Jaha, då hade man det problemet igen då... vill göra en kampanj med politiken i Consaber, men vet inget om den...
Ifall det brister i modulägandet kommer här min sammanfattning ur minnet om Consabers nuvarande politiska heta potatisar...
1. Friktion Consaber-Tokon: Då konungen vägrat att enligt seden svära trohet till Draken av religiösa skäl (Daak är ju den ende guden) har det ledd till en djupdykning i relationerna mellan de två folken. Tokons Ard Righ (storkonung) har bestämt sig för att inte gå längre än att protestera, men det talas på vissa håll om att gå så långt som krig, eller åtminstone vägra resa drakbaneret på Consabers sida i händelse av krig, vilket blir allvarligt om vi går över till punkt...
2. Hotet från Thalamur: Thalamur och Consaber har utkämpat åtskilliga fruktansvärda krig, som Consaber vunnit på sjöherravälde och thalaskernas föråldrade armé. Det senaste kriget slutade i katastrof för Thalamur, som förlorade både Colonan och Pereine då folket gjorde uppror ledda av de två avfälliga magikraterna som styrde dem. Som en följd av detta lyckades ätt Myrdinor ta över ansvaret för armén, och har omskapat den till en av Mundanas främsta i numerär, träning, logistik och utrustning. Det enda som står i vägen för ett nytt krig är egentligen den inre oenigheten (det väger jämt mellan fredsivrare och krigshetsare) och dvärgarna i Kholon-renk-Ghor-Drezin (tror jag det är), som utgör ett allvarligt hot mot alla försörjningslinjer över land via Colonan (på havet härskar sabrierna).
3. Friktion Consaber-Cirefalierna: Besättandet av Colm och uppförandet av ett av Mundanas mest imponerande befästningsverk bara några mil från Danbreann har inte direkt förbättrat relationerna mellan två folk som länge har legat i fejd över handel och kolonier, och i förlängningen positionen som Mundanas främsta sjömakt.
Sedan har vi ju nämnda ogillande mellan conrierna (mesiga fjollor) och perennerna (grovhuggna barbarer) som säkert är en källa till bråk som väger ju högre upp i hierarkin man kommer, och finns det feodaladel så finns det alltid samma konflikter oavsett om landet heter Consaber eller Soldarn... adel som mutas att gå över till thalaskernas sida i utbyte mot nya förläningar efter kriget är ett populärt tema här, har jag för mig.
Så, hoppas att det tillförde något!