Nekromanti Coriolis damp ner i brevlådan idag

Bjorn

Hero
Funkar den för ickeesteter?

Undrar om ni som skaffat boken och hunnit läsa lite i den kan svara på en fråga.

Enligt vad som skrivits här och vad som även framgått av diverse förhandsmaterial och reklam så är det ett väldigt visuellt spel, med stor tonvikt på tjusiga bilder och snygg layout.

Min fråga gäller om ni tror att spelet även funkar för oss som inte är så visuellt orienterade. Läser jag ett rollspel eller en modul eller för den delen en helt vanlig illustrerad bok så ser jag knappt bilderna om de inte har en väldigt stark koppling till texten. Finns det tillräckligt med stämningsfull och faktaspäckad text för att inspirera sådana som mig eller är det inte lönt att skaffa spelet då?

/Bjorn

bladerunner_35

Warrior
Re: Funkar den för ickeesteter?

Coriolis utan bilder? Svår fråga eftersom bilderna tar så stor plats i spelet, dels rent konkret (det är väldigt många) och dels eftersom Järnringen lagt ned en hel del tid (och pengar) för att verkligen låta bilderna tala för spelet (vilket i alla fall jag tycker att långt ifrån alla spel gör).

Hittills (efter enbart några dagar) tycker jag att reglerna verkar mycket lovande, och då särskilt stridsreglerna, både vanlig strid och rymdstrid (tänk ubåtsstrid). Även fokuset på att verkligen låta alla i en spelargrupp reellt kunna påverka och hjälpa till genom assistans, "synergi" och liknande är bra.

Även om man alltid vill ha mer så tycker jag även att man får svar på hur många vardagssituationer fungerar (pengar, vapenlicenser, boende etc.). Samtidigt är mycket av informationen översiktlig och ganska grundläggande, man får till exempel inte veta några egentliga detaljer om spelets olika grupperingar eller planeter även om det som ändå sägs är både spännande och inspirerande.

Personligen tycker jag det finns gott om stämningsfull och faktaspäckad text, mer än så kan jag egentligen inte säga.

Jag föreslår att du dels frågar på Järnringens eget forum (för det är en ganska intressant fråga) och dels väntar tills du kan bläddra igenom ett ex själv. Om jag ska rannsaka mig själv så är nog Noir strået vassare rent text och regelmässigt medan det inte är alltför magstarkt att säga att Coriolis är ett av de "vackraste" spelen i världen (personlig smak förbisedd).

Förövrigt skulle jag vilja ha en (eller flera) definitioner på vad ni menar med "råddighet" och "spelighet". Jag kan ana innebörden men vill gärna få dem definierade ändå.

ro83rt

Swordsman

Min fråga gäller om ni tror att spelet även funkar för oss som inte är så visuellt orienterade. Läser jag ett rollspel eller en modul eller för den delen en helt vanlig illustrerad bok så ser jag knappt bilderna om de inte har en väldigt stark koppling till texten. Finns det tillräckligt med stämningsfull och faktaspäckad text för att inspirera sådana som mig eller är det inte lönt att skaffa spelet då?
Ärligt talat tror jag inte det. Jag tycker att iden med hela spelvärlden är rätt häftigt men det är roligare att prata om den än att läsa boken. Den är inte speciellt nyskapande eller utpekat roligt skriven. Dessutom är det mest regler och endast översiktig världsbeskrivning. Det som får mest uppmärksamhet är rymdstationen Coriolis och det är rätt torrt.

Kan du så droppa in på SF-bokhandeln i Stockhom 12.30 imorgon och kolla själv.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Disposition

Jag är inte Robban, men jag svarar eftersom jag inte har något annat att göra medan jag väntar på att mitt ris ska koka klart.

Hur många sidor är vigda åt: bilder, regler& tabeller och världsfluff?
Det här är lite svårt att räkna eftersom det inte alltid är självklart vad som är regler och vad som är världsbeskrivning. Yrken beskrivs ju till exempel i regelavsnittet och med regeltermer, men de bidrar ju ändå till världsbeskrivningen genom att förklara vad mäniskorna i världen sysslar med.

Vad man ändå kan säga är att så gott som alla sidor är vigda åt bilder. Det finns minst en bild per uppslag, och de är snygga.

Den rena världsbeskrivningen -- som bara innehåller världsbeskrivning och inga regler alls -- tar upp drygt 40 sidor.

/tobias

ro83rt

Swordsman

Bra mycket mer regler än värld, och dessutom är världsbeskrivningen allt annat än upphetsande. C:a 40 sidor av c:a 225 är avdelade till settingen. Självklart så finns det info även bland reglerna men det är marginellt så det är i första hand en reglelbok. Speligt så det förslår.

Däremot, och jag vet ju att du gillar bilder, finns det massor av färgbilder i boken. Det är ovanligt späckat. Vänta till den kommer ut, kolla om du gillar bilderna och sedan kan du bestämma dig. Den är dyr, men bilderna är stämningsfulla.