Nekromanti copyright

neowyn

Swordsman
I bland blir jag så trött!
Copyright är en sak som oftast är mycke bra men ibland är det en riktig pina! Speciellt när jag drabbas av restriktionerna...
Jag har lag ner en hel del tid på en kampanj värld men jag har inte skrivit allt själ, vissa stycken av materialet har jag tjuvat från diverse andra man nu gör det att jag inte kan visa min skapese. Tänkte ett tag att jag skulle komma runt det genom att klippa bort de delarna men då blev resultatet verkligen fruktansvärt.
Det enkla vore då att skriva om materiallet säger ni.
Visst det håller jag med om, MEN ( ett extra stort och fett MEN) jag måste erkänna att jag inte får till det lika bra som den andra texten, det är därför den befinner sig där.
Dessutom så börjar den totala textmassan bli så omfattande att jag inte riktigt har koll på vem som skrivit vissa stycken.

Men nu till frågna...
Vet ni vad som gäller för att visa denna typ av texter?
Får jag endast visa txten för mina vänner eller är det tillåtet att visa den på internet om jag inte gör några pengar på det?

Krille

Lord
"Får jag endast visa txten för mina vänner eller är det tillåtet att visa den på internet om jag inte gör några pengar på det?"

Rent juridiskt så får du framställa enskilda exemplar, helt eller delvis, för personligt bruk. "Personligt bruk" omfattar normalt kompiskopiering till vännerna. Det omfattar inte publikation på nätet, även om det är gratis.

neowyn

Swordsman
jag antog att det var så men tyckte at tdet var lika bra att fråga för att verkligen få det verifierat.
Trist men förståligt...
får väll fortsätta som förut och ha den för personligt bruk.
Vet du om det gäller fakta texter också?
Det ag hade i tankarna är om jag beskriver tex ett folkslag som liknar mongolerna och sedan hittat en text som jag verkligen hittar insperation i, det hela slutar med att min text är mycket lik den andra texten i vissa stycken, strider det då mot copy också?

Jag har tex tagit en del om mongolernas jurtor (tält) och den text jag hittade var på ca en ½ A 4, det känns då lite löjligt att skriva om den...

Krille

Lord
"Vet du om det gäller fakta texter också?"

Jupp.

Dock, du kan använda all fakta i texten utan problem. Fakta faller inte under upphovsrätt, bara framförandet av den (dvs formuleringarna i texten).

Så, som det heter, "skriv med egna ord" så slipper du alla problem med upphovsrätt.

neowyn

Swordsman
jahap...
Då blir det inget av detta året heller. Trodde som sagt att det var så men man måste ju fråga som sagt.
Håller på med en stor genomgång men det gör att jag blir så sugen att höra ett utlåtande från någon anann än de jag känner men men...
Det är väll priset man får betala när man ägnar sig åt stöld.

Jag har trots allt kategoriserat upp det i olika moduler så pass mycket nu så jag bör väll kunna få ut några av modullerna någon gång.
Ett av problemen är väll att jag inte riktigt minns vad som är stulet då jag har varit inne och petat så mycket i den texten så det nästan (men baar nästan) blivit min egen.

Ja ja nu skall jag inte sitta här och klaga längre, jag får väll göra något konstruktivt i stället, som tex börja arbeta med omsriviningarna.

Insignia

Swashbuckler
"Det är väll priset man får betala när man ägnar sig åt stöld."

Jepp!

Kom ihåg det här nästa gång du använder andras material, så att du antecknar vem som har skrivit vad - om så bara för din egen skull. Då kan du lätt hitta rätt bitar att skriva om när du börjar fundera på publicering.

För övrigt kanske det är kul för dina spelare också att veta var texterna kommer ifrån? Fast de kanske inte bryr sig om sådant.

Boll

Veteran
Varför stjäla, när man kan skapa?

Jag tycker att det är ganska så lamt att sno andras texter, när det inte är så otroligt svårt att vara lite konstruktiv själv.

Om det nu är så att du inte kan få till texten riktigt som du vill, så kanske du kan fråga någon av dina vänner om hjälp? Denna vännen skulle säkert _låta_ dig använda hans/hennes text, och därmed slipper du stjäla.

Inspiration tycker jag absolut att man skall hämta överallt, men att sno något som någon annan gjort... Fy skäms!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Varför stjäla, när man kan skapa?

Det är väl en sak om man snabbt slänger ihop något för att visa polarna, eller bara för att ha som egna anteckningar inför spelet, som jag uppfattade att det var i Neowyns fall. Då sitter man ju däremot i klistret när man väl vill dela med sig av materialet. Utan att fördöma tycker jag också att det är en bra idé att skriva allt själv istället. Ju mer man skriver desto bättre blir man, och det är en bra övning att skriva om andras texter. Det är ju så det går till i skolarbete och arbetsliv också.

/Dimfrost

Boll

Veteran

Jo, men som jag förstod det så tänkte neowyn lägga ut sitt material på nätet, och då kommer ju dessa problem upp.

Sen håller jag med om att det är bra övning inför arbetslivet att skriva om andras texter med egna ord, förutsatt att man tänkt jobba med något där man alls behöver skriva :gremwink:

neowyn

Swordsman
Mina spelare får inte läsa detta då det ger dem för mycket information. Jag har detta enbart för min egen skull. Att anteckna vilka som skrivit det är något jag börjat göra nu men tidigare var min intension att skriva om allt. Skälet till att jag klipte in annan stext var för att jag inte skulle glömma bort viktiga bitar.

neowyn

Swordsman

Visst skall man skriva själv men ibland är det bra att lägga in andras text så att jag inte glömmer viktiga moment medans jag skriver på något annat. Mitt mål har alltid varit att skriva om den texten, men jag har ännu inte hunnit med att göra det och jag ville visa texten för några andranu. Då blir man ju lite irriterad på sig själv.

Sedan måste jag faktiskt säga lite till mitt försvar...
Den totala text massan innehåller i skrivandets stund 419 sidor och om jag då har stulit ca 10% för att inte överdriva det hela så ger det 42 sidor stulet material men det gör också att jag skivit 377 sidor själv. Så tro inte att jag bara har stulit utan att skapa.

Resultatet av det hela är trots allt att jag inte har lagt ut texten utan jag kommer att vänta med detta till jag har skrivit om all text jag kan hitta som inte är min egen.

Troberg

Sinister eater
Kom ihåg det här nästa gång du använder andras material, så att du antecknar vem som har skrivit vad - om så bara för din egen skull. Då kan du lätt hitta rätt bitar att skriva om när du börjar fundera på publicering.
Sedan kan ju folk underlätta att komma ihåg sådant.

Jag har tankat hem massor av olika kul 3D-objekt, och vissa av dem har begränsningar på hur man får använda dem (får inte användas för kommersiella bilder, får inte distribueras, de vill ha ett ex av bilden, får inte modifieras, de vill ha credit osv). Om man som författare tycker att sådant är viktigt så ska man ta mig fanken underlätta för mottagaren också. I detta fallet bör sådan info finnas i zipfilen, i en tydlig readme.txt eller motsvarande. Att de enbart har det på en separat sida på sin site som man inte ens måste klicka genom för att komma till filerna är i mitt tycke för dåligt, då får de helt enkelt ta att folk ibland använder det på ett sätt som de inte gillar. Ofta finns i zip-filen inte ens information om vem som gjort den och adressen till hans/hennes site!

Det kanske inte gör det rätt, men det är en förmildrande omständighet!

neowyn

Swordsman
Jag håller faktiskt med dig i detta, det är minst sagt snårigt i en del materiall.
Något som skulle vara trevligt var om författare ibland kunde skriva om de tyckte att det var ok att man använde deras material. Jag tänker då speciellt på vissa privat personer som inte copy skyddar sitt material på sin egen sida, i praktiken kan man ju använda det då men det är ju inte rätt..

Dessutom har jag faktiskt upptäkt att fler än jag stjäl, jag gick igenom en del matterial och upptäckte text som liknade varandra en hel del trotts att båda påstod att de hade skrivit texten själva. Uppenbarligen är det inte bara jag som har bekymmer

Insignia

Swashbuckler
Någon annans verk är *alltid* skyddade, om det inte uttryckligen står att man får använda dem. Så om du inte vet, utgå ifrån att du inte får. Det kanske inte är kul, men det är lagligt och visar dessutom respekt för den upphovsman du uppenbarligen uppskattar.

"Dessutom har jag faktiskt upptäkt att fler än jag stjäl"

Och det upptäckte du nu? Jag trodde det hade varit allmän kännedom sedan stöld uppfanns år X före Kristus.

neowyn

Swordsman
Hmmm måste nog säga att du missförståt mig. Grunden till hela denna tråd var irritation, inget annat. Iritationne var riktad mot mig själv, inte mot lagar mm.
När man arbetar med en text så stöter man alltid på den där jobbig delen när man tycker att man i praktiken är klar men man upptäcker att man igentligen inte alls är det.
Denna fas i arbett tycker jag är jobbig och tung, att editera sin egen text är inte alltid så lätt, speciellt inte när man skall vara kritisk och verkligen skriva det som funkar. Igår när jag började tråden var jag mitt inne i detta arbete och därav min frustering.
Det är alltid lättare att be någon annan gå igenom texten men om jag skall vara ärlig så är inte min text klar att granskas av någon annan än, jag måste först gå igenom den ordentligt själv. Det är alltid trist när man måste skriva om stora stycken och även stryka massor som man lagt ner mycket tid och möda att skriva men tyvärr är det skapande processen när det gäller världar och inget jag i prinsip är imot, jag väljer ju trots allt att göra detta på min fritid och jag kan garantera att jag inte kommer att göra en spän på det. Så det enda skälet som kvarstår är att jag tycker om att göra det.

Att andra stjäl viste jag sedan tidigare även om jag inte var mer så tidigt efter kristus...
Det var mer ett konstaterande som blev välldigt märkbart när man letar land källorna.

Insignia

Swashbuckler
"Grunden till hela denna tråd var irritation, inget annat."

Jo, jag vet det. Mitt senaste inlägg gällde klagomålet att upphovsmännen inte talar om ifall du får använda deras verk - jag påpekade bara att om de inte säger något så är det bättre att låta bli.

Ledsen om jag verkar grinig. Det var inte meningen.

neowyn

Swordsman
Ingen ursäkt behövs eller så behövs en ömsesidig, så även jag ber om ursäkt.
Det blir lätt så när diskutionen sker i skrift, det är svårt att vara riktigt nyanserad (tycker jag ialalfall).

Naturligt vis skall man inte användas andras skapelser och hävda att det är ens egna. Det gäller inte bara skrifter och som du säger, det är bättre att låta bli i de fallen vilket jag också gör.
Får vänta innan jag sickar upp något.

Troberg

Sinister eater
Jo, jag vet det. Mitt senaste inlägg gällde klagomålet att upphovsmännen inte talar om ifall du får använda deras verk - jag påpekade bara att om de inte säger något så är det bättre att låta bli.

Ledsen om jag verkar grinig. Det var inte meningen.
Jag får nog ta på mig skulden för det, det var jag som ledde in honom på den tankegången.

Jag tycker dessutom fortfarande att man bör göra klart vad som gäller för ens verk om man vill att det ska följas. Face it, hur ska jag när jag tre år senare tittar i ett bibliotek med över tiotusen filer komma ihåg om en en viss upphovsman vill ha reda på om jag använder hans modell, om jag inte får använda den kommersiellt, om han vill att man postar en flaska öl till honom, om han vill ha credit för det eller om det är någon annan av de tusentals olika varianter som gäller om han inte gjort sig besväret att skicka med en lite text som talar om det? (Wow, den meningen nådde nog 'rant-längd'!)

De kan väl i alla fall hjälpa de som vill vara ärliga, inte göra det svårt för dem.

neowyn

Swordsman
Jag hålle rmed dig. Det är alltid trrevligt om det är enkelt att vara ärlig.
Men som man söäger det är inte lätt att vandra den smala ärliga stigen

Insignia

Swashbuckler
Stating the obvious

"Face it, hur ska jag när jag tre år senare tittar i ett bibliotek med över tiotusen filer komma ihåg om en en viss upphovsman vill ha reda på om jag använder hans modell, om jag inte får använda den kommersiellt, om han vill att man postar en flaska öl till honom, om han vill ha credit för det eller om det är någon annan av de tusentals olika varianter som gäller om han inte gjort sig besväret att skicka med en lite text som talar om det?"

Om han har några sådana krav förmodar jag att de står på den hemsida eller dylikt där du fann mästerverket. Öppna en textbehandlare. Markera, Kopiera, Klistra in. Ge filen ett lämpligt namn så du vet vad den hör till.