Coolt koncept, men var är rollspelet?

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Någon eller några av dessa civilisationer borde (?) vara mer tekniskt avancerad. Det skulle kunna ge upphov till någon typ av maktutövande. Någon har något som de andra vill ha. I utbyte mot vad? Man kan också fråga sig om alla som kommunicerar är ärliga. Eller ens biologiska varelser. De kan ju vara exempelvis någon typ av robotar eller datorprogram, som bara ger ett levande intryck genom sina meddelanden.

Ytterligare en faktor som slår mig är obegriplighet. Några av civilisationerna kan ha upprättat någon typ av semiotiskt samförstånd. Men förstås det av alla? Kanske bara delvis? Med tanke på de kulturkrockar som ofta uppstår inom vår egen art borde motsvarande krockar i det här sammanhanget vara mycket mer djupgående. Ungefär som mellan myror och människor. Att tala om exempelvis artighet eller kärlek i en sådan kommunikation blir helt apart.

Last edited:

Troberg

Sinister eater
Nja, Netflix version är lättare att ta till sig och fullgott underhållande. Böckerna blir väldigt abstrakta och inte alls lika bra som under de första ”erorna” som beskrivs i böckerna.
Jag tänkte jag skulle börja med Three-Body, som sägs vara en mer trogen serie baserad på böckerna.

Någon eller några av dessa civilisationer borde (?) vara mer tekniskt avancerad. Det skulle kunna ge upphov till någon typ av maktutövande. Någon har något som de andra vill ha. I utbyte mot vad? Man kan också fråga sig om alla som kommunicerar är ärliga. Eller ens biologiska varelser. De kan ju vara exempelvis någon typ av robotar eller datorprogram, som bara ger ett levande intryck genom sina meddelanden.

Ytterligare en faktor som slår mig är obegriplighet. Några av civilisationerna kan ha upprättat någon typ av semiotiskt samförstånd. Men förstås det av alla? Kanske bara delvis? Med tanke på de kulturkrockar som ofta uppstår inom vår egen art borde motsvarande krockar i det här sammanhanget vara mycket mer djupgående. Ungefär som mellan myror och människor. Att tala om exempelvis artighet eller kärlek i en sådan kommunikation blir helt apart.
Varför skulle de inte dela med sig? De vet att de aldrig kommer att mötas på riktigt. Varför begränsa sig själv genom att kräva byten?

Det är ju dessutom "gemene man" som har tillgång till teknologin, så försök stoppa teknikutbytet... Kan du se när Linuxnördarna börjar prata operativsystem med de insektoida elektronikgurusarna på Cygnus 4? Och sedan blandar de flytande manethjärnorna på Pollux sig i och talar om hur man kan kan förbättra parallellismen?

Det är inte regeringar och några forskare som pratar, det är vanligt folk.

Kulturkrockarna tror jag kan vara både underhållande och dramaskapare.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag tänkte jag skulle börja med Three-Body, som sägs vara en mer trogen serie baserad på böckerna.

Varför skulle de inte dela med sig? De vet att de aldrig kommer att mötas på riktigt. Varför begränsa sig själv genom att kräva byten?

Det är ju dessutom "gemene man" som har tillgång till teknologin, så försök stoppa teknikutbytet... Kan du se när Linuxnördarna börjar prata operativsystem med de insektoida elektronikgurusarna på Cygnus 4? Och sedan blandar de flytande manethjärnorna på Pollux sig i och talar om hur man kan kan förbättra parallellismen?

Exempelvis skulle en del kunna ha intresse av att skydda kunskap om viss vapenteknik. Eller vissa farkoster. Eller wormholes. De kanske inte vill ha besök eller konkurrens, även om det skulle ske först inom några hundra eller tusen år. Jag uppfattar det inte som självklart att utomjordiska civilisationer nödvändigtvis skulle vilja varandra väl. Om jag hade fått kontakt med rymdvarelser hade jag exempelvis inte skickat över instruktioner för hur man bygger en atombomb.

Vad gäller kulturkrockarna så skrev jag inte att de inte kan vara underhållande eller skapa drama. Men att de skulle uppstå och att det därmed borde vara svårt att kommunicera förefaller högst rimligt.

Jag har ingen aning om vilken genre eller grad av realism du tänker dig, utan svarade bara på ditt startinlägg.

Last edited:

Cybot

Mest spelbar

Freerider problemet.
Information är värt saker. Sökandet av information är värt saker. R&D kostar. Så medans man kommer att dela med sig vissa saker för att visa hur cool man är så kommer man ju inte bara dela med sig "Prylen det tog fyra triljoner Space creds att utveckla" bara för att. För man vill att andra gör motprestationer i det teknologiska utvecklandet.

Det kommer i princip garanterat uppstå någon slags Forsknings-union där alla förbinder sig att spendera X procent av sin ekonomi på forskning, och sedan delas alla resultaten fritt emellan varandra (för att det är sjukt ekonomiskt fördelaktigt för alla).

Men om Slembollarna på Sybaritus V beslutar sig för "varför ska vi försökta uppfinna nya saker när vi bara kan stjäla andras uppfinningar?" så kommer folk bli pissed.

Brödbane

Kristallkrönikör
Nja, jag vill ha kommunikationen mer casual, mer "intergalaktisk reddit". Vanliga medelsvenssons som småpratar med vanliga medelarcturians och vanliga medelbetelguser.
Känns som att det beror väldigt mycket på området man vill köra på Star trek-aliens (i princip människor men med olika lustiga huvudknölar och temperament) eller typ Solaris-aliens (telepatiska amöbahav) och dylikt.

Generellt så tror jag att om man väljer den senare så blir det svårt att hitta motivation varför medelsvensson vill snacka med oscillerande korallsymbioter på Alpha Centauri. De är ju mest intresserade av att dividera kring olika nyanser av ultraviolett ljus i vätgas. Då kommer nog folk hellre stänga av och kolla På Spåret på SVT istället.

Last edited: