Nekromanti Coolaste puffran?

Organ

Out of time, out of mind
Inspirerad av denna tråd, som började off-topica sig till att handla om vilka vapen som var coolast, tänkte jag starta en tråd dedikerad till just detta. Ni med åsikter i ämnet ombeds bidra med bilder och motivationer. Här kommer mina:

Jag har alltid tyckt att de coolaste skjutvapnen är riktigt tidiga automatpistoler. Den första kommersiellt gångbara modellen var den som Hugo Borchard konstruerade och saluförde år 1893. Mängder av konstruktörer blev inspirerade och hittade på egna tekniska lösningar, den ene galnare än den andre. Under början av 1900-talet stod det emellertid klart att den bästa och mest pålitliga konstruktionen var den som lades fram av amerikanen John M Browning. Alla konkurrenter fann sig snabbt utkonkurrerade och sedan dess så har i stort sett alla automatpistoler använt sig av Brownings mekanism. Fast innan dess, ungefär perioden 1890-tal fram till första världskriget, så fanns det en uppsjö underliga modeller. Det hade ej heller riktigt slagits fast än hur en automatpistol "skulle se ut", som det har idag, utan många av de pistoler som fanns var, med dagens ögon, rejält udda. Detta i kombination med att den ingenjörstradition som det hela vilade på var den som uppkommit i och med 1800-talets industrialism, med dess egensinniga lösningar och ovanliga estetik. Resultatet av detta var en mängd vapen som nu verkar vara hämtade ur någon slags viktoriansk sci-fi-tradition a´la Jules Verne, eller mest liknande Blixt Gordonska strålpistoler. Dagens pistoler är tyvärr lika själlösa som de är effektiva och i de allra flesta fall är de helt utan estetiskt tänkande. Kantiga, fula och gjorda av plast och kompositmaterial. Nedan ett par exempel på att vissa saker faktiskt var bättre förr:

Först orginalet, Hugo Borchards modell 1893. Ni som tycker att den ser ut som en Luger med elefantiasis har rätt, då Borchard konstrurade den med.

Dessutom kunde den utrustas med en axelkolv genom att man monterade fast hölstret längst bak. (Hur coolt är inte detta?)

Denna Frommerpistol borde inte riktigt platsa eftersom den är så sen som från 1920-talet, men siluetten och den allmänna formen bara andas 1800-tal till den milda grad att den får komma med.

Roth-Steyer M1907. Den tycker jag mer ser ut som ett verktyg än ett vapen. Det är nästan så man väntar sig se en trycklufts- eller vattenslang sticka ut i botten av kolven.

Roth-Sauer Modell 1910. Släktskapet med den ovan är uppenbar. En av de vackraste pistolerna någonsin med linjer som en italiensk sportbil.

Lignose Einhand (1917). En udda puffra som får vara med för den udda konstruktionen. Den är gjord för att snabbt kunna osäkras med en hand genom att man med avtryckarfingret trycker bak varbygeln med den inverterade fronten, vilket drar tillbaka hela det övre slutstycket. Inte bara cool utan även praktisk!

Taisho Nambu (1909). Japanernas bidrag. Den eggformade varbygeln är gjord för att få in ett handskbeklätt avtryckarfinger.

Mannlicher M1901. Den ser ut som en banan, vilket är coolt.

Mannlicher M1903. Inte lika smäcker och snygg som den ovan men den har en cool osäkringsspak för tummen, vilket är coolt det med.

Bergmann No. 5 (1897). Kantig, konstig och jävligt cool. Det är liksom inget snack om att den är från 1800-talet.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Min favoritpistol är nog Walther P-99. Den är den perfekta designmässiga kompromissen mellan relativ söthet och ohemulsk brutalitet:

Eller kanske en pimp-Makarov, för ryska rojalister med stil:

As tyngre vapen goes är en klassisk Kalashnikov relativt ohotad; den är helt enkelt så snygg ett skjutvapen kan bli, mer eller mindre. Som de säger om den i Battle Royale 2, 'Used by freedom fighters all over the world' :p

En lite mer obskyr variant som är värd ett omnämnande är Kalashnikov AKS-74U, dock:

Kolla så söt den är? Fucking beautiful.

med risk för att vara ännu mer stereotyp sedan, Franchis Spas-12 är också poppis av en anledning:

- Ymir, som egentligen föredrar svärd

Johan K

Gammal & dryg
Snälla, säg till mig att dessa bössr bara existerar i valfritt fotoediteringsprogram..
Om de inte gör det, så måste jag säga att utseendet får mig att må illa....

Pendragon

Swashbuckler
Om man inte kan bestämma sig för vad som är häftigast, en hagelbössa eller en kalashnikov, då är detta den ultimata lösningen:

Eller vad sägs om en rejäl automatrevolver?

/Joel - orkar inte lägga upp alla sina favoriter... bara några de mer extrema

Storuggla

Champion
Eftersom du redan visat de tuffa pistolerna (österrikarna vet allt hur man pangar!) så får jag väl delegeras till att visa en tuff revolver:

Ett stycke revolver... med en hagelbrakare i mitten!

Storuggla, aj aj aj

Marukusu

Hero

Mauser C96. Luger gone cool.

Apachepistol. Klassiker när det handlar om skumma pickor.

Colt Python. Så typiskt revolver, och samtidigt så rå och brutal på något vis...

Desert Eagle i guld... ok, jag har en del komplex. Lev med det.

Marukusu

Hero
Jag gillar hur man har lagt till en liten bajonett och taggar på kolven på pistolen längst ner, just in case. :gremgrin:

Arfert

Facit
There can only be one...

...gillar verkligen dina exempel, Organ, och modern skit som Desert Eagle, S&W Combat Magnum 44 och liknade är för fjollor. Men får man bara välja en pistol kan det bara bli den här:

G

Guest

Guest
Min tråd på neotechforumet visar vad jag tycker.
Bland handeldvapen finns det inget som kan mäta sig med denna falliska alldeles för stora kukförlängare, inte nog med det, du skjuter kulor som ansågs vara för kraftiga vid regelrätt elefant jakt och om kulorna tar slut så har du en sex kilos klubba att bonka in fronten på tanksen de kommer skicka efter dig.

/Zorbeltuss som gillar väldigt överdrivna vapen.

Organ

Out of time, out of mind
Ja, det finns en hel del coola revolvrar från den perioden med. Min favorit är nog Le Faucheux Modell 1854. Jag har faktiskt haft glädjen att få fingra på en sådan och den känns mycket smäcker och är urmysig att hålla i.

En annan favorit är Galand Velo-dog. Inte för att puffran i sig är särskilt speciell. Det är bara en enkel och billig standardrevolver i kaliber 5.6mm, som dessutom lite halvtaffligt tillverkad. Det som gör den anmärkningsvärd däremot är det coola användningsområdet. Som namnet antyder så är den gjord för att frisksportande gentlemen ska använda den för att försvara sig mot vilda hundar(!) när de är på cykelutflykter på landet. (Jag ser för mitt inre öga hur en man i tweedkostym cyklar för livet längs en lantväg med en picknickkorg på pakethållaren, jagad av en flock hundar som han, medans han trampar som besatt, försöker pricka med sin revolver.) :gremgrin:

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Johan K</div><div class="ubbcode-body">Snälla, säg till mig att dessa bössr bara existerar i valfritt fotoediteringsprogram..
Om de inte gör det, så måste jag säga att utseendet får mig att må illa.... </div></div>

Flera av dem är till salu!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: chrull</div><div class="ubbcode-body">Flera av dem är till salu! </div></div>

Underbart!

Synd att jag är en så fattig typ...

Johan K

Gammal & dryg
Å herre min skapare... 0_o
Jaja, det var som tusan.. Det hade jag aldrig kuna t förestälal mig att de var till salu.

Marukusu

Hero
Säga vad man vill om de rosa puffrorna, men Jim gjorde ett bra jobb med den här åtminstone... :gremcool:
Frågan lyder dock, innebär det att man verkligen får ha såna as till vapen som civil i USA?

Storuggla

Champion
"Frågan lyder dock, innebär det att man verkligen får ha såna as till vapen som civil i USA?"

Jepp, det beror på vilken delstat du bor i. Wikipedia förklarar det hela bättre än mig, tror jag.

Storuggla, turordningsproblem i badrummet

Örnie_UBBT

Swordsman
Bra tråd, äntligen pratas det om nåt viktigt här på rollspel.nu!

Eftersom jag är Westernfantast kommer många favoriter från den eran. I kategorin penisförlängare är det svårt att slå Colt Walker (eller Walker Colt som den oftare kallas), 1847 års modell, cap-and-ball-revolver. Tyvärr syns det inte riktigt på bilden hur massiv den är, den klockade in på dryga två komma två kilo oladdad. Det ni!

Bilden gör inte heller Sharps "Big Fifty" rättvisa - enskotts buffeljägargevär i kaliber .50-90 Sharp.

Den tyngsta Winchestermodellen, 1876 års Winchester Centennial, har också ett coolt, slickat och påfallande modernt utseende. Synd att den inte tillverkades i så många exemplar.

När det gäller moderna vapen gillar jag mer lite mer diskreta, James Bondiga historier, som t ex H&K P7 M13 - lätt att dölja, stabil att skjuta, och 13 skott 9 mm löser trots allt ganska många problem. Tips för damerna: kan förses med pärlemorkolv och passar finfint i handväskan!

magoo

Hero
För mig som gillar western finns det bara ett svar - en Derringer. Den ska vara nedstoppad i en storbystad bordellmammas urringning eller strumpeband alternativt i lönnmördarens rockärm. Den ska vara lika dekorativ som dödlig (bilden visar den Derringer som sköt Lincoln):