowfantasy (vilket jag tycker om).
Tyvärr så verkar Mongoose leva upp till sitt dåliga rykte Är man van vid kvalitetsprodukter som Arcana Unearthed och Midninght så kommer det antagligen känns som ett nerköp.

anth

Vetefan
Re: Recension ...

Recensenten ger den snittbetyget 13 på en 3–18-skala.
Ungefär vad jag misstänkte.
Nya innovativa regler för strid och magi, bra anpassning för low fantasy - allt redigerat av en 5-åring. :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tröst? [ANT]

Den är nästan enhundring billigare på www.adlibris.se... :gremwink:

För oss som handlar på distans ökar prismarginalen ytterligare tack vare billig frakt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej...

...Jag trorv erkoligeni inte att spelet är ngpot vidare, med tanke på att det är Conan... Jag gillar inte Conana oc jag gillar inte Arnold, men man vet ju aldrig förhoppnigsvis har jag fel och alla conanfans kan skatta sig lycjkliga åt en schysst bok.

/Yassilus, numer förälskad...

chrull

Stockholm Kartell
Re: Okej...

hahahaha. HAHAHAHAHAHAHAHA.

Yassilus. mate. don't never surf da net while drunk.

det slutar bara med beställningar från japan, roddmaskiner eller stora paket böcker som bara dyker upp.
Eller pinsamma inlägg på forumet.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu rör det på sig

Många blev ledsna över produktionsvärdet av Conan d20 (många blev glada över spelmekaniken också, visserligen). Så många blev ledsna över att boken var dyr och inte tillräckligt korrekturläst att Mongoose nu säger så här:

Feeling a little disenchanted with the first printing of Conan? Don't worry too much - we are currently looking into launching the Sons of Cimmeria program. What this will basically be is a 'private' club for those who bought the first printing, and will give access to all sorts of bits and bobs we would not normally offer, some freebies and (cross fingers) a discounted second printing rulebook. We just need to square a few things away, but look out for an announcement soon.

http://www.mongoosepublishing.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1235&start=75

Det ska bli intressant att se vad de hittar på. Jag har första tryckninen, och kommer att dra nytta av vad det nu är som MGP hittar på, och berätta för er andra vad det är!

M. - er guide i d20-jungeln, eller den största och mest okritiska d20 fanboyen på denna planet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storleken har väl ingen betydelse...?

Det ska bli intressant att se vad de hittar på. Jag har första tryckninen, och kommer att dra nytta av vad det nu är som MGP hittar på, och berätta för er andra vad det är!

M. - er guide i d20-jungeln, eller den största och mest okritiska d20 fanboyen på denna planet
Hörrududu Magnus... du är ju inte alls särskilt stor. :gremwink: Det där med okritisk lämnar jag åt nån annan att bedömma dock!

Tycker du jobbar på jäkligt bra med att sprida nyheter och rykten - det tycker vi om! :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Men...

* såvida du inte anser att d20 vanghelgar Conan och våldtar dina andra regelböcker genom sin blotta existens. Då ska du inte köpa Conan d20.
Well...då befinner man sig istället sitsen att man älskar Conan och Hyboria och Howard, men inte någonsin kan tänka sig att spela (eller köpa?) ett D20-spel (därmed inte sagt att det vanhelgar ens bokhylla). Och det är sådant som gör en bitter.

...och sedan hör man talas om priset...

...och ändå överväger man att köpa det? Vad är det för fel på mig :gremfrown:

(Det här inlägget ska alltså bara delvis tolkas som ett elakt menat påhopp på D20. Huvudsyftet är att uppmuntra er att övertala mig att köpa spelet, eller motsatsen...(och den första meningen i stycket är ironi).

- Ymir, förhoppningsvis garderad Hyboriaälskare

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Testa...

...att leta upp GURPS Conan. Kanske finns på eBay eller nått sånt.

Eller vänta tills andra tryckningen av Conan d20. Den ska vara bättre redigerad.

Infon om Hyboria ska vara bra som fan i Conan d20, men jag ska kolla hur många sidor det är. Lite trist att betala 500 pistoleros om infon är på 30 sidor. Återkommer ikväll!

Magnus - d20 pimp

Ymir

Liten kantbaron
Re: Testa...

GURPS Conan har jag, om än inte...ja...i original. Men det står ju uppräknat bland mina favoritspel :)

Men jo, jag är väldigt nyfiken på hur mycket av D20 Conan som är användbart om man totalt ignorerar hela regelsystemet. Mao, hur mycket världsinformation?

- Ymir, kan ju vänta på andra upplagan, iofs...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
And the grand total of Conan non-d20 goodness...

...är cirka 110 sidor. Det är ju insprängt en massa info i regelbitarna också, och jag tror att du kan ha viss nytta av Bestiary- och Sorcery-avsnitten, plus lite andra regler som kan användas till vilket spel som helst, vilket i så fall skulle öka antalet användbara sidor till cirka 140 - 160, på ett ungefär.

Lite dyrt med 500 spänn för 110 - 160 sidor. Vänta på andra tryckningen, det rekommenderar jag.

M.

Big Marco

Läskig
Re: And the grand total of Conan non-d20 goodness...

Finns det någon indikation när en sådan kommer? Tar det tre månader eller tre år?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Enligt Mongoose

Det enda jag har att gå på är deras information om att Conan-spelet säljer bättre än något annat spel de gjort. Mycket, mycket bättre än Babylon 5, som var deras storsäljare innan.

Så jag tror hellre på tre månader än tre år.

M.