Inga extra tärningsslag behövs.
Istället för att ha ett värde (Armor Class) - har man två värden (Dodge och Parry). Försvararen väljer oftast vilket värde han vill använda. Bra Parry väljer att försvara sig med Parry, medan en person med bra Dodge väljer att försvara sig med Dodge. Vissa typer av attacker gör att du måste välja en specifik försvarsmanöver - skjutvapen till exempel kan bara Dodge skydda dig mot.
Exempel: Cohen har i obeväpnad form Dodge 13 och Parry 11. Han brukar vanligtvis då välja att ducka istället för att parera. En stor sköld ger honom +4 i Parry, så med en sköld i handen är det smartare att göra Parry, för då får han (11+4)=15 i försvarsvärde. Sköld eller ej - blir han beskjuten av pilbågstrupper så är det hans Dodge-värde på 13 som gäller.
När man anfaller kan man välja att antingen försöka slå hårt för att krossa sig igenom fiendens pansar, eller slå precist och exakt för att hitta en glipa i pansaret. Att slå hårt är enkelt, men det man slår på får dra av sitt fullla pansarvärde från skadan. Slår man istället med Finesse för att hitta glipan är det svårare. Ett bra pansar (ett med högt Armor Value) har få glipor att sticka i. Därför måste man slå försvararens Dodge eller Parry med en marginal lika med eller högre än pansarets Armor Value. Men lyckas man dras ingenting från skadan.
Exempel: Kuzma ger sig på en vakt i Messantia och försöker Finessa sig igenom dennes pansar med sitt kortsvärd. Vakten har Parry 12 och en rustning med hjälm för ett totalt Armor Value på 5. Kuzma måste slå (12+5)=17 eller bättre på sin To Hit för att komma igenom en glipa. Hennes vän Cohen slår hårt istället och behöver bara slå 12 för att träffa, men hans skada minskas då automatiskt med 5.
Överkurs:
Många vapen har ett Armor Penetration Value, ett mått på hur bra det är på att gå igenom pansar när man slår hårt. Om vapnets Armor Penetration + användarens Strength Bonus är lika med eller högre än försvararens Armor Value så räknas bara halva rustningens Armor Value av från attacken.
Exempel: Cohen med Strength bonus +4 och en hammare med Armor Penetration 2 har totalt 6 i Armor Penetration. Slår han mot en fullt bepansrad riddare med Armor Value 10 händer inget särskilt. Om Cohen däremot byter vapen till ett tvåhandssvärd med Armor Penetration 6 har han totalt 10 och då får riddaren bara räkna av 5 (halva sitt Armor Value) från skadan Cohen gör.
EDIT: Håller man ett vapen tvåhandat räknas ens STR-bonus som ×1.5, detta ger Cohen en total Armor Penetration på 12 med tvåhandssvärdet.