Nekromanti Conan Scrolls of Skelos

entomophobiac

Low Prep High Play
Just precis. Jag avgudar nästan magisystemet i Conan RPG. Det är bland det bästa jag läst på länge, och känns väldigt rätt i den värld det är skapat för. Det kan mycket väl vara mitt favoritsystem när det gäller magi i något spel överhuvudtaget, just för att magin verkligen behandlas på ett så storslaget sätt.

Men detta är ju bara i regelboken. Vad säger ni som har inhandlat Scrolls of Skelos? Är den värd pengarna? Bygger den på den helt underbara magin i grundboken eller är det bara en bunt feats och prestige classes?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur är det då?

Jag avgudar nästan magisystemet i Conan RPG. Det är bland det bästa jag läst på länge, och känns väldigt rätt i den värld det är skapat för. Det kan mycket väl vara mitt favoritsystem när det gäller magi i något spel överhuvudtaget, just för att magin verkligen behandlas på ett så storslaget sätt.
Okej, alla som blev intresserade räck upp en hand! :gremwink:

Kan du ge oss en snabbintroduktion till magisystemet, eller måste man köpa Conan-rollspelet för att få veta varför det är så bra?

/tobias

Arfert

Facit
Re: Hur är det då?

ja ja berätta mer!!! NU vart jag sugen på att spela Conan RPG... älskade Barry Windsor Smiths jugend/prerafaelit-inspirerade serieversion av böckerna från tidigt 70-tal... men tröttnade när filmen tog bort/förstörde "conan-magin" med sin larviga version av Conan... Dags för en revival, kanske...

/Tomas

entomophobiac

Low Prep High Play

Ok. Jag ska rada upp varför jag gillar det. *Hämtar boken*

1) Trots att det är level-baserad (OGL/d20) så går det, med tillbörliga effekter, att använda även de svåraste av alla ritualer även på Level 1. Man blir lidande av det, och det är svårt, men det är inte omöjligt.

2) Det finns inga egentliga eldbollar eller sådant. Det är upp till alkemisterna att skapa. Och då i formen av flaskor med kemiska eldar - inga direkta eldbollar ur tomma intet. Likadant med mycket annan klassisk D&D magi, som att läka folk.

3) Det handlar mycket om ritualer, offer och hur de övernaturliga krafterna på sikt tar över användaren. De "Spells" som finns är också tydligt inspirerade av den aningen mörkare världen Conan representerar. Inga framkallningsbara hus för fyra äventyrare eller syradrypande magiska pilar - här sliter man ut hjärtat ur folks kroppar, frammanar landshärjande pester, har psykiska dueller med andra magiker (War of Souls), intar djurhamn och hypnotiserar folk. Mums.

4) Magin är väldigt kraftfull, men den kostar också användaren mer än bara utmattningen. Den kostar hans mentala sinne och förr eller senare kommer den ta upp hela hans liv. En "obsession" som magikern faktiskt får fördelar av så länge han inte börjar få känslor för annat än sin magi. Omvärlden, till exempel...

"Lust for a woman weakened my sorcery. Now the woman is mine, and feasting on her soul, I shall be unconquerable..." är del av ett Howard citat som används i boken.

5) Man måste anstränga sig. För att uppnå de absoluta krafterna måste man kanske göra farliga beslut. Som att signera pakter med demoner. Egentligen är ingen magi rakt igenom god, utan eftersom stygier och andra elakingar är de som använder den så har det mesta någon sorts ont uppsåt.

Mums. Magi som är som magi bör vara. I min mening, alltså.

G

Guest

Guest
Jag skulle vilja veta mer om Conan RPG.

Var hittar jag bra info?

G

Guest

Guest

Ser inte Conan lite gay ut? Med tajta shorts och allt...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Recensioner på EN World, RPG.net osv. brukar vara bra grejer att läsa. De brukar vara duktiga på att se över systemen tycker jag. Sen kan du ju alltid kika på vad Mongoose har på sin sida.

Johan Granberg

Swordsman
Haha hur gammal du egentligen?

Är det här något sorts internt skämt eller är du såhär på riktigt? Jag är nyfiken!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Intressant + Conanfråga

Det låter som ett ganska spännande magisystem. Jag gillar principen att systemet kan vara mäktigt, men bara om man gör stora uppoffringar. Fler magisystem i fantasyrollspel borde påminna om det i Call of Cthulhu.

Och nu en fråga: Den första utgåvan av Conan-rollspelet innehöll tydligen en hel del fel. Har det kommit någon ny utgåva ännu?

/tobias

DeBracy

Re: Intressant + Conanfråga

Och nu en fråga: Den första utgåvan av Conan-rollspelet innehöll tydligen en hel del fel. Har det kommit någon ny utgåva ännu?
Ja. Althean Edition som den heter ska finnas ute nu (då folk på i USA köpt den) men jag har inte kunnat snoka fram den på svensk mark. Den har väl samma ISBN som den första versionen så det är lite klurigt att vara säkert på vad man får om man beställer från t.ex. AdLibris utan att prata med dem först... Så snart jag kan vara säker så ska jag ha mig ett ex också hade jag tänkt...

Hunk

Hero
Tack för tipset (OT)

Kollade in på AdLibris och noterade att de tar in både Goodman och Troll Lord, som jag inte har hittat i Sverige de senaste året, (de verkar dock inte helt uppdaterade) och dessutom har riktigt bra priser. Det blir till att beställa därifrån nästa gång - Blackmoor bara väntar på att få bli köpt av mig!

DeBracy

Så lite så [OT]

Jag har pushat lite för AdLibris både här och var p.g.a. bra priser och billig frakt. I och med att jag inte har nån lokal spelaffär så vill jag ju shoppa lite smart... :gremwink: Allmänt kan man väl säga att de har de lite blandat med rollspelsprylar, främst de stora amerikanska spelen (D&D/d20, en del WW och GURPS) dock. Manga går det utmärkt att kolla efter där också, amerikansk utgivning även där.

Nåja... köp och var glad. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Dessa, gissar jag:

Jag tycker att de är stengay, och det är ju det som är så häftigt med dem.

(Bilden kommer förstås från den här tråden)

/Rising

G

Guest

Guest
Re: Dessa, gissar jag:

Den som inte kan se att det där är gay är antingen...

1) Blind

eller

2) Full

eller

3) just det....GAY! Du måste genast genomgå en "purifying homosexual soul cleansing". Vänd dig till närmaste präst (kanske inte dem som har hand om gosskören - spring då fort din väg!) som får hjälpa dig med det.

Gud bevare dig din lilla syndare!!

Rising

Vila i frid

Den som inte kan se att det där är gay är antingen...
...antingen från åttiotalet, är rätt svar. För då ansåg det manligt med en massa saker som har erövrats av gaykulturen idag: muskler, läderjackor, pudelfrissor (eller nä, förresten. Pudelfrisyrer är nog snarare manliga igen, men var gay på nittiotalet. Jag vet inte ens längre. Jag tror att det är rätt jobbigt att vara både gay och homofob idag eftersom trenderna skiftas så snabbt nu för tiden), osv. Det som känns riktigt manligt idag är sånt som var lite gay förr: och så där kommer det att fortsätta.

Däremot är det så här: Den som inte kan se att det här är OT är antingen:

1. dum och behöver spö.

2. jobbig och behöver en tillrättavisning/banning.

3. lökig och behöver ignoreras.

Så för både min och din skull så vore det bäst om vi slutade nu. För ingen vill ju vara dum, jobbig och lökig.

Å så skall vi båda få en reminder om att man aldrig svara på OT med endast OT. Det är typ bara troberg som gör det, och alla hatar troberg. :^)

G

Guest

Guest

1) Gay är ALDRIG manligt.

2) Vad är OT?