Här har du några idéer på händelser till sjöss:
1. Resan är fylld av olyckor och otur. Det kanske är vindstilla under många dagar. Eller kanske drabbas besättningen av en epedemi. Det blir ont om mat och vatten. Bland besättningen viskas det om att någon ombord har drar otur över skeppet och man planerar att mörda personen ifråga. Tänk om denna person är någon betydelsefull person vars död kommer få konsekvenser? Eller tänk om personen är en av rollpersonerna? Om de får hela besättningen emot sig så är de chanslösa. Hur ska de ta sig ur en sådan situation?
2. Kaptenen blir sinnessjuk och det blir allmänt kaos bland manskapet. Vem ska konfrontera kaptenen och ta över befälet över skeppet?
3. Strandhugg. Skeppet måste fylla på vattenförråd och leta mat på en öde ö. Men ön de stiger i land på är inte öde. Kanske blir de vittne till hur pirater gräver ner en skatt, för att sedan ge sig av med sitt skepp som förtöljt på andra sidan ön. Ska rollpersonerna gräva upp skatten? Hur kommer de andra i besättningen att reagera? Blir det kanske oenighet om bråk inbördes? Hur kommer kaptenen ombord ställa sig till att en skatt bärgas ombord på hans skepp? Tänk om skatten bär på en förbannelse och att det var därför som piraterna valde att göra sig av med den genom att gräva ner den? Eller tänk om skatten tillhör en av Mundanas mest legendariska pirater. Någon i besättningen kan ju vid närmaste hamnkrog i en stad skrävla om skatten och den legendariska piraten kan komma rollpersonerna på spåren.
4. Dottern till en handelsfurste som äger skeppet de färdas på befinner sig ombord. Hon är ingen skönhet, men hon har höga tankar om sig själv. Kanske blir hon förnärmad av något rollpersonerna gör eller säger eller kanske blir hon arg över att rollpersonen inte besvarar hennes kärleksinviter. Hon lyckas kanske med tårar och lögner manipulera någon eller några i besättningen att övermanna rollpersonen och kasta honom överbord.
5. Rollpersonen färdas på ett stort fartyg. Under resans gång så påträffas besätningsmän döda. Det verkar som om det finns en seriemördare ibland dem, för någon mördar dem en efter en. Kanske är personen ifråga någon som inte vill att skeppet ska komma fram till sin destination. Eller kanske har de mördade besättningsmännen något gemensamt... att de några år tidigare deltagit i ett myteri på samma skepp de nu färdas på. Kaptenens spöke finns ombord och kräver hämnnd på de som deltog i myteriet. Rollpersonen måste kanske ägna sig åt lite detektivarbete för att lösa mysteriet och för att lugna besättningen.
6. Ett skepp dyker upp i dimman. Det verkar inte finnas något liv ombord och när de tar sig ombord på skeppet så är det som om besättnignen försvunnit spårlöst. Förbryllande saker som att det finns mat som står framdukad eller andra saker som får en att känna att människor försvunnit alldeles nyss, samtidigt finns det inga tecken på strid och eventuella livbåtar finns fortfarande kvar. Kanske hittar de en skräckslagen flicka ombord som gömt sig i kaptenshytten. Men att hon är så skräckslagen och skakad av det som hänt, vad som nu hänt, att hon inte kan prata. Vad ska rollpersonerna göra med skeppet? Kommer de lista ut vad som hänt besättningen? Är faran verkligen över?
7. I Mundana så finns det ett folk som bor i vatten (jag minns inte vad folkslaget heter). Deras bosättningen är hotad av antingen en havsdrake eller något annat. Rollpersonerna ombes att hjälpa dem rädda bosättningen från monstret. De kan erbjuda gåvor i form av pärlor och andra värdeföremål (som de tagit från skeppsvrak). Vad är det rollpersonerna kan göra åt havsmonstret egentligen? Tänk å andra sidan om det bara är en bluff och att havsfolket bara vill få rollpersonerna att navigera på grund och inte kan komma loss. Vad skulle havsfolket vinna på det?
Har ni några fler förslag på händelser och situationer ombord på ett skepp under havsresor så dela gärna med er!
1. Resan är fylld av olyckor och otur. Det kanske är vindstilla under många dagar. Eller kanske drabbas besättningen av en epedemi. Det blir ont om mat och vatten. Bland besättningen viskas det om att någon ombord har drar otur över skeppet och man planerar att mörda personen ifråga. Tänk om denna person är någon betydelsefull person vars död kommer få konsekvenser? Eller tänk om personen är en av rollpersonerna? Om de får hela besättningen emot sig så är de chanslösa. Hur ska de ta sig ur en sådan situation?
2. Kaptenen blir sinnessjuk och det blir allmänt kaos bland manskapet. Vem ska konfrontera kaptenen och ta över befälet över skeppet?
3. Strandhugg. Skeppet måste fylla på vattenförråd och leta mat på en öde ö. Men ön de stiger i land på är inte öde. Kanske blir de vittne till hur pirater gräver ner en skatt, för att sedan ge sig av med sitt skepp som förtöljt på andra sidan ön. Ska rollpersonerna gräva upp skatten? Hur kommer de andra i besättningen att reagera? Blir det kanske oenighet om bråk inbördes? Hur kommer kaptenen ombord ställa sig till att en skatt bärgas ombord på hans skepp? Tänk om skatten bär på en förbannelse och att det var därför som piraterna valde att göra sig av med den genom att gräva ner den? Eller tänk om skatten tillhör en av Mundanas mest legendariska pirater. Någon i besättningen kan ju vid närmaste hamnkrog i en stad skrävla om skatten och den legendariska piraten kan komma rollpersonerna på spåren.
4. Dottern till en handelsfurste som äger skeppet de färdas på befinner sig ombord. Hon är ingen skönhet, men hon har höga tankar om sig själv. Kanske blir hon förnärmad av något rollpersonerna gör eller säger eller kanske blir hon arg över att rollpersonen inte besvarar hennes kärleksinviter. Hon lyckas kanske med tårar och lögner manipulera någon eller några i besättningen att övermanna rollpersonen och kasta honom överbord.
5. Rollpersonen färdas på ett stort fartyg. Under resans gång så påträffas besätningsmän döda. Det verkar som om det finns en seriemördare ibland dem, för någon mördar dem en efter en. Kanske är personen ifråga någon som inte vill att skeppet ska komma fram till sin destination. Eller kanske har de mördade besättningsmännen något gemensamt... att de några år tidigare deltagit i ett myteri på samma skepp de nu färdas på. Kaptenens spöke finns ombord och kräver hämnnd på de som deltog i myteriet. Rollpersonen måste kanske ägna sig åt lite detektivarbete för att lösa mysteriet och för att lugna besättningen.
6. Ett skepp dyker upp i dimman. Det verkar inte finnas något liv ombord och när de tar sig ombord på skeppet så är det som om besättnignen försvunnit spårlöst. Förbryllande saker som att det finns mat som står framdukad eller andra saker som får en att känna att människor försvunnit alldeles nyss, samtidigt finns det inga tecken på strid och eventuella livbåtar finns fortfarande kvar. Kanske hittar de en skräckslagen flicka ombord som gömt sig i kaptenshytten. Men att hon är så skräckslagen och skakad av det som hänt, vad som nu hänt, att hon inte kan prata. Vad ska rollpersonerna göra med skeppet? Kommer de lista ut vad som hänt besättningen? Är faran verkligen över?
7. I Mundana så finns det ett folk som bor i vatten (jag minns inte vad folkslaget heter). Deras bosättningen är hotad av antingen en havsdrake eller något annat. Rollpersonerna ombes att hjälpa dem rädda bosättningen från monstret. De kan erbjuda gåvor i form av pärlor och andra värdeföremål (som de tagit från skeppsvrak). Vad är det rollpersonerna kan göra åt havsmonstret egentligen? Tänk å andra sidan om det bara är en bluff och att havsfolket bara vill få rollpersonerna att navigera på grund och inte kan komma loss. Vad skulle havsfolket vinna på det?
Har ni några fler förslag på händelser och situationer ombord på ett skepp under havsresor så dela gärna med er!