Nekromanti Coola händelser i djungeln?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har ett äventyr på gång där rollpersonerna ska befinna sig större delen i djungel, men jag har ingen aning om vad jag ska låta rollpersonerna möta för utmaningar och faror. Kan jag få några idéer?`Eftersom det är mycket floder och vatten i djungeln så kan de ju bli tvungna att färdas med båt vissa sträckor, så sådana utmaningar vore också bra att ha.

Tack på förhand

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Balla apan Trasanson

Förlåt, kunde inte låta bli...

En djungel är ju per definition ett ställe översållat med en mängd obehagliga faror och monster. Men låt oss börja med den praktiska delen.... resan.

Förflyttning och överaskningar , eller floden tar ditt liv. att resa längs en flod innebär att en rad obehagbliga varelser kan hitta dig. Vi börjar med standardmonstren från verkligheten. Myggor, oändliga mängder med elaka mosqitos som suger musten ur äventyraren. Dina spelare tvingas lämna sina båtar ett ögonblick för att röja väg genom ett tvärhinder av fallna träd... släng fram lite gosiga blodiglar som suger sig fast och är obehagliga. De passerar lite snår och ett gäng fästingar smyger innanför deras rustningar. Deras kläder och rustningar blir veritabla gosplatser för flugor och andra obehagliga larver... till slut går de kring endast iförda höftskynke och tjocka lager lera som skydd mot parasiterna. Dessa små monster behöver alltså inte påverka deras fysik i övrigt, men de är vidriga... beskriv det hela utförligt och jag garanterar att även den mest stålhårde norrlänning tycker läget är trist.
Fortsättningen låter inte vänta sig, i floden finns hungriga fiskar av alla de slag. Piraya, är ju bekanta saker, men släng gärna på dem en rar liten pirål som sätter sig fast och borrar sig in i en slp eller rp, garanterat en stämmningsförhöjare. Så kommer vi till de lite större bekymren, små spindlar omkring dm i omkrets, giftormar... de har gift och är obehagligt svåra att upptäcka. Slutligen de riktigt farliga monstren... Jätteormar, jättespindlar, krokodiler och andra obehagliga monster (se monsterböckerna) Låt dessa först bara skymta för att slutligen göra livet verkligen surt för spelarna.

Vad djungeln i övrigt har att erbjuda , ja det slutar ju inte vid monster av olika storlekar. Djungeln innehåller växter av en rad sorter. Låt dem snubbla in i ett snår slingerväxter som är försedda med rader obehagliga taggar, snäppet värre är växter som liksom nässlor bränner huden, och apropå brännas så är solen ingen lätt sak på de här breddgraderna. Se till att dina spelare har klart för sig att hettan är obeskrivlig, att de behöver dricka ofta och skydda sig mot solen. Nå, djungelns arsenal är långt ifrån över vid småplantor som mest gör livet surt. Det finns saker som vill kramas, upplösa rp och så vidare, här får du ta till det din fantasi kan åstadkomma. Dessutom bör dina spelare vara noggranna med vad de äter under resan. Torkat kött förstörs fort i hettan och fukten, för att inte tala om de där otäcka flugorna. Frukter som ser oerhört frestande ut kan vara giftiga och andra frukter mycket nyttiga. Ja, allt i djungeln är inte pest. Det finns örter och djur som är "god medicin", låt dina spelare kika närmare och se om det finns något matnyttigt som senare kan rädda livet på dem. Det är trots allt upp till dig om de hittar något som helar... tänk ut dessa örter/växter i förväg och ge spelarna en hint då och då....

Djungeln är inte bara djungel , den innehåller också spår av gamla civilisationer. Här finns säkert ett och annat begravt gammalt tempel (tänk Indiana Jones och du har en hel bystory med att utforska ett gammalt tempel med fällor etc). Där finns befolkningar som kan behöva hjälp eller bara är ute efter rps huvud som ny snygg utsmyckning längs palisaden runt byn. Det kan finnas allt från sk. primitiva byar till strålande gömda civilisationer i denna djungel.

Sist men inte minst, var lyhörd mot dina spelare, en djungel kan vara både helvetet och himlen, ge dem andrum och varför inte - låt dem få en liten paus där de helt plötsligt får en liten ny kelkamrat (välj själv sort). Kelkamraten kan sedan sätta dem i klistret under äventyret som följer. Är det en apa så... långfingrade saker... ajaj. Är det en kvinna/man, så gör det till hövdingens dotter/son och förbjuden frukt... :gremsmile:

Lycka till

Kanturi

Swordsman
Det beror ju på vilken djungel. Om man är i Kamors djungler så kan man ju låta RP:na möta Kamorianar och Henéa alver. I de andra djunglerna så vet jag inte riktigt vad som finns, men det kan uj vara upp till dej, SL.

Pendragon

Swashbuckler
Det beror ju på vilken djungel. Om man är i Kamors djungler så kan man ju låta RP:na möta Kamorianar och Henéa alver. I de andra djunglerna så vet jag inte riktigt vad som finns, men det kan uj vara upp till dej, SL.
Kamor är inte en djungel, det är en urskog.

/Joel

GlueBall_UBBT

Warrior
Läget var oförändrat. Värmen var på gränsen till outhärdlig och de fördömda insekterna var sedan länge över den gränsen med flertaliga fjärdingsvägar. Nog för att det var skönt att komma ut på floden i en båt och slippa hugga sin väg fram igenom ogästvänliga plantor och ormbunkar, men här var det färre blad att täcka de varma strålarna som solen obönhörligt kastade. Tidigare hade en tunna med vatten bokstavligen gått åt skogen då några av bärarna tappade den, så nu letade Arat, expeditionens stigfinnare, efter lämpliga källor. Floden i sig var inte ett val, då alla larver och parasiter som fanns i den lätt skulle döda en fullvuxen och härdat man i sina bästa år.

Nej, fortfarande ingen lycka i vattensökandet. Vid landstigningen hade Jim blivit nerdragen i vattnet av en jätteödla. Den hade kommit upp ur djupet ljudlöst och bitit tag i Jims ben innan han hann undan. Förskräcklig var synen när varelsen snurrade runt i vattnet med sådan kraft att muskler som senor och ben slitits av med sjuka läten. Men värst av allt var Jims dödsskrik när fler av dessa varelser bet tag i hans lemmar och påbörjade den så kallade dödsrullningen. Vi hade från början trott att det var ett rykte att skrämma främlingar med, men nu var vi säkra på att dödsrullningen snarare var en praktisk benämning än en updiktning.

I panik hade de som varit i vattnet slitit tag i båtarna för att häva sig ur vattnet, vilket fick två av båtarna att kantra. Situationen urartade och Arat hade tvingats att fortsätta uppför floden för att inte resten av expeditionen skulle gå samma smärtfulla öde tillmötes.

Solen har nu passerat mitten på himlavalvet och snart ska vi kunna vila ut i en ljummare nattemperatur. Arat fann en källa som gick att dricka ur, även om vattnet smakade underligt. Tidigare hade flertalet personer drabbats av djungelfeber eller den fruktade moskitsjukan. Vi kunde inte resa särskilt snabbt med dessa kamrater och att överge dem var inte på tal. Arat sade sig veta en vänlig stam med infödingar bara en två dagsmarscher bort, vars medecinmän och kvinnor hade kraften att hela våra sjuka. Men då var vi tyvärr tvungna att passera igenom Gola-gola stammens marker. Huvudkrymparna som dödade alla och festade på deras kött, för att inte glömma hugga huvudet av en och sedan behandla det med Daak vet vad så att de krymte ihop och höll sig.

Nej, det var ingen trevlig färd, men vad hade vi för val, vad hade jag för val. Alla insektsbetten kliade eller sved eller bådadera. Mitt huvud värkte och dimslöjor drev framför mina ögon. Alla mina sinnen grumlades och jag fruktade att jag själv blivit smittad av något fasansfullt. Jag ville till Arats infödda vänner så fort som möjligt, så länge jag hade kraften att själv stå på benen.

Lycan

Hero
Du kanske skulle lägga mycket krut på att illustrera det eländiga och miserabla i rollpersonernas tillvaro. Fukten och värmen hemsöker dem obönhörligen, svettiga och äckliga traskar de omkring i lera och fukt. Skulle de ha rustning, övervikt eller grova kläder kommer de att försmäkta i värmen, och vätskebrist blir en allt mer överskuggande fara.

Ditdragna av svettlukten kommer tusentals av olika sorters parasiter. Flygande kryp, knott, mygg, steklar och annat otäckt svärmar omkring dem, suger ut deras blod, lägger ägg i deras sår och kryper i deras ögon. Risken för sjukdomar och kallbrand öker hundrafalt, och maskar börjar kräla under deras hud. Skulle de vada över en flod kan de räkna med blodiglar, mikroorganismer och vattenlevande skalbaggsliknande parasiter som kalasar på dem och ytterligare ökar risken för sjukdomar.

Nätterna är ett kapitel för sig. Vakthållning är ett måste då mystiska ögon stirrar på dem i natten och bara väntar på att de ska somna allihopa. Värmen och fukten gör dock sömnen svår, och en helt annan insektsfauna angriper dem på natten. Tusenfotingar, skolpendrar och nattjagande spindlar kryper över dem och försöker komma åt deras proviant, köttätande flugor väntar på att rollpersonerna ska somna innan de sliter åt sig en tugga kött av kinden och flyger iväg, samtidigt som alla märkliga ljud från omgivningarna gör sitt bästa för att hålla rollpersonerna vakna.

Dessutom gör allt förlorat blod rollpersonerna smått anemiska, och tillsammans med vätskebristen, sömnbristen och eventuella sjukdomar är de kraftigt försvagade och inte alls lämpade att möta eventuella utmaningar. Utmaningar som givetvis kommer, svårare och hemskare än någon hade kunnat föreställa sig.

antorax

Swordsman
OT - beröm och maskar i armen...

Lol, snacka om bra hjälp. Du fick nog inte typ alla balla saker som man kan skaffa utan att behöva ha några direkta fantasyaktiga saker. Gillar ägg i såren. Äckligt som 17!

Hmm, hörde att pappas kompis hade vart någonstans (någon tropisk ö, typ). Han hade fått två bett i handen. Hmm, tänkte han och levde vidare... Dock så efter typ en vecka eller nåt så såg han hur en mask tittade ut ur bettet (såret kanske det heter). Tänk vad äckligt, en mask tittar ut ur din arm!!! Han gick till sjukhuset med den och opererade ut maskARNA. Det var typ ett litet bo eller nåt där. Damen som skar ut dem gick ut och spydde ett antal gånger. Nu har han dem i en burk :p

Det jag skrev kanske kan användas om man skall försöka tänka hur äckligt det är. Om man inte reagerar på detta så vet jag inte vad, då kan man ju skippa skräckmoment i rollspel nästan.