Nekromanti Conan RPG/Sword & Sorcery

Hunk

Hero
Jag har grunnat lite på att byta system till ett mer Sword & Sorceryinspirerat, där spelarna inte på samma sätt är beroende av magiska föremål och där magi är mäktig, men ej så vanlig som i t ex Forgotten Realms. Är Conan RPG då det självklara valet, eller finns det annat att snegla på? Ni som har spelat/spellett Conan - vad är de stora fördelarna/nackdelarna i systemet? Hur enkelt skulle det vara att konvertera ett D20-äventyr till Conan?

Jag funderar på att införskaffa Conan RPG, men vill även veta vad det finns för alternativ. Har tittat lite på Monte Cooks planerade Iron Kingdoms - kan det vara värt att vänta på? Tilläggas kan att jag inte ämnar spela i Conanvärlden (även om den känns inspirerande), utan fortsätta med Wilderlands of High Fantasy.

Tilläggsfråga:
Skulle de alternativa regelförslagen i Unearthed Arcana, vara ett alternativ om man vill uppnå mer ett mer S&S-inriktat regelverk?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Trots att egen erfarenhet av boken saknas så är det väl lika bra att jag nämner det givna EN World-tipset: Grim Tales. Den ligger väl nästan närmare d20 Modern vad jag förståt. Innehåller rikligt med regelvarianter och är tänkt att passa till lite mer pulpiga saker (allt med lite "grit" typ). Kan vara värt att kolla in skulle jag tro.

Hunk

Hero
Re: Grim Tales

Jag skall ta mig en titt på det. Jag bläddrade igenom Pocket Player's Handbook på SF-bokhandeln strax efter att jag skrivit gårdagens inlägg, men fastnade inte helt. Läste också lite mer om Montes Iron Kingdoms, men jag bedömer att det inte helt är min kopp te (jag vill ha aktiva gudar i min värld). Vi får se hur det slutar, chansen är rätt stor att jag fortsätter med D&D by the book, eller att jag tittar lite mer på D20 Modern eller Unearthed Arcana för försvars- och skadesystem, samt moddar cleric, wizard, sorcerer, bard och ranger och ersätter paladinen med en knight.

Pom

Swashbuckler
Halv trådnappning

Hur dödligt är Conan jämfört med standardD&D? Jag undrar därför att jag är nöjd med dödlighetsnivån i D&D, men intresserad av välbalanserade varianter med mindre beroende av magiska föremål och helande magi.

G

Guest

Guest
Prova med Scarred Lands (Sword&sorcery). Har hört mycket gott om den!

Trodax

Veteran
Re: Halv trådnappning

Jo, Conan är mer dödligt än D&D (men inte så det stör!). Några punkter som bidrar till denna ökade dödlighet:

1) Viktigast är att Massive Damage Treshold ligger på 20 poäng skada (istället för 50 som i D&D). Också bra mycket svårare att lyckas med Fortitude slaget (DC = 10+ 1/2 skadan). Att dö pga massiv skada är en reell risk, även på högre nivåer.

2) Man har färre hitpoints. Efter level 10 slutar man slå för hp och får istället en fast summa vid varje level (1, 2 respektive 3 poäng om ens klass annars skulle gett än d6, d8 respektive d10). Man får också bara tillgodogöra sig Con-bonus för de 10 första levlarna.

3) Något högre skador. Vapen ger överlag ett "snäpp" högre skada (typ kortsvärd ger d8 istället för d6).

Det som skulle kunna motverka denna dödlighet är väl att rustning nu fungerar som Damage Reduction, vilket ju minskar skadorna något. Å andra sidan finns det också regler för att penetrera (Armour Penetration) och undvika (Finesse) denna rustning...
Man har också något som kallas Fate points som man bland annat kan spendera när man annars skulle ha dött för att istället bli "Left for Dead".

Jag har (tyvärr) inte spelat Conan alltför mycket, så jag har ingen stor erfarenhet, men min känsla är att det är lite mer slump och variation i striderna än i D&D (vilket gör att det blir mer dödligt). En Crit som lyckas smaska in 20+ hp i skada kan ju till exempel avgöra striden.

Big Marco

Läskig

Dödligheten är annorlunda. Lite dödligare anser jag, men det är fortfarande HP som gäller, även om vapnen ger mer i skada och det är lättare att få massive damage. Däremot gör Fate att du kan antas vara död i situationer du borde ha dött men inte är det.

Trodax

Veteran
Hej!
Jag gillar Conan, tycker det är ett schysst system, och de har lyckats riktigt bra med att få till den rätta känslan för världen (som jag diggar rejält).

Tror dock säkert att Conan också kan funka som system till andra världar. Käner inte till världen du pratade om (Wilderlands of High Fantasy), så jag kan inte säga något specifikt om hur den hybriden skulle funka.

Den stora skillnaden mot D&D är väl kanske magisystemet. Magin i Conan är mindre flashig (inga eldbollar eller magiska missiler) och mer....jag hittar inget annat ord...obalanserad. Och jag menar inte obalanserad på ett dåligt sätt, jag gillar magisystemet skarpt, men det är definitivt så att de besvärjelser en magiker kan kasta på låga nivåer kanske inte är så väldigt kraftfulla, medan de som blir tillgängligt längre fram är....läskiga!
Magin i Conan har ju också en klart mörkare sida med regler för Corruption och feats som "Ritual Sacrifice" och "Tortured Sacrifice" :gremelak:. Det går dock säkert att modifiera om du vill att magin ska ha en lite vänligare framtoning.
Finns förstås inga gudar i Conans värld heller, så det finns ingen "Divine" och "Arcane" åtskillnad.

Hmmm, vad annat? Jo, klasserna. Klasserna i Conan är som klippt och skurna för den världen. Med det sagt så är de ändå relativt generiska, fast dock kanske något mindre generiska än D&D's klasser. Klasserna är förresten: Barbarian, Borderer, Nomad, Noble, Thief, Scholar, Soldier och Pirate.

Vad gäller konvertering från annat d20 material till Conan, så ska det väl inte vara några större problem. En del arbete blir det förstås då man tex inte har AC utan istället Dodge och Parry och lite sånt. Finns heller inga CR, EL och dyl i Conan; all sån balans har de hivat ut genom fönstret.

Nåt mer specifikt du undrar över?

Pom

Swashbuckler

Tack och varmt välkommen. :gremsmile:

Hp som i de äldre AD&D/D&D-varianterna, minsann.

Hur är det med läkning av hp? Är det som i D&D eller är det på något vis lättare eller svårare att få igen hp?

Trodax

Veteran

Tack och varmt välkommen.
Danke. :gremsmile:

Hp som i de äldre AD&D/D&D-varianterna, minsann.
Jaha, det var mer än jag visste. Var det så det funkade när det begav sig alltså?

Hur är det med läkning av hp? Är det som i D&D eller är det på något vis lättare eller svårare att få igen hp?
Finns i princip ingen som helst övernaturlig läkning. Däremot läker man som en jefla TJUR av sig själv; 3+Con+level per dag. Dubbla det om man ligger till sängs en hel dag, dubbla det igen om någon lyckas med Heal.
Sen finns det en liten söt regel som säger att om man ligger på hp 0 (exakt) och tar sig en rejäl klunk vin så hamnar man på hp 1. Inte så ofta den regeln används kanske, men den finns där...

Trodax

Veteran
Scarred Lands rockar fett med fett, men är i princip tänkt att köras med grundreglerna (plus tonvis med extra besvärjelser och dyl de har gett ut). I och för sig tror jag magiska föremål är tänkt att vara lite sällsyntare än vanligt, men magin finns överallt.

Trodax

Veteran

Nä, sorry, det är Con-bonusen. Blir ändå en hel del, en level 1 snubbe är i princip alltid helt återställd efter en dag i sängen.
Conan är dock tänkt att vara actionorienterat, så det behövs nog när man inte har präster och potions till höger och vänster.