Re: Sant
"Däremot tycker jag att folk ska få ge kopior av (t.ex.) Västmark eller för den delen Dungeonmasters Guide till varandra"
Det tycker inte jag, av två skäl:
För det första innebär det att jag inte längre kan ta betalt för innehållet i Västmark. Det är ju "fritt" enligt ditt förslag. Det innebär att jag enbart kan ta den ersättning som täcker vad jag får betala för tryckeriets arbete plus en summa till som täcker min administration och distribution (i princip postage&package). De år jag har lagt ner på att skapa skiten kan jag inte ta betalt för. En helfin bantningskur, det kan du ge dig på. I förlängningen innebär det att Neogames inte skulle behöva, eller för den delen ens kunna, betala sina frilansare. Informationen är ju fri.
För det andra vill jag faktiskt ha kontroll över mitt verk. Har jag någon form av kvalitetskänsla så vill jag kunna säkerställa att det exemplar som når mottagaren faktiskt är av så god kvalitet som jag vill. Jag vill kunna säkerställa att någon inte snor min grunka och trycker det på klorblekt dasspapper i Estland med giftigt bläck, eftersom det drar ner mitt verk och mitt namn i smutsen.
"det är synd att de två sakerna är inblandade i samma lag för närvarande"
I samma lag, ja, men inte i samma paragrafer. De regler som styr publikationsrätten är faktiskt inte samma som de som styr upphovsrätten. Det är mycket svårare att kollra bort sin upphovsrätt än sin publikationsrätt.
Upphovsrätten kan i princip bara ges bort frivilligt genom att man placerar det producerade i public domain, genom att man dog för femtio år sedan, eller genom att man inte gjorde det själv utan som en del av ens arbete på uppdrag av ens arbetsgivare (i det sista fallet tillhör upphovsrätten då arbetsgivaren).
Publikationsrätten kan däremot säljas, ges bort, avtalas upp och ner et cetera. Den kan vara exklusiv, icke-exklusiv, fri, mot ersättning, tidsbegränsad, upplagebegränsad och Gud vet vad.
"Du har ju skrivit saker för Neogames, och då gett bort upphovsrätten för de sakerna till den där neo-killen, vad han nu heter. Du fick betalt ändå (eller?)."
Ska man vara helt petig så har Neogames fått köpa publikationsrätten till verket, inte upphovsrätten. Ska vi nu leka besserwissrar så är det tämligen luddigt på den punkten - frågan är om det är beställt material som Neogames därmed äger, eller om det är obeställt material som jag äger. Jag har inte direkt lust att leta upp en attackadvokat för att ta reda på saken, men ska man vara helt petig så finns det inget skrivet avtal (eller ens muntligt avtal) mellan mig och Neogames på den punkten. I det läget så gäller nog faktiskt läget att Neogames har publikationsrätten, och jag har upphovsrätten plus en lite fetare plånbok.
"Skulle upphovsrättslagen ändras kanske något annat förlag skulle trycka om artikeln utan att ge dig eller det första förlaget royalties (men kanske inte kalla sig för "officially approved by Krille")."
Och det skulle göra mig gladare? Om någon ska tjäna en hacka på mitt verk så vill jag fanimej ha en del av kakan!
"På en redan liten marknad så skulle man antingen hoppas att fansen köpte den "officiella" utgåvan (för att stödja förlaget som betalat dig), eller leta efter andra sätt att finansiera skrivandet."
Stor chans. Var och en är sig själv närmast.
Och som det heter, vem faen betalar för något när samma sak finns att få tag på gratis?