Balla apan Trasanson
Förlåt, kunde inte låta bli...
En djungel är ju per definition ett ställe översållat med en mängd obehagliga faror och monster. Men låt oss börja med den praktiska delen.... resan.
Förflyttning och överaskningar , eller floden tar ditt liv. att resa längs en flod innebär att en rad obehagbliga varelser kan hitta dig. Vi börjar med standardmonstren från verkligheten. Myggor, oändliga mängder med elaka mosqitos som suger musten ur äventyraren. Dina spelare tvingas lämna sina båtar ett ögonblick för att röja väg genom ett tvärhinder av fallna träd... släng fram lite gosiga blodiglar som suger sig fast och är obehagliga. De passerar lite snår och ett gäng fästingar smyger innanför deras rustningar. Deras kläder och rustningar blir veritabla gosplatser för flugor och andra obehagliga larver... till slut går de kring endast iförda höftskynke och tjocka lager lera som skydd mot parasiterna. Dessa små monster behöver alltså inte påverka deras fysik i övrigt, men de är vidriga... beskriv det hela utförligt och jag garanterar att även den mest stålhårde norrlänning tycker läget är trist.
Fortsättningen låter inte vänta sig, i floden finns hungriga fiskar av alla de slag. Piraya, är ju bekanta saker, men släng gärna på dem en rar liten pirål som sätter sig fast och borrar sig in i en slp eller rp, garanterat en stämmningsförhöjare. Så kommer vi till de lite större bekymren, små spindlar omkring dm i omkrets, giftormar... de har gift och är obehagligt svåra att upptäcka. Slutligen de riktigt farliga monstren... Jätteormar, jättespindlar, krokodiler och andra obehagliga monster (se monsterböckerna) Låt dessa först bara skymta för att slutligen göra livet verkligen surt för spelarna.
Vad djungeln i övrigt har att erbjuda , ja det slutar ju inte vid monster av olika storlekar. Djungeln innehåller växter av en rad sorter. Låt dem snubbla in i ett snår slingerväxter som är försedda med rader obehagliga taggar, snäppet värre är växter som liksom nässlor bränner huden, och apropå brännas så är solen ingen lätt sak på de här breddgraderna. Se till att dina spelare har klart för sig att hettan är obeskrivlig, att de behöver dricka ofta och skydda sig mot solen. Nå, djungelns arsenal är långt ifrån över vid småplantor som mest gör livet surt. Det finns saker som vill kramas, upplösa rp och så vidare, här får du ta till det din fantasi kan åstadkomma. Dessutom bör dina spelare vara noggranna med vad de äter under resan. Torkat kött förstörs fort i hettan och fukten, för att inte tala om de där otäcka flugorna. Frukter som ser oerhört frestande ut kan vara giftiga och andra frukter mycket nyttiga. Ja, allt i djungeln är inte pest. Det finns örter och djur som är "god medicin", låt dina spelare kika närmare och se om det finns något matnyttigt som senare kan rädda livet på dem. Det är trots allt upp till dig om de hittar något som helar... tänk ut dessa örter/växter i förväg och ge spelarna en hint då och då....
Djungeln är inte bara djungel , den innehåller också spår av gamla civilisationer. Här finns säkert ett och annat begravt gammalt tempel (tänk Indiana Jones och du har en hel bystory med att utforska ett gammalt tempel med fällor etc). Där finns befolkningar som kan behöva hjälp eller bara är ute efter rps huvud som ny snygg utsmyckning längs palisaden runt byn. Det kan finnas allt från sk. primitiva byar till strålande gömda civilisationer i denna djungel.
Sist men inte minst, var lyhörd mot dina spelare, en djungel kan vara både helvetet och himlen, ge dem andrum och varför inte - låt dem få en liten paus där de helt plötsligt får en liten ny kelkamrat (välj själv sort). Kelkamraten kan sedan sätta dem i klistret under äventyret som följer. Är det en apa så... långfingrade saker... ajaj. Är det en kvinna/man, så gör det till hövdingens dotter/son och förbjuden frukt...
Lycka till