Nekromanti Coola händelser under resor till sjöss!

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Här har du några idéer på händelser till sjöss:

1. Resan är fylld av olyckor och otur. Det kanske är vindstilla under många dagar. Eller kanske drabbas besättningen av en epedemi. Det blir ont om mat och vatten. Bland besättningen viskas det om att någon ombord har drar otur över skeppet och man planerar att mörda personen ifråga. Tänk om denna person är någon betydelsefull person vars död kommer få konsekvenser? Eller tänk om personen är en av rollpersonerna? Om de får hela besättningen emot sig så är de chanslösa. Hur ska de ta sig ur en sådan situation?

2. Kaptenen blir sinnessjuk och det blir allmänt kaos bland manskapet. Vem ska konfrontera kaptenen och ta över befälet över skeppet?

3. Strandhugg. Skeppet måste fylla på vattenförråd och leta mat på en öde ö. Men ön de stiger i land på är inte öde. Kanske blir de vittne till hur pirater gräver ner en skatt, för att sedan ge sig av med sitt skepp som förtöljt på andra sidan ön. Ska rollpersonerna gräva upp skatten? Hur kommer de andra i besättningen att reagera? Blir det kanske oenighet om bråk inbördes? Hur kommer kaptenen ombord ställa sig till att en skatt bärgas ombord på hans skepp? Tänk om skatten bär på en förbannelse och att det var därför som piraterna valde att göra sig av med den genom att gräva ner den? Eller tänk om skatten tillhör en av Mundanas mest legendariska pirater. Någon i besättningen kan ju vid närmaste hamnkrog i en stad skrävla om skatten och den legendariska piraten kan komma rollpersonerna på spåren.

4. Dottern till en handelsfurste som äger skeppet de färdas på befinner sig ombord. Hon är ingen skönhet, men hon har höga tankar om sig själv. Kanske blir hon förnärmad av något rollpersonerna gör eller säger eller kanske blir hon arg över att rollpersonen inte besvarar hennes kärleksinviter. Hon lyckas kanske med tårar och lögner manipulera någon eller några i besättningen att övermanna rollpersonen och kasta honom överbord.

5. Rollpersonen färdas på ett stort fartyg. Under resans gång så påträffas besätningsmän döda. Det verkar som om det finns en seriemördare ibland dem, för någon mördar dem en efter en. Kanske är personen ifråga någon som inte vill att skeppet ska komma fram till sin destination. Eller kanske har de mördade besättningsmännen något gemensamt... att de några år tidigare deltagit i ett myteri på samma skepp de nu färdas på. Kaptenens spöke finns ombord och kräver hämnnd på de som deltog i myteriet. Rollpersonen måste kanske ägna sig åt lite detektivarbete för att lösa mysteriet och för att lugna besättningen.

6. Ett skepp dyker upp i dimman. Det verkar inte finnas något liv ombord och när de tar sig ombord på skeppet så är det som om besättnignen försvunnit spårlöst. Förbryllande saker som att det finns mat som står framdukad eller andra saker som får en att känna att människor försvunnit alldeles nyss, samtidigt finns det inga tecken på strid och eventuella livbåtar finns fortfarande kvar. Kanske hittar de en skräckslagen flicka ombord som gömt sig i kaptenshytten. Men att hon är så skräckslagen och skakad av det som hänt, vad som nu hänt, att hon inte kan prata. Vad ska rollpersonerna göra med skeppet? Kommer de lista ut vad som hänt besättningen? Är faran verkligen över?

7. I Mundana så finns det ett folk som bor i vatten (jag minns inte vad folkslaget heter). Deras bosättningen är hotad av antingen en havsdrake eller något annat. Rollpersonerna ombes att hjälpa dem rädda bosättningen från monstret. De kan erbjuda gåvor i form av pärlor och andra värdeföremål (som de tagit från skeppsvrak). Vad är det rollpersonerna kan göra åt havsmonstret egentligen? Tänk å andra sidan om det bara är en bluff och att havsfolket bara vill få rollpersonerna att navigera på grund och inte kan komma loss. Vad skulle havsfolket vinna på det?

Har ni några fler förslag på händelser och situationer ombord på ett skepp under havsresor så dela gärna med er!
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
8. Det blir storm alldeles oväntat och den mänskliga faktorn (eller alviska eller tirakiska, knappast dvärgiska :s) gör så att sjömännen inte hinner reva seglen. Stormasten bryts och seglen slits sönder. Finns det material så att man kan reparera skador eller kommer den stackars besättningen driva vind för våg?

9. Pirater är rätt lamt. Men de är giriga, elaka och allt som oftast farliga. De har den där äventyrsutstrålningen som varje SLP borde ha. Kanske ska de kapa skeppet, kidnappa en känd passagerare eller bara sno åt sig förnödenheter? De kanske till och med är ute efter att shang-haia lite ny besättning, vilket skulle vara extremt trevligt.

10. Nog för att ovan nämda spökskepp verkar läskigt, men hur skulle besättningen reagera på en riktig flygande thalaskier (flygande holländaren)?

11. Akta er för det havsvidunder som alltid liknar en jättebläckfisk. Låt den terrorisera skeppet och besättningen innan skeppet tvingas navigera in på farligt vatten för att slutligen krossas mot farliga rev och klippor.

12. Rollpersonerna drabbas av mardrömmar gällande gallionsfiguren. De ser hur den var natt kryper loss och flyter genom båtens däck likt T-2000 genom metall i Terminator 2. Den mördar och terroriserar den sovande besättningen som tror det handlar om en epidemi. Ska rollpersonerna göra något åt den tämligen läskiga gallionsfiguren? Om de försöker förstöra den kanske vidskepliga sjömän (allihopa) skulle reagera kraftigt och kölhala samtliga busar. De kanske kastar dem över bord med anklagelser om häxeri och smittspridning, med förstörandet av den "lyckobringande" gallionsfiguren som bevis.

Det var lite jag kom på för tillfället.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Bra förslag :gremsmile: Kul med idéer som föder nya idéer...

13. Bland passagerarna finns en kvinna som ska till att föda. Sluskarna i besättningen får bråttom och får plötsligt annat för sig. Förlossningen är ovanligt svår och smärtsam men ingen finns som vill hjälpa kvinnan. Finns det någon räddare i nöden bland rollpersonerna som kan kavla upp skjortärmarna och hjälpa till? Tänk om det lilla livet som kommer ut i världen är dödsfött? Hur hanterar rollpersonerna de känslor av sorg och förtvivlan som modern känner. Eller tänk om barnet har ett märke (inte nödvändigtvis 666, men ändå) i nacken. Mycket egendomligt kan tyckas. Vem är fadern kan man undra? :gremwink:

14. Skeppet möter på ett annat skepp. De lägger sig bredsida med varandra och bestämmer sig för att byta varor med varandra. Kanske kan rollpersonerna göra en bra affär? Eller kanske blir de blåsta och osämja mellan besättningarna uppstår? En man som sitter fast i kedjor ombord på det andra skeppet är fånge. Vad han gjort för att förtjäna sitt öde är oklart, men han vädjar till rollpersonerna om att släppa honom fri. Han kommer från en familj med anseende och rikedom - de kommer visa rollpersonerna sin tacksamhet om de hjälper honom bli fri.

15. Moralen ombord är dålig och kaptenen bjuder besättningen på extra ransoner och alcohol. Några blir fulla och någon faller i vattnet och håller på att drunkna. Kanske har rollperosnerna också druckit sig berusade, hur ska de kunna rädda besättningensmannen som fallit överbord?

15. Ombord på skeppet finns en erfaren gammal bard, poet och skald. Kanske blir barden så inspirerad av rollpersonernas berättelser från sina äventyr - att han under resans gång komponerar en sång om deras hjältedåd, som kommer att sjungas på värdshus vida omkring? Barden spelar på ett stränginstrument, sjunger och berättar historier - till besättningens förtjusning.
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
17. Skeppet blir överfall... bordade heter det! av ett gäng tiraker, som främst försöker slå besättningen och RP medvetslösa, för att kunna sälja dem som slavar på Takalorr. Allt det leder till att de måste ta sig ur slaveriet, vilket kanske leder till att de stöter på slavhandlarens hantlangare när det passar som sämst (han vill förstås ha kvar de bästa slavarna han sett på många år!)

(jaja, jag vet, bordade av pirater, väldigt originellt)
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
18. en av rollspersonerna hör snyftanden från lastrummet som av en ung flicka någon gång under natten. Om han hör sig för bland besättningen eller är sjövan själv inser han att det är tecknet på att lasten är dålig förtöjd, och att fartygets skeppsrå försöker varna sjömännen. Hinner de förtöja lasten innan de hamnar i stora vågor, kommer lasten att glida snett under en mindre storm och sänka hela skeppet?

19. En av passagerarna ombord visar sig vara präst och det vidskepliga manskapet blir eld och lågor och planerar att slänga honom över bord. Alla sjömän vet att präster ombord betyder otur. Prästen är till råga på allt präst av samma religion som en av de (förhoppningsvis) religösa rollpersonerna. Han vädjar till dem att räda honom. Kommer rollpersonerna försöka rädda prästen, och hur ska de göra det. Kommer gudarna straffa rollpersonerna om de inte gör det? Är det kanske ett test från gudarna själva?

20. Under ett stiltje lockar en kvinnlig fager varelse från havet med en av rollpersonerna i djupet med trollkraft eller bara sin barm. Hur ska de andra rollpersonerna rädda sin kamrat nere i djupet? Kan de göra det? Kräver varelsen kanske en annan man som tribut?

21. En av sjömännen koms på med att ha stulit något från kaptenens hytt eller stulit mat från förrådet och strafas genom att hans hand naglas fast i masten. Under natten vädjar han till en eller flera rollpersoner om nåd. Han hävdar att han är oskyldig och att han kommer dö om han sitter kvar. Är mannen oskyldig, eller ljuger han bara? Kommer rollspersonerna gå emot kaptens order, blir de själv straffade då?

22. En morgon vaknar rollsperonerna och hela besättningen är borta. Kaptenen, styrmannen och alla sjömän har bara försvunnit. Har de övergett skeppet eller har det drabbats av en förbanelse? Var skeppet bara ett spökskepp och rollpersonerna hittar lik ombord? Kan de styra skeppet i hamn eller är de dömda att driva vind för våg och svälta?

"Revenge is a fish best served old" -Förvirrad och halvfull spelare under ett HôL spelmöte.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Bra feedback ni gett på tråden! Härligt killar!!! :gremsmile: Här kommer ytterligare en idé.

23. Det skepp som rollpersonen seglar med har seglat ur kurs och av en "slump" hamnat i närheten av någon sorts portal. Antingen är det en enkelriktad portal till skugglandet eller till en portal som leder till Jorden under medeltiden. Portalen är stor och ser ut som ett silveraktigt vackert skimmer som sträcker sig högt över vågorna och syns på långt håll. Vinden tilltar i styrka. Portalen har öppnats från den "andra sidan" och ur portalen materialseras ett skepp, större än någonting de tidigare sett. Varifrån kommer skeppet och vem är ombord på det? Vad kommer att hända? Portalen är öppen i 15 minuter. Om de styr in mot portalens centrum så kommer deras skepp att försvinna från Mundanas yta och in i en annan värld. Kanske öppnas portalen utanför Spaniens kust under 1500 talet? Det kan bli en ganska omvälvande upplevelse för rollpersonerna och hela besättningen. Hur kommer de att reagera? Hur ska de ta sig tillbaka till Mundana? Vilka hot och möjligheter uppstår? Eller kanske leder portalen till skugglandet, som de hört talas om i sagorna?
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
17 (fortsättning) Mina rollpersoner brukar aldrig gilla att jag planerar att tillfångata dem, för det ger den en känsla av maktlöshet och att jag styr dem i någon riktning. Men kanske är det en medveten strategi från rollpersonernas sida att låta sig bli tillfångatagna som slavar för att kunna få veta var den Tirakiska slavfästningen/fristad för pirater ligger, som de av något handelshus fått i uppdrag att hitta.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
24. efter en kraftig storm så håller reparationerna fortfarende på.
mitt i allting kommer en flotte. där sitter en magiker och mår prima, utan spår av storm eller att hans böcker blivit blöta. vad kommer besättningen att göra? vad reagerar magikern på om dom försöker "rädda" personen? kommer magikern att vägra? om denne kommer ombord, är magikern att lita på? vad kan hända?
 
Top