Nekromanti Conan d20?

Morgath

Warrior
Re: Enligt Mongoose

Jag förstår inta varför alla hela tiden säger att Conand20 kostar 500 pix. Den kostar typ $49, vilket jag har svårt att få till SEK 500. På vissa platser på nätet går det att få boken med $10 rabatt. Själv köpte jag boken för $39 + frakt. Med tanke på att dollarn är så låg är det ju värt det! Så klaga för 17 inte på priset!

Krille

Super Moderator

"Jag förstår inta varför alla hela tiden säger att Conand20 kostar 500 pix. Den kostar typ $49, vilket jag har svårt att få till SEK 500."

Enkelt. Frakt, distribution, tull och moms.

Staffan

Myrmidon

Grejen är att de flesta ställen jag känner till här i Sverige verkar ha "missat" att dollarn rasat den senaste tiden, och prissätter sina grejer som om dollarn fortfarande vore uppe i över 9 kr. Jag vet inte om detta problem härrör sig från distributörerna eller återförsäljarna.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Den kostar typ $49
$49,95 för att vara exakt.

vilket jag har svårt att få till SEK 500.
Skall du göra en rättvis jämförelse med utlandet, måste du titta på vad den kostar utan moms. Det är ju inte butikernas fel att vi har en av världens högsta skatter på konsumtion.

USA (exklusive moms): $49,95
Sverige (exklusive moms): 398,40 kr (498 kr inklusive moms)

Det ger en kalkylerad växelkurs på 398,40/49,95 = 7,976 kr/$

Det är visserligen lite högre än bankens växelkurs, men så är frakten lite högre för svenska butiker än för amerikanska.

Sedan är ju givetvis all prissättning fri, så det kan finnas butiker som är villiga att skära radikalt i den kalkylen för att få sälja lite extra.

/Mikael

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bokmoms?

Sverige (exklusive moms): 398,40 kr (498 kr inklusive moms)
Men bokmomsen är ju bara 6%, vilket borde ge ett pris på ca 420 kr. Inte kan väl en rollspelsbok räknas som något annat än en bok, speciellt inte när den säljs i en bokhandel.

/tobias

anth

Vetefan
Re: Bokmoms?

Men bokmomsen är ju bara 6%, vilket borde ge ett pris på ca 420 kr. Inte kan väl en rollspelsbok räknas som något annat än en bok, speciellt inte när den säljs i en bokhandel.
Jag trodde att en rollspelsbok räknades som en rollSPELSbok och inte som en rollspelsBOK, och på spel är det väl 25% moms?

Krille

Super Moderator

"Jag trodde att en rollspelsbok räknades som en rollSPELSbok och inte som en rollspelsBOK, och på spel är det väl 25% moms?"

Faktiskt inte. Har den ett ISBN så är det en bok. Huruvida det är en handbok i spelande, en faktabok om högeranarkistiska konspirationer eller ett skönlitterärt verk spelar i sammanhanget ingen bandy.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag trodde att en rollspelsbok räknades som en rollSPELSbok och inte som en rollspelsBOK, och på spel är det väl 25% moms?
Vem räknar den som det? Hur svårt är det att argumentera för att det är en bok? Den har pärmar, sidor, text, inga tärningar, inga spelplaner. Ergo: en bok.

/tobias

Morgath

Warrior

OK. Jag har jobbat inom boklådebranschen på tre ställen och där jag jobbade köpte man in böcker (svenska som utländska) till "grossistpris". Dock så hade man en väldigt hög marginal på utländska böcker (vilket beror på att det inte är särskilt många som säljer utländska böcker och att efterfrågan inte är stor).

Det har INTE så mycket med frakt, distribution, tull och moms (särskilt inte för internetboklådor) att göra. Tillgång och efterfrågan styr dock en hel del samt vinstmarginaler för företaget i fråga.

För att förändra denna situation kan man som konsument tjäna (på lång och kort sikt) på att vara uppmärksam och se sig om i omvärlden (läs internet) efter billigast pris. Detta sätter press på boklådorna.

Jag pröjsade ungefär $49 (inklusive frakt) för min Conand20. I dagens dollarvärde blir det SEK 375:- ungefär. Inte 500.

/andreas

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men bokmomsen är ju bara 6%, vilket borde ge ett pris på ca 420 kr.
Du har helt rätt. Jag glömde att en speciell momssats infördes för böcker (bl.a.) för några år sedan. Då blir ju kalkylen för Conan d20:

Svenskt pris exklusive moms: 469,81 kr

Kalkylerad växelkurs: 469,81/49,95 = 9,4056 kr/$

Detta är givetvis alldeles för högt. Om de inte flyger över böckerna en och en med kurir, kan man inte ursäkta det med högre frakter.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Priskalkyler

där jag jobbade köpte man in böcker (svenska som utländska) till "grossistpris".
Självklart köper man inte in sina produkter till listpris. Man får en saftig rabatt utifrån listpriset för att täcka de kostnader man har såsom lokalhyra, löner, etc. Men fortfarande är det vettigt att jämföra amerikanskt listpris med svenskt försäljningspris (exklusive moms). Både den svenske och den amerikanske handlaren kalkylerar antagligen med ungefär samma marginal.

Tillgång och efterfrågan styr dock en hel del samt vinstmarginaler för företaget i fråga.
En generell vinstmarginal är ju vettigt att räkna ut, men tillgång och efterfrågan styr bara till mycket liten del när det gäller rollspelsböcker. De flesta jag kände till satte en viss omräkningsfaktor från utländskt listpris (beroende på vilken marginal man behövde) och reade eventuellt ut några enstaka titlar ibland.

Men, självklart, om man kan skära ner sina omkostnader, kan man också hålla lägre priser.

I dagens dollarvärde blir det SEK 375:- ungefär. Inte 500.
Vilket betyder att en rollspelsbutik borde klara att sälja den för runt 400 kr (inklusive 6% moms). Om man är iskall nog att kalkylera med en dollarkurs på 7,50. Jag skulle nog (om jag fortfarande hade rollspelsbutik) lägga mig på 8,00 och sälja den för 420 kr.

/Mikael - har ju inte rollspelsbutik längre

Big Marco

Läskig
Re: Priskalkyler

/Mikael - har ju inte rollspelsbutik längre

Det har inte Göteborg heller. ,-) Kanske dags att starta "Advanced Titan"? =)

Melkor

Veteran

"En bok är en bok är en bok". 6% är det som gäller OM man inte säljer den elektroniskt, typ PDF, då klassas den som Tjänst av Skatteverket och då blir det 25%. Jag vet jag har gjort misstaget att sälja böcker i elektronisk form med 6% moms. Hoppas dom inte kommer på mig :gremgrin:

//galastro