Jag har nyss sett den animerade filmen Coraline, i 3D dessutom.
Härligt!
Men vad innebär "i 3D dessutom"?
Menar du 3D-glasögon och tjosan, för om inte så ja, den är ju gjord i 3D-Stopmotion. Ett begrepp som jag faktiskt inte lyckats klura ut vad det innebär än, även om jag har mina misstankar om vanlig stopmotion med tillagt 3D-lager?
Någon som vet?
Nåväl, ja, självklart måste man se den (piskar sig själv). Frågan är när det blir av dock för min del. Blev ju pappa den 15/5, så det är liksom fullt upp. Fast, man älskar ju alla andra filmer som Henry Selick gjort, som t.ex. "The Nightmare Before Christmas" (Nej, Tim Burton är dess producent, inte dess regissör, vilket alltså denne Selick är).
Dessutom är det underbart med välgjord Stopmotion. Faktum är att Stopmotion fanimej är en mycket underskattad filmskaparform, och det är därför mycket trevligt att grabbar såsom Selick och Burton ser till att göra favoriter i det formatet. Hade varit kul med en tilläggsversion av Burtonregisserad Sweeney Todd i Stopmotion.
Nåväl, har fluktat efter Coraline ända sedan animationsblaskorna började skriva om den för ca ett halvår sedan. Har tyvärr inte läst boken.
Vad det gäller lämpliga fader, Arfert så måste jag säga att tvärtom, du är en mycket lämplig pappa, som ger dina barn sådana upplevelser och inte låter dig låsas om myterna om våld och galenskap.