Nekromanti Conan eller Pathfinder

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Alla genrer kan göras bra eller dåligt.
Alltså, standardfantasy kan göras bra. Det är bara det att för vissa av oss finns det i standardfantasyn såpass mycket som vi inte tycker är så värst spännande eller intressant, att det liksom väger ner såpass mycket att det sällan blir ett bra helhetsintryck.

Vissa tycker inte om angsty vampyrer. Vissa tycker inte om fabeldjurberättelser. Vissa tycker inte om standardfantasy. Det betyder inte att det inte kan berättas bra eller intressanta berättelser i de genrerna, men det betyder att sådana berättelser uppfattas som bra trots genren snarare än på grund av den.

Jag, till exempel, blir direkt avtänd av dvärgar och alver. Och orcer. Och fantasyepik. Och magiakademier. Och medeltidsmiljöer överhuvudtaget. Så om en standardfantasyberättelse blir bra eller intressant i mina ögon, så är det för att skaparen lyckats hitta på något som är så ballt att det liksom slätar över problemen som är inbyggda i genren.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Arfert said:
Alltså, standardfantasy kan göras bra. Det är bara det att för vissa av oss finns det i standardfantasyn såpass mycket som vi inte tycker är så värst spännande eller intressant, att det liksom väger ner såpass mycket att det sällan blir ett bra helhetsintryck.

Vissa tycker inte om angsty vampyrer. Vissa tycker inte om fabeldjurberättelser. Vissa tycker inte om standardfantasy. Det betyder inte att det inte kan berättas bra eller intressanta berättelser i de genrerna, men det betyder att sådana berättelser uppfattas som bra trots genren snarare än på grund av den.

Jag, till exempel, blir direkt avtänd av dvärgar och alver. Och orcer. Och fantasyepik. Och magiakademier. Och medeltidsmiljöer överhuvudtaget. Så om en standardfantasyberättelse blir bra eller intressant i mina ögon, så är det för att skaparen lyckats hitta på något som är så ballt att det liksom slätar över problemen som är inbyggda i genren.
Jag ifrågasätter inte det minsta att folk inte gillar standardfantasy, tycke och smak måste alltid gå först i ens egna val.

Att man däremot besvarar frågan som Persson ställde med "bläää, standardfantasy är tråkigt" är ett rätt märkligt beteende (jag menar inte att du gjorde det, det var någon annan).

tull

Hero
För att återgå till ämnet: Är det inte Pathfinder där man får en ny feat (och därmed så kan man skapa häftiga attacker t.ex.) varannan level istället för var tredje?
LOL eller är det Fantasycraft! :gremwink:

Jag vet inte om jag fick något svar på det men är man lika "bling blingat" utrustad som i forgotten realms? DVS magisk fackla, magiskt svärd, magiska kläder, magisk penningpung, magisk tandborste etc.
Eller är "gear" grejen mer normaliserad i Pathfinder? Förlorar man en massa potential genom att inte ha supermagisk utrustning.

Samt vilka böcker vill man köpa för att kunna lira pathfinder? Vilka är dödsviktiga och vilka vill man ha eftersom de är trevliga och tillför något?
Finns det något som är sjukt onödigt?

Arfert

Facit
Har varken Patfinder-boken eller FantasyCraft här på jobbet, så jag kan inte kolla det där med Feats...

...men när det gäller Pathfinder behöver du enbart grundboken för att spela... och även Monsterboken om du ska spelleda. Thats it.

Mr.Walker

Warrior
Arfert said:
Lätt OT: jag har aldrig fattat flk som dissar spel enbart för att det är standardfantasy. Den mer relevanta frågan är snarare är det BRA standardfantasy?

Det har du helt rätt i! Antingen uttrycket jag mig lite konstigt eller så läste du in väldigt mkt av min mening:)

Det jag egentligen menar är att jag har lite svårt för "dungeons and dragons" fantasy med magiska vapen, levels, dungeons och allt vad det innebär. Alltså jag har i regel lite svårt för highfantasy. Då det gäller bordsrollspel och im jag får välja så föredrar jag lowfantasy eller typ mer medeltid/saga! Däremot har jag inget emot dungeons and dragons PC-spel som tex. Baldurs Gate.

TROTS det så är det ändå något som lockar mig med Pathfinder. Jag kanske helt enkelt vill ha lite välgjord highfantasy emellan åt:)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Persson said:
För att återgå till ämnet: Är det inte Pathfinder där man får en ny feat (och därmed så kan man skapa häftiga attacker t.ex.) varannan level istället för var tredje?

Jag vet inte om jag fick något svar på det men är man lika "bling blingat" utrustad som i forgotten realms? DVS magisk fackla, magiskt svärd, magiska kläder, magisk penningpung, magisk tandborste etc.
Eller är "gear" grejen mer normaliserad i Pathfinder? Förlorar man en massa potential genom att inte ha supermagisk utrustning.

Samt vilka böcker vill man köpa för att kunna lira pathfinder? Vilka är dödsviktiga och vilka vill man ha eftersom de är trevliga och tillför något?
Feats får man varannan level, helt riktigt.

Man är mindre blingad än i Forgotten Realms, det står uttryckligen i regelboken att magiska föremål skall vara ganska sällsynta.

Som Arfert skrev så behöver man regelboken och monsterboken. Om man vill så kan man köpa en kampanjmodul (Pathfinder Gazetteer tror jag att den heter, annars funkar ju vilken d20-kampanj som helst). Det lilla jag sett av köpeäventyren så verkar de innehålla tillräckligt med info för att man inte ska behöva köpa kampanjvärldar, jag har i varje fall inte tänkt köpa någon.

tull

Hero
Vitulv said:
Persson said:

Feats får man varannan level, helt riktigt.

Man är mindre blingad än i Forgotten Realms, det står uttryckligen i regelboken att magiska föremål skall vara ganska sällsynta.

Som Arfert skrev så behöver man regelboken och monsterboken. Om man vill så kan man köpa en kampanjmodul (Pathfinder Gazetteer tror jag att den heter, annars funkar ju vilken d20-kampanj som helst). Det lilla jag sett av köpeäventyren så verkar de innehålla tillräckligt med info för att man inte ska behöva köpa kampanjvärldar, jag har i varje fall inte tänkt köpa någon.
Okej. Jag kommer nog använda pathfindersystemet till Trudvangs värld först och främst. (det är något med stenhårda vikingar som jag gillar)
Dessutom vill jag ha gott om tid på mig att läsa på om Pathfinders värld.
Hur är det med magin? Är den lika superduper som i dnd?

PimPim

Veteran
Paizo har nurfat magi lite jämfört med 3.5. Dom har även balanserat vissa spells. Rent allmänt har dom rättat till dom värsta reglerna i 3.5. Vad det gäller magiska föremål och liknande, man kommer troligen vara rätt bling bling när man når level 14-15 och uppåt.
Gällande Paizos egna värld är den rätt standard fantasy, dom med lite av varje utspritt i välden, allt från Egypten inspirerat till gothic horror fantasy.
Min personliga åsikt är att Pathfinder är överlägset bättre än 3.5.
Angående Conan är jag ingen hejare på det....dock är det väldigt mycket dödligare än vad standard 3.5, Pathfinder är.