Nekromanti Conan d20

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Jag har förstått att det är en del regelskillnader mellan det vanliga d20-systemet och det som används i Conan. Vad jag förstått så funkar inte träffsystemet som brukligt och AC verkar även det ha hivats i värtan. Dessutom ser jag att det införts något som heter Dodge och Parry. Någon som snabbt kan dra skillnaderna?

/Anders
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Istället för AC har pansar ett Armor Value som dras av från skadan som en träff gör. Fungerar som Damage Reduction eller ABS (från gamla Drakar och Demoner).

För att försvara sig har man Dodge och Parry. Dodge är att undvika att bli träffad och Parry är att sätta något emellan sig och skadeprylen. Sköldar ger plus på Parry. Olika klasser blir olika bra på Dodge eller Parry. Soldier kan Parry - Barbarer kan Dodge.

Träffsystem: Du kan i närstrid slåss normalt (STR som plus på To Hit) eller Finesse Fighting (DEX som plus på To Hit). Alla kan slåss på båda sätten och du väljer inför varje runda vilken metod du ska ta. Normal fajta försöker bara slå igenom pansaret med en massa skada - Finesse försöker komma runt pansaret helt och hållet.
Normal attack mot Parry eller Dodge lyckat ger skada som sänks av Armor Value. Finesse mot Parry+AV eller Dodge+AV, lyckat ger skada som INTE sänks av AV utan går direkt in.

I mitt tycke ett MYCKET bra system.
 
G

Guest

Guest
Dessutom kan man boosta sin Dodge, Parry, To Hit värden med andra grundegenskaper än STR eller DEX. Finns Feats där CHA ökar din Parry, eller INT som ger dig skadebonus istället för STR....

Håller med, Conan-systemet är mycket bra..
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Jo det där låter ju mycket trevligt (som gamla DoD eller Stormbringer), men charmen med D&D 3.5 är ju att striderna går ganska fort. Tar inte strider enormt mycket längre tid med extra tärningsslag och huvudräkning i varje attack?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tar inte strider enormt mycket längre tid med extra tärningsslag och huvudräkning i varje attack?
Jag ser huvudräkningen, och håller med (med förbehållet att snabbare inte alltid är bättre - och 3.5 kan vara långsamt så det förslår), men inte tärningsslaget?

Erik
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
(det var jättelänge sedan jag läste genom Conan så jag frågar här isf att slå upp det)

Normal attack mot Parry eller Dodge lyckat ger skada som sänks av Armor Value. Finesse mot Parry+AV eller Dodge+AV, lyckat ger skada som INTE sänks av AV utan går direkt in.

Effekten är att med Finesse har du då ingen skadebonus, eller? Ergo, lägre skadespann från attacken men du slipper räkna av AV?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Nej ,effekten av Finesse är att det är svårare att träffa. Man lägger till AV till svårighetsgraden för att träffa (precis som AC, med andra ord), men om man lyckas går man förbi rustningen helt och hållet. Med en vanlig attack slår man utan att lägga till AV till svårighetsgraden, men man gör mindre skada, då AV dras av från skadan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Jaha, så man kan alltså lite förenklat säga att man väljer ifall man vill att målets rustning ska dra ner skadan man åsamkar eller göra det svårare att träffa. Eller?

/Anders
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jo, det är så jag har för mig att det är. Plus att ens val också beror på ifall man kör hög DEX eller hög STR. En tjuv med schysst DEX och Sneak Attack kan vara rent förödande.
 
G

Guest

Guest
Man får lägga till STR på skadan men inte till ditt vapens AP.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Inga extra tärningsslag behövs.

Istället för att ha ett värde (Armor Class) - har man två värden (Dodge och Parry). Försvararen väljer oftast vilket värde han vill använda. Bra Parry väljer att försvara sig med Parry, medan en person med bra Dodge väljer att försvara sig med Dodge. Vissa typer av attacker gör att du måste välja en specifik försvarsmanöver - skjutvapen till exempel kan bara Dodge skydda dig mot.

Exempel: Cohen har i obeväpnad form Dodge 13 och Parry 11. Han brukar vanligtvis då välja att ducka istället för att parera. En stor sköld ger honom +4 i Parry, så med en sköld i handen är det smartare att göra Parry, för då får han (11+4)=15 i försvarsvärde. Sköld eller ej - blir han beskjuten av pilbågstrupper så är det hans Dodge-värde på 13 som gäller.

När man anfaller kan man välja att antingen försöka slå hårt för att krossa sig igenom fiendens pansar, eller slå precist och exakt för att hitta en glipa i pansaret. Att slå hårt är enkelt, men det man slår på får dra av sitt fullla pansarvärde från skadan. Slår man istället med Finesse för att hitta glipan är det svårare. Ett bra pansar (ett med högt Armor Value) har få glipor att sticka i. Därför måste man slå försvararens Dodge eller Parry med en marginal lika med eller högre än pansarets Armor Value. Men lyckas man dras ingenting från skadan.

Exempel: Kuzma ger sig på en vakt i Messantia och försöker Finessa sig igenom dennes pansar med sitt kortsvärd. Vakten har Parry 12 och en rustning med hjälm för ett totalt Armor Value på 5. Kuzma måste slå (12+5)=17 eller bättre på sin To Hit för att komma igenom en glipa. Hennes vän Cohen slår hårt istället och behöver bara slå 12 för att träffa, men hans skada minskas då automatiskt med 5.

Överkurs:
Många vapen har ett Armor Penetration Value, ett mått på hur bra det är på att gå igenom pansar när man slår hårt. Om vapnets Armor Penetration + användarens Strength Bonus är lika med eller högre än försvararens Armor Value så räknas bara halva rustningens Armor Value av från attacken.

Exempel: Cohen med Strength bonus +4 och en hammare med Armor Penetration 2 har totalt 6 i Armor Penetration. Slår han mot en fullt bepansrad riddare med Armor Value 10 händer inget särskilt. Om Cohen däremot byter vapen till ett tvåhandssvärd med Armor Penetration 6 har han totalt 10 och då får riddaren bara räkna av 5 (halva sitt Armor Value) från skadan Cohen gör.

EDIT: Håller man ett vapen tvåhandat räknas ens STR-bonus som ×1.5, detta ger Cohen en total Armor Penetration på 12 med tvåhandssvärdet.
 
G

Guest

Guest
Tja, det är en feat som man kan välja om man vill göra en swashbuckler karaktär... Finns vissa krav på den featen, bland annat så måste du slåss med ett svärd, du får inte ha det tvåhandsfattat och får inte ha tyngre rustning är en light armour.

Då får du din CHA extra i parrybonus utöver din STR.

Beskrivningen: You have been trained in the flashy. Western style of swordplay, perheps at one of the great fencing schools of Zingara or Aquilonia.
 
G

Guest

Guest
Sköld eller ej - blir han beskjuten av pilbågstrupper så är det hans Dodge-värde på 13 som gäller.
Inte riktigt rätt va, man får väl alltid tillgodose sig Parrybonusen från sköldar när man använder dodge om man blir anfallen av pilbågar...
 
Top