Detta föreslog någon på sin blog, och jag tycker det låter som en ball idé. Nobilis ska handla om episka utdragna konflikter, sociala intriger, mystiska gåtlekar, och vild action. Detta lämpar sig väl för conflict resolution. Här är en förklaring om du aldrig hört termen förut. Jag försöker göra Nobilis lite mer mytiskt och poetiskt, och då tjänar nog spelet på att man får ta ut svängarna i sina mirakel lite, istället för att ta det som är effektivast. (Såväl regelmässigt som världsmässigt)
Rising försökte sälja mig på precis detta, fritt berättande i Nobilis, för en månad sen. Snacka om att krypa till korset! Men jag gillar hur Nobilisreglerna låter spelarna skapa och förändra varaktiga saker utanför konflikter, och hur man kan göra något nytt med varje mirakel. Detta saknar jag i reglerna i länken.
Så, hur gör man då? Mina damer och herrar, jag har fört samman en internationell elit inom området - En supergrupp av superhjärnor, ett crack commando of brainstorm... Vilken är... Det här forumet! Vi kommer inte vila förrän den slutgiltiga och bästa lösningen är vår!
Vet man ingenting om Nobilis så kan man hjälpa till ändå - Med mina fantastiska förklaringar!
...
I Nobilis spelar man ädlingar. Det är oerhört mäktiga halvgudar som styr över en eller flera aspekter av verkligheten. I min nuvarande grupp har vi ädlingen över Metall, ädlingen över Skrock, ädlingen över Geometri och ädlingen över Känslor.
Det här är vad som finns i en konflikt mellan ädlingar:
I en omedelbar konflikt (Typ, strid) så kan jag komma på fyra sätt för en ädling att fajtas på: Aspect-mirakel (Vara snabb, stark, smart), Domain-mirakel, (Trolla med sin förläning av verkligheten) speciella gåvor (Min rollperson kunde grabba tag i och snärta till folk med sina mumielindor. En exempelrollperson har en klo som kan skära igenom allt.) och utnyttja mundana medel. (Vapen, goons, hotanden)
Har man lite mer tid på sig så kan man även göra Realm-mirakel (Trolla fram saker i sin personliga värld) eller Riter.
Alla miraklen plus riterna styrs av varsitt attribut i regelsystemet. Beroende på vilken nivå du har attributet så är vissa mirakel gratis, och vissa kostar Mirakelpoäng. Det finns ingen slump i systemet, man spenderar bara mirakelpoäng.
...
I ett fritt berättande konfliktsresolutions-system så skulle man förstås kunna bortse från de här attributen, och uppmuntra den med hög aspect att göra många "aspectattacker" i en konflikt. Men jag är ganska sugen på något DitV-liknande, där man får resurser att syna och höja med. En höjning kan både vara "jag ger honom en sträng blick" eller "jag slänger ett höghus på honom!"... (Fast de ger förstås olika sorters men) Och på något sätt så ska man slå ut motståndarens resurser.
Låt oss säga att Fåglarnas Ädling och Hatets Ädling bråkar om vem som ska få den prestigefulla platsen till vänster om värden på Ädlingen över Smärtas teparty.
Fåglarnas Ädling: "Jag är den vackraste av oss, jag skulle lysa upp bordsändan."
Hatets ädling: "Vad gott gör din skönhet, när du inte kan föra dig vettigt? Jag är visast och kraftfullast, jag skulle skänka majestät åt bordsändan."
Fåglarnas ädlings spelare: Jag reser mig i påfågelskrud: Majestätisk, storslagen!
Hatets ädlings spelare: ...men ack så snar till småaktigt käbbel med rivaler. Skruden faller isär i käbblande påfåglar.
Fåglarnas ädling säger isande kallt: "Småaktighet och besatthet är allt ni kan, käre vän. Knappast majestätiskt."
Hatets ädling: "Du hatar mig. Jag är din sanna kung!"
Konflikter som kunde låta ungefär så hade varit dödssköna.
Rising försökte sälja mig på precis detta, fritt berättande i Nobilis, för en månad sen. Snacka om att krypa till korset! Men jag gillar hur Nobilisreglerna låter spelarna skapa och förändra varaktiga saker utanför konflikter, och hur man kan göra något nytt med varje mirakel. Detta saknar jag i reglerna i länken.
Så, hur gör man då? Mina damer och herrar, jag har fört samman en internationell elit inom området - En supergrupp av superhjärnor, ett crack commando of brainstorm... Vilken är... Det här forumet! Vi kommer inte vila förrän den slutgiltiga och bästa lösningen är vår!
Vet man ingenting om Nobilis så kan man hjälpa till ändå - Med mina fantastiska förklaringar!
...
I Nobilis spelar man ädlingar. Det är oerhört mäktiga halvgudar som styr över en eller flera aspekter av verkligheten. I min nuvarande grupp har vi ädlingen över Metall, ädlingen över Skrock, ädlingen över Geometri och ädlingen över Känslor.
Det här är vad som finns i en konflikt mellan ädlingar:
I en omedelbar konflikt (Typ, strid) så kan jag komma på fyra sätt för en ädling att fajtas på: Aspect-mirakel (Vara snabb, stark, smart), Domain-mirakel, (Trolla med sin förläning av verkligheten) speciella gåvor (Min rollperson kunde grabba tag i och snärta till folk med sina mumielindor. En exempelrollperson har en klo som kan skära igenom allt.) och utnyttja mundana medel. (Vapen, goons, hotanden)
Har man lite mer tid på sig så kan man även göra Realm-mirakel (Trolla fram saker i sin personliga värld) eller Riter.
Alla miraklen plus riterna styrs av varsitt attribut i regelsystemet. Beroende på vilken nivå du har attributet så är vissa mirakel gratis, och vissa kostar Mirakelpoäng. Det finns ingen slump i systemet, man spenderar bara mirakelpoäng.
...
I ett fritt berättande konfliktsresolutions-system så skulle man förstås kunna bortse från de här attributen, och uppmuntra den med hög aspect att göra många "aspectattacker" i en konflikt. Men jag är ganska sugen på något DitV-liknande, där man får resurser att syna och höja med. En höjning kan både vara "jag ger honom en sträng blick" eller "jag slänger ett höghus på honom!"... (Fast de ger förstås olika sorters men) Och på något sätt så ska man slå ut motståndarens resurser.
Låt oss säga att Fåglarnas Ädling och Hatets Ädling bråkar om vem som ska få den prestigefulla platsen till vänster om värden på Ädlingen över Smärtas teparty.
Fåglarnas Ädling: "Jag är den vackraste av oss, jag skulle lysa upp bordsändan."
Hatets ädling: "Vad gott gör din skönhet, när du inte kan föra dig vettigt? Jag är visast och kraftfullast, jag skulle skänka majestät åt bordsändan."
Fåglarnas ädlings spelare: Jag reser mig i påfågelskrud: Majestätisk, storslagen!
Hatets ädlings spelare: ...men ack så snar till småaktigt käbbel med rivaler. Skruden faller isär i käbblande påfåglar.
Fåglarnas ädling säger isande kallt: "Småaktighet och besatthet är allt ni kan, käre vän. Knappast majestätiskt."
Hatets ädling: "Du hatar mig. Jag är din sanna kung!"
Konflikter som kunde låta ungefär så hade varit dödssköna.