Nekromanti Conan Scrolls of Skelos

Feliath

Swashbuckler
Hobbygames har den inne

Eller, hade, när jag var där senast (för någon vecka sedan). Jag såg den på disken, och kollade särskilt att det var Atlantean Edition. Fast jag tror att Hobbygames bara tar in Conan-prylar på specifik beställning...

/Feliath - Uppsalianienistevitj

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Intressant + Conanfråga

Jag köpte min Atlantean edition här i Lund. Visserligen var detta väldigt nyss (nu i veckan), men finns den här bör den ju också finnas på andra platser i Sverige.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Man kan ju tycka det [OT - ANT]

Får väl se nästa helg om Collectors Point har med sig någon åt mig på SävKon. :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Och den där bilden …

… har exakt vaddå att göra med den Conan som presenteras i Mongoose Publishings spel (eller Howards böcker för den delen)?

entomophobiac

Low Prep High Play
Kul att...

...fler får upp ögonen för Conan, men det var inte riktigt syftet med mitt inlägg. Finns det någon som har spelet och kan yttra sig om Scrolls of Skelos?

För det verkar ju uppenbarligen inte så. Även om den här utvecklingen kanske innebär att det KOMMER finnas folk som kan yttra sig på sikt...

Rising

Vila i frid
Re: Och den där bilden …

Den kan väl ha lika mycket med spelet att göra som serien (som också har nämnts i den här tråden); då det är en inkörsport åt spelare som velat bekanta sig med Conan och världen han lever i, och därför dikterar vad som är "Conan-känsla" som tråden har handlat om i fråga om rollspelets magisystem.

/Rising
som svarar när folk ställer frågor, även om frågan är OT.

Sparvhök

Veteran
Tjena!
Har precis inhandlat Scrolls of Skelos och bara hunnit läsa bitar av den än, men lite info kan jag väl komma med... För det första ska jag väl säga att även jag gillar magisystemet i Conan skarpt (resten av systemet också för den delen). På sätt och vis blev jag lite besviken på Scrolls då det var mycket mindre av en ren magibok än vad jag trott; endast 20 sidor av boken är nya spells. Där finns två nya Sorcery Styles: "Cosmic Sorcery" och "Immortality". Den första är lite av en metamagi-stil, det handlar om att få mer kraft till sina besvärjelser, exempelvis "when the stars are right". Immortality handlar inte helt oväntat om livsförlängning (ofta på bekostnad av andra). Båda dessa nya stilar är hög-level. I övrigt finns nya spells till alla skolorna från grundboken utom Nekromanti (tyvärr, :gremfrown:). Mitt första intryck är att dessa överlag är rätt schyssta.

Förutom detta, rätt korta, kapitel med spells innehåller boken: nya Feats (helt OK), regler för permanent magi, ett långt kapitel med nya varelser, några prestigeklasser (3 har jag för mig), en samling magianvändande NPCs (Toth-Amon och hans likar, de flesta är typ level 17-20) samt lite spelledarråd (tror att det var allt).

Något som jag tycker är lite av ett problem med magin i Conan är att det finns så få spells som är tillgängliga på låg level. Hade hoppats att det skulle bli lite mer sånt, och lite fler skolor också. Men, men man kan inte få allt, Scrolls verkar överlag vara en rätt trevlig bok till ett mycket trevligt spel.

Jag kan återkomma med mer info om boken om du är intresserad.

entomophobiac

Low Prep High Play
Något som jag tycker är lite av ett problem med magin i Conan är att det finns så få spells som är tillgängliga på låg level. Hade hoppats att det skulle bli lite mer sånt, och lite fler skolor också.

Jag tycker inte detta är ett problem. Dels representerar det att man måste kunna en hel del för att kunna använda magin till fullo, och dels kan man faktiskt använda vilken spell som helst när som helst genom att samla på sig lite extra PP genom offer och annat. Dessutom går det att sänka sin PP under noll, även om det är lite småjobbigt att ta konsekvenserna.

Så level begränsningen är inte alls lika jobbig i Conan som i resten av d20-sviten. Inte i min mening, i alla fall. Man får bara anstränga sig lite mer, vilket jag anser att man ska behöva göra.

Sparvhök

Veteran
Fast många spells har ju förkunskapskrav som t.ex "Scholar level 12" eller "Magic Attack Bonus +5". Det var den begränsningen jag menade, hela systemet med att det krävs offer för att komma upp i de mängder Power Points man ibland behöver tycker jag är klockren. Nu minns jag inte riktigt hur det var i grundboken, men i Scrolls of Skelos har många spells ganska höga sådana förkunskaper (Magic Attack Bonus +5 innebär ju t.ex. att man inte kan lära sig den förrän level 10). Egentligen passar det i Conan, magiker ska vara sällsynta, mäktiga och korrupta. Det som är "problemet" som jag ser det är att det finns lite få valmöjligheter för en låglevel magiker; man får en hel del spells på låg nivå, men finns inte så många man kan lära sig.

entomophobiac

Low Prep High Play
Sant. Därför är lockelsen att syssla med något annat där man fortare får ut något av det man ägnar sig åt. Som att slåss, till exempel. Men jag tycker det är ett bra system. Det passar i spelet.

För den som idogt ägnar sig åt magin finns det dessutom oändliga möjligheter efter några år av studier...

Sparvhök

Veteran
För den som idogt ägnar sig åt magin finns det dessutom oändliga möjligheter efter några år av studier...
Verkligen. Många av besvärjelserna i Conan är läskigt mäktiga och en höglevel magiker kan bli rejält farlig. Fast är han inte försiktig kan han ändå bli genomborrad av tre fot kallt stål...
Precis som det ska vara alltså :gremsmile: