Nekromanti Coolt eller Crap

Krille

Super Moderator
.113;n149870 said:
Tänk er en ca 150 cm lång metalcylinder, ett stålrör alltså, inuti detta finns e grova drag ett kort spjut, i trä, med metalspets. Genom en snärt med röret, ungefär som en polisbatong, så slängs spjutet fram och låses fast för att
på det sättet ha skapat ett nästan 3 meters spjut/ lans. [snippeti] Är det coolt eller konstigt, bra eller kasst? Varför? Kan inte bestämma mig, har lite tankar men vill höra era :)
Det är förstås skitcoolt.

Simon

Swashbuckler
Alltså, har världen inslag av high fantasy, där man kan handvifta bort de tekniskt realistiska sidorna av saken, så är det ju svinkoolt!

Är det en lerigare värld, mer Arn än Elric, så tvärtom: det är i så fall en kool grej att låta sig begränsas av materiens brutala enkelhet: att götta sig i just att lansar i princip är engångsvapen som splittras koolt vid en bra träff, att de är billiga att ersätta och att man kan ha ett helt knippe med sig innan man kommer upp i stålrörets vikt.

Om man går på den leriga varianten så torde ju ändå patrullen ha ett packdjur med sig, säkert skött av den mest juniora kavalleristen, även om de inte är riddare med hela sällskap runt sig.

Mogger

Hipsteranka
Med tanke på att Kurganmannen (ja, skurken i Highlander fick det namnet av en översättare) har ett monterbart svärd, där klingan består av flera delar, ser jag inte några som helst problem med det här.

I en mer realistisk setting får det ju vara typ mithril och dvärguppfinning. De kan ju uppfinna allt, och med tanke på deras längd kan jag se ett visst behov av att göra långa saker kortare.