Nekromanti Conan: nån har fått tag på den

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Nån har fått tag på Conan-boken, och det är tyvärr inte jag.

http://forum.rpg.net/showthread.php?s=&threadid=97322

Intressant läsning tills vi får tag på boken själva! Låter lovande. Om man nu inte anser att d20 är antikrist och vanhelgar Conan med sin blotta existens. Men för oss okritiska fanboys verkar det i alla fall coolt.

Fate points
Dodge och Parry, inte AC
Rustning som absorberar
"Epic" som i "Storslaget"
Tonvis med info om världen (vilket bekräftar det Paradox bertättat för mig)
Ny världskarta

Jag ser verkligen fram emot den här boken!

M.

(som först skrev "fat points", vilket skulle varit en intressant regelmodifikation)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
som först skrev "fat points", vilket skulle varit en intressant regelmodifikation
Jag tror vi väntar med det tills någon gör rollspel av det gamla datorspelet "Fatman, the caped consumer".
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Fetpoäng

M. (som först skrev "fat points", vilket skulle varit en intressant regelmodifikation)

Som norrlänning har man sedan länge noterat att fölket i Piteå (eller om det är i Älvsbyn) uttalar "fet" just som engelska "fate" - det var en gammal vits i vår WFRP-grupp att klappa sig om magen så fort man nämnde fate points.

--
Åke
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Fetmycket

...ser jag fram till att få denna produkt i brevlådan. Jag har förbeställt den av mongoose, så jag lär väl få den ganska snart i brevlådan hoppas jag.

Någon som vet hur HitPoints funkar i Conan d20? Om rustning absorberar torde ju hp funka på ett annat sätt, annars blir det nära nog omöjligt att banka ihjäl hög-niva RP-er.

Det finns även nya Previews på Conan .
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pitebondska

Min arbetsplats egen Röda Sonja pratar pitebondska, och jo, fejt points blir det.

Är det någon annan här som spelat de gamla TSR-AD&D-äventyren med Conan och Sonja, för övrigt?

Erik
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Och här ger han stridsexempel

Vill ha dessa stridsregler i D&D!
Verkar ju helt mycket mer intressanta än slå - träff, slå - miss (även om jag brukar beskriva striderna mer än så). Det blir nog dock tungt att försöka införa dem i D&D, då det kräver modifikation av alla varelser etc. för strid.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
För att vara tråkig och kritisk...

"Verkar ju helt mycket mer intressanta än slå - träff, slå - miss (även om jag brukar beskriva striderna mer än så)."

Mitt intryck av exemplet var att beskriva var just vad man var tvungen att göra för att få det så verbalt. Rent regelprocedurellt var det ju precis som vanligt: rulla lämpliga tärningar, bokför och administrera, upprepa tills någons HP når noll. Tillägget som jag såg var att man kunde välja vissa extra varianter som gav lite knepigare bokföring på slutet (Finesse-blahat), och sånt har jag sett förr.

Så... ursäkta om jag är tråkig och negativ, men är det "kejsarens nya kläder" nu igen, har jag gravt missuppfattat något, eller är d20-fanbwoizens krav bara mycket lägre än mina?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Vi har mycket lägre krav

Och så är vi ju okritiska. Livet blir mycket mer spännande på det sättet.

Men jo, det är mer än Finesse-blahat också.

Det nya och spännande är i mina ögon mekaniken för att Parera-blahat, applikationen av Fate Points-blahat och Damage Reduction från rustningar-blahat. I alla fall från det exemplet. Och sen Finesse-blahat, hur nu det funkar, fattade inte det av exemplet.

Men i stort är det samma sak med lite annorlunda fippel emellanåt. Men vi enkla d20 Fanboys kräver inte så mycket av livet. Vi har som sagt lägre krav.

Förresten, lägre och lägre. Krav och önskemål kan vara annorlunda utan att vara lägre... har du tänkt på det?

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Kejsarens nya kläder

Förresten, det kan ju inte vara fråga om kejsarens nya kläder. De har ju knappt kläder på sig i Conan överhuvudtaget... :gremlaugh:

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi har mycket lägre krav

"Förresten, lägre och lägre. Krav och önskemål kan vara annorlunda utan att vara lägre... har du tänkt på det?"

Sorry. Jag ska aldrig mer begära att d20-systemet har finesser som funnits i andra rollspel i mindre än tjugo år och varit mer eller mindre standard i tio.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Kejsarens nya höftskynke

"Förresten, det kan ju inte vara fråga om kejsarens nya kläder. De har ju knappt kläder på sig i Conan överhuvudtaget..."

Nån gång ska väl till och med Conny byta höftskynke. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Tja, om ingen annan minns det...

...så varför ska vi gamla stötar hålla på att komma ihåg att Damage Reduction funnits sedan jag vet inte när. Även om det redan finns nån annanstans kan ju d20 fanboys tycker att det är kul att det dyker upp i d20. Det är väl ingen tävling det är frågan om, där den som har flest unika innovationer när spelet läggs ner vinner? :gremlaugh:

Om vi fanboys däremot ställer oss upp och skriker över hur nyskapande de nya mekanismerna är för rollspel i stort, är det dags att plocka fram stora klubban. :gremlaugh:

Sen kan man ju vara ledsen över att vårt kollektiva minne inte sträcker sig så lång att man också vet att andra mekanismer uppfanns annorstädes, men så är det ju med de flesta rollspel. Jag vill minnas att NeoGames var väldigt stolta över Ob-slaget, så stolta att fans trodde att Neo uppfann själva konceptet med obegränsade slag. När jag tänker efter är det många som till exempel spelar WFRP som hatar D&D, och som vägrar se de uppenbara rötterna WFRP har i D&D. Istället skriker man att d20 stulit Careers, i och med Prestiga Classes. Så det är inte helt lätt att överföra kunskap om historien till ett kollektiv. Få rollspel har helt unika upplägg, och många (men inte alla) av de senaste nytänkande indiespelen är omtolkningar av gamla mekanismer, som bland annat D&D har använt och kastat bort och kommer att använda igen nån annan gång.

John Wick är kanske den mest kända speldesignern som hatar D&D. Han summerade det så här för några år sedan (klippt från en kolumn han senare har fått anledning att ångra många gånger om av olika anledningar:


I was at the Berkeley show a few weeks ago, listening to everyone talk about it. The Hero guys told me, "Yeah. It's dressed up Hero." I heard the Chaosium guys say, "Yeah. It's just dressed up BRPS." I even heard someone say, "They just stole a bunch of ideas from Rolemaster."
Funny. No one said they stole anything from L5R or 7th Sea. (Maybe that's because there's nothing worth stealing from them? One never can tell.)

Its kinda like when every racial group in the world claimed the trade federation aliens in Episode One sounded like them. I heard Native Americans say it, I heard Chinese say it, I heard Japanese say it. Funny. No one said they sounded Irish. (Maybe that's because nobody wants to sound Irish? One never can tell.)

The fact of the matter is, D&D3 looks like a lot of different RPGs. There's just nothing new or innovative about it.

I mean, think about the games that have come out lately. Think about the way Unknown Armies handles magic (pornomancy all the way, baby!), the way Feng Shui handles combat (I have to admit, brutes - I mean, mooks are a wonderful idea), the way Hero Wars handles myth (do I have to say anything here?), the way Orkworld handles hunting - sorry - and the way Conspiracy X handles psychic powers (and if you haven't seen this one, you are missing something).

And think of some older games, and the innovations they made. Cthulhu. Chill. Traveller. Over the Edge. The World of Darkness. GURPS. Hero. Rolemaster. All of these games provided essential building blocks the designers up at WotC used to create the new D&D.

And, let's face it, there is nothing new in those books. Nothing. The Saving Throw system (your traits give you bonuses) comes right out of Runequest.

Skills are not a new thing. Not even the way they handled skills (making each one a separate ability) is a new thing. I mean, come on. It wasn't even new when 7th Sea did it. Go check out TMNT (and other Palladium books) to see what I mean. The magic system is still the same old clunky, non-linear, non-sensical magic system. Although, I have to admit, this is one place I felt the game really fell flat. I mean, I miss all those funky names for the spells. Now they read like chemical formulae.

The bonuses thing is cute, but again, nothing new. It's straight out of Pendragon. Identical in nearly every way. Nothing new.

And did I mention they didn't do anything about alignment. Orks - sorry - "orcs" are still chaotic evil. Chaotic evil and tribal. I'd like to see how that works. A culture of sociopaths sounds a bit oxymoronic to me.
På vissa sätt håller jag med honom, D&D3e innehåller inga revolutionerande nyheter. Och d20-utvecklingen tills nu har inte heller genererat något fantastiskt nytt grepp (utom möjligen konceptet med ECL, men det är bara applicerbart inom levelbaserade system).

Alltnog, nu har jag snor i huvet och är trött. Här kommer länken till Wicks kolumn, och den MSTing den utsattes för på RPGnet:

http://www.rpg.net/forums/phorum/pf/read.php?f=5&i=54311&t=54311

Den är riktigt rolig.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
För de som undrar... (OT)

...över vilken produkt John Wick snackade om i sin "rant" (länkad till i inlägget ovan) som skulle revolutionera rollspelsvärlden och tvinga WotC att ändra sin världsbild och sin syn på sina kunder, så undrar vi som följt hans vidare karriär fortfarande vad det var, snart fyra år senare.

Den produkt han skrev, "What's that smell" var ett halvbra äventyr med kass regelimplementation och ett antal redigeringsmissar. Ungefär som mycket annat. Så den revolutionerande produkten väntar vi fortfarande på...

John Wick jobbar numera på Blizzard. Och har lugnat ner sig en hel del, även om han fortfarande inte gillar D&D... :gremlaugh:

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Härligt söt konserverad gröt!

"Det är väl ingen tävling det är frågan om, där den som har flest unika innovationer när spelet läggs ner vinner?"

Det är väl ingen tävling i att ropa varg heller?

Liksom, vad jag reagerade på var att Conan d20 hade en... så att säga, viss "hype" om sig för att vara innovativt. Så när jag för en gångs skull anade en möjlighet till något nytt och smart i d20, så visade det sig mest vara gammalt och smart (utom de narrativa bitarna som var ungefär som vanligt - bra inlevelse från spelare och spelledare, men inget särskilt finessrikt i systemet).

Och det var där jag gjorde felet. "Nytt" skulle förstås tolkas i d20-kontext. Nu gjorde jag inte det, utan kände mig mest som jag gjorde när Microsoft släppte Windows 95 eller när D&D3 kom, dvs med en akut insikt om att kejsaren faktiskt är naken. Så mitt problem var väl inte så mycket att det inte var nytt, utan mer att det utropades som nytt när det inte var det.

John Wick må hata D&D och d20 för att det är ett taskigt system med gamla finesser instoppade i en dum layout. So what? Det är hans problem. Mitt problem är (förutom att d20 är ett förbaskat otympligt system, IMHO) snarare något som jag (lite tillspetsat) uppfattar som "falsk marknadsföring".

Det är helt OK för ett system att vara gammalt. Det är inte det som är mitt problem. Star Wars d6 och Cthulhu från åttikallt är två ypperliga gamla godingar. Det är inte ens ett problem att saker är snodda/snarlika/inspirerade av (stryk dem som inte passar) gamla godingar. Mitt problem var snarare att Conan d20 utmålades som nytt och innovativt när det inte var det. Hade det utmålats som en till genren särskilt anpassad d20, eller om jag hade insett att jag måste begränsa mitt synfält till enbart d20 så fort någon sätter "nytt" och "d20" i samma mening, så hade jag förmodligen haft lättare att svälja pillret. Då hade jag inte haft något att klaga på.

Men åkej, jag ska hålla tyst om den saken i fortsättningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Aha!

Mitt problem var snarare att Conan d20 utmålades som nytt och innovativt när det inte var det. Hade det utmålats som en till genren särskilt anpassad d20, eller om jag hade insett att jag måste begränsa mitt synfält till enbart d20 så fort någon sätter "nytt" och "d20" i samma mening, så hade jag förmodligen haft lättare att svälja pillret.
Jag hade inte uppfattat Conan d20 som såvärst nyskapande utanför d20-mallen/tröjan, utan har hela tiden sett det som att de anpassar redan befintliga koncept till d20, och strömlinjeformar dessa att passa d20-mallen/tröjan. Fast då tänkte jag förstås inte på att jag har intervjuat Mongoose om Conan till Fenix, och följt en del andra diskussioner, så jag hade kanske bättre koll på vad som vankades och därmed helt enkelt inte lika högt ställda förväntningar som du på dess nyskapande och eventuella mallbrytande.

Jag förstår om man blir besviken över att det inte nyskapas mer inom d20, men om jag ska vara ärlig tror jag inte att det finns något sådan projekt inom synhåll från min horisont. Skulle kanske vara Paranoia d20, om nu det inte bara är ett rykte (som troligen får troberg att flyga i taket :gremlaugh:).

En anledning till att jag citerade Wick var för att understryka att det finns fler än du som tycker att D&D3e inte är så mycket nytt, och att det bygger på många andra spels innovationer, och ge en lista på dessa. That's why.

Sen är det en rolig MSTing också, som jag letat ett halvkasst tillfälle att länka till igen. :gremlaugh:

For what it's worth, tror jag personligen inte att vi kommer att få se revolutionerande tillägg till d20-systemet på väldigt länge. Det faktum att varje tillägg måste ligga nära D&D PH för att tilltala målgruppen och passa in i d20-licensen begränsar uppfinningsrikedomen, och om man vill uppnå någonting verkligt annorlunda kan man lika gärna använda något annat öppet system som passar, eller skriva ett eget. Inte ens om man använder OGL (som Conan gör, tror jag) så kommer man helt undan arvet från D&D. På gott och på ont, självklart.

Inte ens om någon omvandlar d20 till classless och levelless är det något nytt och revolutionerande, eftersom det gjorts innan i andra spel. Så revolutionen kommer inte att ske inom d20, utan där kommer vi istället att se en långsam evolution där systemet assimilerar andra framgångsrika koncept, som till exempel Drama Points/Dramatic Editing, och gör om dessa att passa d20.

För att vara riktigt pessimistisk tror jag inte ens att vi kommer att få se så värst mycket revolutionerande ny spelmekanik i andra rollspelssystem heller. Men det kan ju vara så att jag helt enkelt inte tänker fritt nog, och att jepparna på The Forge har mycket spännande och konstigt för sig som ingen tänkt på förut.

Så brukar jag tänka om musik varje år. "Nu har de väl ändå skrivit alla låtar som går att skriva?" Jag har haft fel jämt, där också. :gremlaugh:

M.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: För att vara tråkig och kritisk...

Tja, är snarare att jag ser det som kul att det finns lite små variationer i reglerna. Följer man dina kriterier finns det inte ett kommersiellt regelsystem som duger (förutom antagligen dina egna som duger för dig, inget elakt menat). d20 är för mig som en godis-påse där jag plockar saker jag gillar och försöker infoga i mitt spelande. Både regelmässigt och spelvärldsmässigt. Vilket är anledningen till att jag nu använder det, trots att det inte är mitt favoritsystem (vilket är Stormbringer 5th ed för den delen).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kejsarens nya kläder

Förresten, det kan ju inte vara fråga om kejsarens nya kläder. De har ju knappt kläder på sig i Conan överhuvudtaget...
Tja, han har ungefär ett höftskynke mer än kejsaren...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Wick-lore [OT]

"Den produkt han skrev, "What's that smell" var ett halvbra äventyr med kass regelimplementation och ett antal redigeringsmissar. Ungefär som mycket annat. Så den revolutionerande produkten väntar vi fortfarande på..."


Var inte Orkworld med på ett hörn där med? Eller minns jag baa kajko nu?


Storuggla, kajak
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: För att vara tråkig och kritisk...

"Följer man dina kriterier finns det inte ett kommersiellt regelsystem som duger (förutom antagligen dina egna som duger för dig, inget elakt menat)."

Åjodå, det finns, eftersom mina kriterier är att det ska fungera, vara lätt och smidigt, inte komma ivägen och hålla vad producenten lovar. I så fall är jag nöjd, till och med om spelet är kommersiellt.
 
Top