Nekromanti Coolt eller Crap

.113

Swashbuckler
Tänk er en ca 150 cm lång metalcylinder, ett stålrör alltså, inuti detta finns e grova drag ett kort spjut, i trä, med metalspets. Genom en snärt med röret, ungefär som en polisbatong, så slängs spjutet fram och låses fast för att
på det sättet ha skapat ett nästan 3 meters spjut/ lans.

Man kan använda som lans men sparar balans och plats eftersom man inte behöver en 3 meters lans på ryggen. Tanken är att man använder och lätt kan bryta av efter träff via metalkanten.

Är det coolt eller konstigt, bra eller kasst? Varför? Kan inte bestämma mig, har lite tankar men vill höra era :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eftersom spjut/lans är ett stickvapen så finns det stor risk att det trycks in i cylindern igen ifall mekanismen som låser det i utfällt läge inte är stark nog. Metallcylindern kommer nog också öka vikten på vapnet avsevärt. Det är ju inte riktigt kolfiber eller annan lättmetall vi pratar om :)

Men rent principiellt gillar jag idéen.

.113

Swashbuckler
anth;n149912 said:
Googla teleskopbatong.

Faktum är att jag just nu läser igenom rollspelet (inte skönlitterara boken) Planet of Adventure.
http://www.sjgames.com/gurps/books/planetofadventure/
och där finns ett sånt vapen med. Där beskrivs det dock som ett utfällbart svärd, som en stor stilett.

Skrev visst polisbatong när jag menade teleskopbatong alltså. Men ja, det är liksom det konceptet jag tänker. Fast som lans då, eftersom jag tänker att det är ganska opraktiskt att som kringridande patrull ha ett gäng lansar på ryggen (eftersom lansar ofta går sönder).

kwarnberg

Swordsman
Riskerar det inte bli extremt skrymmande att slåss med ett så långt vapen?Jag bar en typ tre meter lång pinne i går. Har sällan känt mig så klumpig och i vägen och utan kontroll på var ändarna befinner sig i relation till min omgivning. Men det kanske går om man tränar en del, och om den är sjukt bra balanserad.

obak

Hero
Oförstörbar magisk lans, eller ett budgetalternativ, en npc som rider bakom med en trave lansar?

.113

Swashbuckler
Guran89;n149932 said:
Riskerar det inte bli extremt skrymmande att slåss med ett så långt vapen?Jag bar en typ tre meter lång pinne i går. Har sällan känt mig så klumpig och i vägen och utan kontroll på var ändarna befinner sig i relation till min omgivning. Men det kanske går om man tränar en del, och om den är sjukt bra balanserad.

tanken med en lans är ju iofs att man rider framåt, lutar den mot någon i lagom tid och sedan skrattar när den går rakt igenom. Ofta fastnar och går sönder dessutom. Och just därför jag tänkte att en kortare variant, som är "utfällbar" så att säga, vore mer praktisk.

.113

Swashbuckler
obak;n149936 said:
Oförstörbar magisk lans, eller ett budgetalternativ, en npc som rider bakom med en trave lansar?

Nu tänktes det här främst inte som en spelar grej, även om spelare antagligen är välkomna att använda dem också, utan mer som en patrulgrej åt patrullerande ryttarenheter, som rider omkring och kanske stoppar lite bus osv. Eftersom de ska rida omkring långa sträckor och helst vara som en "jägar" grupp, alltså självförsörjande och snabba osv. Fast cavalry inte riddare typ.

För en riddare/spelare är det antagligen rätt praktiskt med en npc som bär omkring med en trave lansar, kanske i vagn till och med, men i just det här fallet så inte riktigt :)

kwarnberg

Swordsman
.113;n149938 said:
tanken med en lans är ju iofs att man rider framåt, lutar den mot någon i lagom tid och sedan skrattar när den går rakt igenom. Ofta fastnar och går sönder dessutom. Och just därför jag tänkte att en kortare variant, som är "utfällbar" så att säga, vore mer praktisk.
Ah, jag tänkte fel hela tiden. Ordet "spjut" fick mig att fastna i att tänka att det helt enkelt skulle vara ett långt spjut, så gjorde en ordentlig tankevurpa där. Då kan du helt bortse från min förra kommentar.

.113

Swashbuckler
Guran89;n149948 said:
Ah, jag tänkte fel hela tiden. Ordet "spjut" fick mig att fastna i att tänka att det helt enkelt skulle vara ett långt spjut, så gjorde en ordentlig tankevurpa där. Då kan du helt bortse från min förra kommentar.

Ja, rent tekniskt sett hade du ju inte fel :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter som det antingen skulle bli för tungt eller för ömtåligt för att vara praktiskt.

.113

Swashbuckler
wilper;n149954 said:
Låter som det antingen skulle bli för tungt eller för ömtåligt för att vara praktiskt.

Eller hur? Tänker mig att nån sorts stål variant borde kunna vara, förvisso tyngre, men eftersom man kortar av den så blir den ju mer hanterbar åtminstone. Sen är det ju en risk att den ändå skulle böjjas, knölas till osv, och då borde den ju rent tekniskt sett inte fungera längre. Men man har den ju mest hängande på ryggen, tills den används, då den mest riktas framåt, eller först uppåt tills man kommer nära nog och fäller ner den så att säga.

Lupus Maximus

Tekniker
Skall den användas mot folk i rustning bör den nog vara solid. Men är det för att kämpa ner "böbeln" så blir det inte lika höga krav. Invändigt spår, där man vrider in den i ett stoppspår i "yttre läget" kanske skulle funka.

Men ur ren transportsynpunkt, det har man ju väpnarna och trossen till :wink:

.113

Swashbuckler
Alltså själva spetsen samt trädelen är ju vanliga solida saker, hålet är ju enbart för att rymma trädspjutet inuti. Sen något sånt stoppspår osv var det jag tänkte med, plus någon sorts skruv man kan använda för att byta ut trädelen om den går sönder. Och det här är alltså för en jägarstyrka inte en fullstor armé. Tänk fem man till häst. Inga väpnare, Inga vagnar.

Med stoppeffekten längst fram tänker jag att det borde gå som lans, till häst. Det skulle nog inte funka till fots faktiskt. Men till häst så är ju största effekten just hastigheten.

Hastigheten är nog också anledningen till fattat tänker träet skulle gå sönder ofta men ja, lansar är väl sällan permanenta lösningar ändå?

Men om man nu tänker att vikten ändå är hanterbar speciellt jämfört med en klumpig lång sak som inte passar på patrull i flera dagar, och vapnet i sig kanske ändå skulle fungera som lans men inte som ett vanligt spjut, är det ändå coolt eller mest knäppt?

Jocke

Man med skägg
Som alla gamla scouter ägnade jag en stund varje sommarläger åt att leka ninja med tältpinnar (ej att förväxla med tältspik som i och för sig också går att ninja runt med). Det ligget nått magiskt i att fälla ut en lång metallpinne med ett resårband inuti. Att slå fram en teleskåp-batong är ju lite åt samma håll, men inte alls lika tillfredställande. Så jag föreslår nått slags genial mekanisk lösning som stödjer tältpinne-beteendet.

obak

Hero
Är inget fan av iden, låter som det är lättare och funktionssäkrare att bära med sig en väpnare med ett par kortare lansar och ha ett backupvapen. Hade inte litat på detta vapen i strid. Men vad fan vet jag :)

.113

Swashbuckler
Nja, första tanken jag fick va rätt cool, men den har liksom segnat ner på vägen, men tänkte lika bra fråga runt lite här ;) Men jag har som sagt lite tankar på hur det skulle kunna fungera, men inte helt säker på att det vore super praktiskt och rent allmänt kanske inte coolt.

Lupus Maximus

Tekniker
För att jämföra med Hollywood... När har någonting coolt någonsin varit realistiskt, och när har någonting realistiskt någonsin varit coolt? :wink:

Rörspjutet skulle nog mer vara för att få med beskrivningen om hur man fäller ut det innan en strid, och sedan vifta bort det tekniska. Lite som att de skall utföra mantelrörelser stup i kvarten i vissa filmer (så att de borde ha matat ur var enda patron innan striden, om det hade varit realistiskt). :)

obak

Hero
Ja, the rule of cool stipulerar ju att det är en bra idé så länge det är ballare är att ha en vanlig lans. Om vi exkluderar magi så bör ju lansen vara fjäderdriven, helt i metall och kunna fällas ut med ett köttigt KA-CHUNK! Gärna skall den ha nån sorts blad på sidorna som slåker SWING och en låsnkngsmekanis som låter som när man matar in en ny patron i ettpumphagel, ett sådant vapen hade jag kört med :)

Gillar iden om man man kören spelstil som inte bryr sig så mycket om realism och om vad som skulle fungera irl så att säga. då är det en rätt cool grej, lite annorlunda och skulle nog funka bra eftersom du faktiskt kan överaska folk på detta sätt
De ser dig komma ridande med en ett metall rör i handen och när du närmar dig. har du helt plötsligt en lans :)

Ska man se realistiskt på det så kan jag se flera anledningar till varför ett sådant vapen skulle vara skräp.

Det skulle krävas en väldigt stark stopp så att säga för att trädelen inte ska glida in tillbaka in i röret vid träff.

För att du lätt ska kunna få ut "spjutet" måste det vara aningen mindre än rörets inner diameter för att kunna glida lätt. vilket nog skulle göra att det blir "fladdrigt" om det inte sitter tajt i röret.

Och det skulle nog inte gå att få mer än ca 2 meter långt utfällt. med ett rör på 150cm och ett träspjut på 150cm. Eftersom du inte skulle kunna låta nästan hela spjutets längd glida ut. gå skulle det bli alldeles för svagt vid punkten dör rör och spjut sitter ihop. jag skulle gissa att för att få någon stabilitet skulle du behöva ha kvar ca 40 cm av träspjutet inne i röret. och då skulle det bara bli dryga 2 meter långt. vilket fortfarande skulle fungera som lans även om det skulle vara i kortaste laget.
Skulle bara änden, ca 10 cm av spjutet vara kvar inne i röret skulle påfrestningen bli allt för stor på den delen

men det är ju spel. och ibland är det kul att strunta i sådana saker och låta coola grejer fungera. Om resten av spelgruppen är ok med att man skippar lite realism för coolhetsfaktorn så kör på det :)